< Tilbake til oversikten

Noen med egenkomponert her?

mima sa for siden:

hvis ja, hvordan legge opp måltidene? Og går jeg ned hvis jeg spiser mindre karboer og mere sundt fett? Hvordan vet jeg om fettet er sunt?
[color=#ff8c00][/color]
Har ikke så mye peil enda, så hadde vært VELDIG glad for svar!!
[color=#ff8c00][/color]
mima:)

Carisma sa for siden:

Det er veldig vanskelig å lage en egenkomponert uten å sette seg inn i minst en av filosofiene. Lån bøker på biblioteket, begynn gjerne med bedre uten brød, fedons metode, ketolysekuren, atkins sine bøker, Endelig slank osv. Ligg unna Blodsukkerblues, det var no skikkelig makkverk! :o

Sondre sa for siden:

Bedre uten brød? Kan noen vennligst overbevise meg om hva som er galt med litt brød? Jeg får ikke i meg så veldig variert kost og får ingen kjøtt i meg så jeg har behov for tilskudd av blant annet proteiner.

Det jeg ser på som positivt med brød er fiberen det inneholder. Spiser gjennomsnittlig en og en halv brødskiver om dagen.

jeef-micro sa for siden:

Er det så mye proteiner i brød da?? Er det ikke bedre å bruke feks bønner og linser som proteinkilde når du er vegetarianer? "vanlig" brød gir jo denne blodsukkerstigningen, for den inneholder ogte fint mel. Fiber kan du få ved å spise mat med feks kruskakli i, eller grønnsaker som feks brokkoli, som gir deg et stabilt blodsukker... Men det er også viktig å tenke på at et variert kosthold er viktig ;)

Photobscura sa for siden:

Folk er seff forskjellige, men "litt brød" for meg, betyr dager med oppblåst mage og kløe.
Folk reagerer forskjellig som sagt, men mange her inne har problemer med blodsukkeret i tillegg, og det finnes enda ikke mange brød i butikken som ikke inneholder raffinert mel i en eller annen grad. I kroppen så blir det omdannet til sukker. Så det er det som kan være galt med litt brød:)

Fiber får du også fra grønnsaker altså.

Sondre sa for siden:

Jeg spiser selvsagt ikke brød som proteinkilde, jeg var kanskje litt uklar der :) Jeg spiser brød for fiberen sin skyld, og tar proteintilskudd for å få dekket proteinbehovet. Har prøvd meg litt med bønner og linser men er kresen av natur, men det kommer nok med tiden.

Få kontroll over blodsukkeret er noe jeg mener er viktig og føler jeg har relativt bra kontroll nå. En brødskive eller to om dagen er absolutt ikke noe som påvirker meg og kan umulig tro det påvirker noen for mye (så lenge man tåler det).

Folk jeg jobber sammen med spiser 6-8-10 brødskiver til lunsj, hver dag. Orker ikke tenke på hvor mye brød de spiser til frokost og kvelds.

Der ser vi hvor forskjellige folk er:)
Jeg har skjønt mye mer hvordan kroppen min fungerer de siste ni månedene. Jeg har nok også en intoleranse for hvete, ettersom en brødskive eller to om dagen setter meg ut av spill. (Jfr: jula, hehe.... Oppblåst mage og kløe og slapphet etter bare et par skiver, eller et par lefser... Nå vet jeg bedre med tanke på planlegging).
Som du sier, Sondre, en eller to om dagen av grovt brød, er uansett bedre enn en kneipp om dagen..! Men for meg og en del andre er det altså nulltoleranse. Da er det kryss i taket med f.eks Ziggy sine lapper, eller noe så enkelt som et salatblad med pålegg på!!

Huldr sa for siden:

Når det gjelder boktittelen "Bedre uten brød", så er det ironisk nok tillatt å spise brød innenfor den kostfilosofien den promoterer ;). Man kan t o m drikke øl, så lenge man holder seg innenfor 6 "brødenheter" (72 g karb) pr dag.

Hehe, skjønner hva du mener.
Men den heter da i det minste ikke "best uten brød", så den tar sine forbehold;)

Bulldog sa for siden:

Drit i Atkins, jeg bytter til denne dietten!!!! :D

chili sa for siden:

Hva slags type vegetarmat spiser du?
Ren veganmat, eller spiser du egg og/eller melkeprodukter ?

Jeg spør fordi det egentlig ikke skal være nødvendig å ta proteintilskudd på vegetarkost.

Nille sa for siden:

Å lage en egenkomponert diett er flott det. Men det krever en del kunnskap ingen andre kan hjelpe med. Nemlig kunnskapen om egen kropp og hva den tåler. I tillegg krever det noe kunnskap om kosthold og hvordan forksjellige matvarer "virker".

Derfor er der absolutt ikke lett å lage egenkomponert. Det er lett å gå i feller, og de fleste går i alle sammen !

For en nybegynner vil jeg absolutt anbefale å starte med en eller annen lavkarbofilosofi - om det er lavkarbo man ønsker å prøve ut. Ut fra det en lærer om lavkarbo i en (eller flere av) bøkene + det man etterhvert lærer om sin egen kropp, - vil en til til slutt ha utviklet sin egen spesielle diett.

Det krever kunnskap, tid og tålmodighet (prøving og feiling). Har man ikke de to siste, dvs. tid og tålmodighet er det egentlig ikke vits å prøve engang. Da ville jeg absolutt abnefale Fedon, Ketolyse eller Atkins til å begynne med.

glitre sa for siden:

1 dl hvetemel tilsvarer visstnok 9 sukkerbiter...?! :(

Javel? Da får vi holde oss unna hvetemel, da :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.