Jeg har slått sammen flere oppskrifter og kom frem til denne hærligheten.. må si at det er den beste lavkarbo-kaka jeg har smakt til nå.. :D
Hele kaka inneholder ca 120 karbohydrater ut fra mine beregninger. Noen kommer til å kjenne igjen denne bunnen :o Takk Nille, for den :klem:
?????? (inntil jeg kommer på ett passende navn.. noen gode forslag?)
Bunn:
100 gr havregryn
1 ss fruktose
100 gr mandler
50 gr smør
(hadde litt splenda i for å få den litt søtere)
Ostekrem:
500 gr Mascarpone
2 lime
5 ss splenda
5 ss Cream Fraiche
1 vaniljestang
Gelelokk:
200 g friske Bringebær
1 pk Heistad Bringebær gele
Lag til geleen med litt mindre vann enn på pakken, sett til avkjøling.
Rist havregryn i pannen med fruktose til de er lett brune, avkjøl. Kjør mandler og havregryn til mel i foodprosessor. Tilsett smør, rør sammen smak evnt til med splenda. Trykk massen ned i en form på ca 22 cm. Jeg brukte en springform satt på ett kakefat. Sett kaldt.
Bland sammen mascarpone, saften fra to pressa lime, splenda, cream fraiche og frøene fra vanlijestangen, til en jevn krem.
Smør kremen forsiktig utover bunnen, pass på at det dekker godt inntil formen.
Pynt kaken med friske bringebær, og hell over den kalde geleen som har så vidt har begynt å stivne. Settes kaldt i min. 4 timer. Skjær rundt kanten med en skarpkniv og..... VOILA... verdens beste Bringebær oste-krem kake :D Til og med sambo var enig i det :rolleyes:
ja det gjør du kansje:p
men min inspirasjon er min mors jordbær-kake :)
Men tusen tusen takk for den supre bunnen ihvertfall.. den blir nok å danne grunnlag for flere hærligheter etterhvert.. første kake ut er en iskake som er helt himmelsk i orginalform.. må testes ut.. kommer tilbake med oppskrift etterhvert..
Brukte friske bringebær jeg, de var litt sure men det ble knallgodt med den "søte"-gelen rundt.... de hadde tilbud på friske bær denne uken så det har blitt mye bær-spising denne uken. .. :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.