Jeg leker litt med tanken på å dra på en bitteliten ferietur (5 dager helst) i begynnelsen av juni en gang. Jeg har ikke vært i syden på 5 (!!) år, så er helt ute av dette med nettbestillinger og hva som er bra og hvem som er billigst og så videre, og så videre..
Hvor leter jeg? Ving? Er det noe sted på nett som har en oversikt over alle selskapene sine priser? Blir alt mye dyrere når jeg bare er en, og ikke to (..)?
Jeg ville ventet til det nærmet seg, og så ringt til en dame på Ving for å høre hvilke billige reiser som er ledig.
Vi ringte en gang når vi ikke kunne reise før om tre dager, og da kunne vi få dagen etter på et skikkelig luksushotell med eget svømmebasseng på terassen, og fullpensjon osv. til spottpris,- omtrent 1/6 av hva det hadde kostet, utrolig synd vi ikke kunne da).
I begynnelsen av juni er det en del uspessifiserte turer til syden, da blir det ikke så dyrt... står turer til under tusenlappen:) skulle gjerne hatt litt ferie nå gitt :p
Ja... det blir dyrere... men hvis man tar en uspessifisert til tusenlappen blir det alikevel bare to tusen.... er ikke så ille det syns jeg... selv om jo da.... litt surt:rolleyes:
Hvis du gjør som jeg fortalte deg om; godtar at du kanskje må dele rom med noen du ikke kjenner - så blir det ikke dyrere å reise alene. Og det er ikke SIKKERT du må dele med noen.
Hvis du SKAL disponere dobbeltrom alene kommer det som oftest et tillegg på 50 % (var det før jaffal...) Og jeg fant ut at for de kronene så levde jeg hele ferien. Lett regnestykke for min del :ja:
Jo, men jeg vet ikke helt om jeg har noe lyst til å dele med noen heller, liksom.. Jeg kan jo komme ut for et skravlebøtte, og jeg vil jo bare.. ha en rolig ferie for meg selv, liksom..
Det er fortsatt vanlig med 50% tillegg hvis man reiser alene tror jeg. Mener det var det når mormor bestilte nå og skulle ha enerom. Og hvis du tar en billigbillet til 1000-1500 kr så blir det jo ikke så mye i tillegg.
Også må jeg få anbefale Marmaris i Tyrkia :D
Ving har Happy hour hver fredag. Hvis du melder deg på nyhetsbrevet deres, får du vite hva slags reiser de har på torsdag.
I begynnelsen av juni er det foreløpig reiser til Mallorca, Bulgaria og Hellas. (fra Oslo.) 1000 for uspesifisert og 1200-2000 for spesifisert=)
www.solfaktor.no
Skriv inn dato for ønsket reise, antall personer, og destinasjon syden så finner du masse forslag.
Tok et søk nå av rein nysgjerrighet og fikk f.eks opp denne: Selskap: Saga Solreiser NorgeFly fra: GardermoenFly til: PrevezaSted: Parga byHotell: NausikaRom: 1-r leilAvreise: Torsdag 7 juni 17:30Retur: Fredag 15 juni 1:45Totalpris: 2195 NOK
hæææ! Hvis man liker å bli mast på av selgere hele tiden som selger falsk parfyme og falske klær så. Da kan jeg også anbefale Marmaris. :) Det beste er å holde seg mest på stranda eller hotellbassenget. "Forferdelig masete mennesker" var mitt inntrykk etter Tyrkia-ferien.
parga e bare å anbefale, den koseligste byen i nesten hele hellas i mine øyne.
super fin og liten, har to store strender, masse cafeer, ingen store uteplass og er derfor ikke noe fest by :ja:
Jeg vil også anbefale deg hellas eller mallorca... koselig... kanariøyene er det også masete folk, og tyrkia har jeg aldri vært...
Jeg har brukt å sjekket tekst tv på tv2 jeg... Der kommer de fleste reiseselskapene opp, og det står reisemål, og hva det koster å reise uspesifisert... Sist jeg reiste dro jeg til Rhodos, vi hadde leilighet i to uker, og betalte 1900 pr pers... bodde like ved stranden, og hadde heller ikke langt å gå ned til byen.
Hehe, ja det er jo bra man har delte meninger ;) Hvis man tar seg bryet å bli kjent med kulturen, så er faktisk Marmaris så uendelig mye mer enn masete selgere og falsk parfyme. Hvis du syns det beste stedet å oppholde seg er på stranda og bassenget, så tipper jeg at du egentlig ikke prøvde å finne ut så mye om kulturen og tyrkere heller..:)
Enig i de tingene du sier. Nå har jeg ikke vært i Tyrkia ennå, så jeg snakker av prinsipp - jeg er veldig for at man prøver å blande seg litt med menneskene i det landet man besøker og ikke bare er der for å sole seg og shoppe. Hvert land har sin egen kultur, og for meg er den kjempeinteressant :)
:ja: Ved første øyekast kan de nok virke masete der. Men hvis man tar seg tid til å bli kjent med tyrkerne, tar en biltur rundt til landsbyene osv, så er de faktisk et veldig gjestfritt folkeslag :)
Marmaris er jo bare masete selgere og falske klær og parfyme! :) Er jo butikker overalt med selgere som står utenfor og skal ha deg inn for å kjøpe noe. Følte meg som en turist de skulle loppe mest mulig penger ut av. Det var virkelig godt å komme hjem.
Nei var ikke på stranda hele tiden, men når man kom dit var det som ett fristed. Ingen selgere og ikke noe mas, bare lyden av vind og bølgeskvulp. Og vi opplevde mye. Var på 6 timers båttur med en reiseleder som maste om at vi skulle besøke skinnbutikk og gullbutikk og være med på Tyrkisk Aften. Gjett om han fikk penger for å reklamere da. Det var mas på båten også ja. Men likevel var det en fin tur på havet.
Vi var på både skinnbutikk og gullbutikk og der var det masete selgere som alltid. Og ingen priser! Bare utsagn som "bra pris", "spesialpris for deg", "beste tilbud". Og selgere som spøkte og lo om prisene og hva vi skulle betale. Nei, takke meg til ordentlige butikker med normale selgere.
Tyrkisk aften var "fri mat og drikke". Men da jeg bestilte min 2. øl fikk jeg sure blikk. Og maten gikk tom og da var det lixom ikke mer mat igjen så vi kunne glemme å forsyne oss igjen. Og hvor var biffen? Det var kebabkjøtt!! Hvilke andre steder serverer de kebab som biff?
Teatret på tyrkisk aften var bra, i 10 min. Etterpå kom det inn transvestitter (3 stk) med minimal bekledning. Såg godt at de hadde begynt å utvikle bryster. ÆSJ!
Etterpå skulle vi kjøpe bilder av oss som ble tatt før på kvelden, også kom de for å selge snop rundt bordene! Mas igjen.
Var også på Restaurant hver dag flere ganger for dagen. Maten var som regel god. Men dyrt hvis man skulle ha ett visst nivå på maten. Jeg bestilte biff med bernaise 2 ganger og jeg kunne smake at det ikke var skikkelig biff med bernaise som jeg har spist i NOrge.
Kunne skrevet mye mer men nå er det seint, må i seng. Men aldri mer Tyrkia på meg ihvertfall. Jeg er sikker på at andre billige land som hellas, bulgaria er mye bedre. Jeg er nok kravstor også. Italia er mer meg. Med rutefly.
hehe "virke" masete, de ER jo det. Ja hvis man dra på landbyene så blir det jo hyggeligere for der er det jo ikke noe å selge da. Så det er jo ikke så rart at det er hyggeligere der.
Jeg så et program som handler om det du snakker om DJW. Det var snakk om forskjellene i markedsføring mellom f.eks Tyrkia og mer vestlige land som Norge. De eier ikke samme kjøpekraft som oss, og er et relativt fattig land, turister betyr mat på bordet for dem. Det er en ting. En annen ting er at om du ser deg rundt i det ganske land, så er vi påprakket reklame fra alle kanter, på alle vegger, busstopper, hver halvtime på teven, hver eneste lille krik og krok er en markedsføringsplass.
I land som Tyrkia vil det ikke være økonomisk anledning til å reklamere for egne varer og tjenester i samme grad. Det er like mye mas om gode produkter, billige produkter etc (om ikke mer her hjemme) det er bare andre og mindre statiske måter å presentere det på.
Jeg sier ikke at det bare er feil å tenke sånn, jeg selv blir stressa av ivrige selgere bare på f.eks Youngstorget (av typen "kan jeg ikke bare få lov til å kikke i tjue sekunder på den t-skjorta uten at noen kaster seg over meg?).
Men en ting jeg lurer litt på... Hva er galt med transseksuelle? Hva er det som får deg til å si "æsj" til det??
DJW: Du bør ikke vurdere Egypt for din neste ferietur hvis du ble stressa av tyrkia :D
Jeg har også vært i Marmaris, på studietur faktisk. Og likte det kjempegodt. Selv om vi var 22 jenter fra Norge, noe som gjorde at vi fikk i overkant mye oppmerksomhet både på salgs-fronten og på genrell cheezy-tyrker fronten (må forøvrig sies at den mest plagsomme fyren var italiener... :p )
Og kebab er da tyrkisk mat, hva venter man å få på tyrkisk aften? Er ikke det å skulle oppleve det autentiske?
Forøvrig, hvis man først er på ferie i et land med så mye fantastisk god mat (er regnet som et av verdens fremste gourmetland på linje med italia og frankrike) så kan man vel prøve litt annet enn biff med barnaise? Mener jeg da.. :rolleyes:
Men når det kommer til plagsomme gateselgere finner du ikke værre steder enn Karl Johan i Oslo! på 15m kan du være sikker på å bli spurt av minst 5-6 veldedige organisasjoner, et par mobiltelefonselgere, 3-4 alarm selgere og en stakkar fra aftenposten.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.