< Tilbake til oversikten

Ketolyse ved gallestein?

Fisken sa for siden:

Hei, igjen.
Mannen min trenger også å gå ned noen kilo, men er redd for å være med lavkarbokostholdet mitt pga av gallestein. Han frykter at et stort fettinntak vil utløse gallesteinsanfall (som han fikk i jula - ikke moro).

Noen innspill?

Teletubbien sa for siden:

Jeg har gallesten selv, har hatt flere anfall, og kan skrive under på at det er helt for grusomt. Jeg håper mannen din har fått Voltaren hos legen, som han kan ta når anfallene kommer, det er bare et must!!!!

Men uansett, jeg fikk gallesten for første gang i februar og har vel hatt anfall en fire ganger siden da, men ALDRI når jeg har gått ketolyse. Jeg gikk tre uker ketolyse her for et par mnd siden, og har gått en uke nå, og på tross av at man skulle tro all den fettrike maten skulle trigge anfall kan jeg skrive under på at hos meg har det IKKE gjort det!!!!!!!!!!!

;)

Nille sa for siden:

Stakkars mannen din !!
[color=purple][/color]
Hvis han allerede har gallestein må han bare prøve seg frem. Det er mange som tåler store fettmengder når de har gallestein, men reagerer på f.eks. krydder eller sjokolade. Mange reagerer på kremfløte, men tåler olivenoljer og rømme f.eks. Dessverre kan det hende at han ikke kan følge ketolyse om han viser seg å ikke tåle fett. Dessverre er den eneste muligheten å prøve seg frem.
[color=purple][/color]
Jeg ville nå absolutt anbefale å få operert ut faenskapen. Det blir IKKE bedre. Det er et relativt enkelt inngrep og man er sykemeldt max 1 uke. Hele familien min (mormor, morfar, mor, onkel, bror) + jeg selv har hatt gallesten (genetisk) og alle er operert. Jeg har et 2 cm arr som syns litt, + et i navlen og et par små som ikke syns (1 sting i hvert). Jeg gikk i nesten 2 år med stadige anfall (de siste 2 mnd. føltes det som et eneste langt anfall). Kunne ikke spise annet enn tørr loff og drikke vann til slutt. Sto i den berømmelige sykehuskøen. Ble lagt inn akutt for smertelindring flere ganger, - før jeg klarte å grine meg forbi køen for operasjon (laaaaang historie).
[color=purple][/color]
Etter operasjonen fikk jeg et nytt liv og kan spise tilnærmet ubegrensede mengder fet mat. (Det er en myte at man ikke kan spise fett etter operasjon fortalte min kirurg meg).
[color=purple][/color]

Det er jo en lettelse å høre, for jeg har også blitt fortalt det der med aldri kunne spise fett mer !!! Hvordan er det med ... ehm, alkohol da :o ???

Nille sa for siden:

Ikke noe problem med alkohol, - men en tåler jo mindre på lavakrbo kosthold da .... Billig i drift med andre ord ! :p Jeg har aldri tålt store mengder med vin uansett, når jeg tenker meg om. Får sur mage av hvitvin (den ER jo sur), sovner av for mye rødvin. Men sprit får jeg bar vondt i hue av !
[color=purple][/color]
Broren min er musiker og når de er på spillejobber hender det ofte de får "fri bar" etterpå. (Han spiller aldri når han er pussa eller dritings). Han har ikke noe problemer med å ta for seg av varene, for å si det sånn. Har "øst" ham hjem noen ganger. Og det er som regel hue han har vondt i dagen etter, ikke magen !
[color=purple][/color]

lokkebiff sa for siden:

Jeg har òg hatt gallestein, og jeg kan skrive under på at det er et sant H*****E!!!
[font=Comic Sans MS][/font]
Og det eneste som hjelper er: FÅ UT SKITEN!!
Frem til da bør han som nevnt, prøve seg frem. Jeg kunne få anfall av et glass vann når det var skikkelig ille...
Av medikamenter bør han ha confortid supp liggende. Disse utvider gallegangen, og kan hjelpe han akutt v/anfall.
Men som sagt, operasjon er det eneste som tar bort problemet...
Etter operasjon får han beskjed om å leve fettfattig, og han må prøve seg frem til hva han tåler.
I mitt tilfelle kan jeg spise fett, fett og atter fett uten å merke noe som helst. Jeg lever helt utmerket uten min galleblære!
Lykke til til mannen din! Jeg håper han blir kvitt dette, for det er SÅ vondt....

Fru R sa for siden:

Mulig dette er et dumt spørsmål...
Men min nabo begynte på Atkins , fikk gallestein, og legen sa at det mest sannsynlig Atkins dietten som fremkalte det. Er det tilfelle ?
Nå tør ikke hun og mannen hennes gå på Atkins :(

Er ketolyse da bedre eller er det ikke så stor forskjel :confused:

lokkebiff sa for siden:

NEI!!!

Nille sa for siden:

Nei det er ikke tilfelle at man får gallesten av å gå på Atkins eller Ketolyse. Det tar mange år å produsere gallesteiner, det er ikke noe som "plutselig" kommer i løpet av noen uker eller måneder. Det viser hvor lite oppdatert legene er på hva Atkins/Ketolyse er.
[color=purple][/color]
Atkins eller Ketolyser er ikke årsak til gallestein. Men om man har gallestein kan Atkins/ketolyse-kostholdet fremkalle anfall, - fordi mange ikke tåler fettmengden. Og da blir det som jeg skrev i mitt første innlegg, man må finne ut av hva man tåler/ikke tåler. Noen tåler fett, andre ikke.
[color=purple][/color]
Hva man får beskjed om å spise etter operasjonen kommer an på hvor oppdatert legene er. De av den "gamle skolen" kan gjerne si at man må ligge unna fettholdig mat, men de som er oppdatert sier at man må prøve seg frem hva man tåler. Mormor og mor fikk beskjed om å ikke spise fet mat. Onkel, jeg og bror (som er operert på forskjellige sykehus i forskjellige land) har alle fått beskjed om at fett ikke nødvendigvis er noe problem.
[color=purple][/color]
Når det gjelder medisinering er det også forskjellig hva som hjelper. For noen funker Confortid greitt, - for veldig mange (som jeg lå på sykehuset med) er det kun Voltaren som hjelper. Når jeg hadde mine verste anfall var det kun morfin som hjalp og da lå jeg på sykehuset for smertelindring og observasjon.

Monen sa for siden:

Jeg har gallestein, men er aldri så fin som når jeg går på ketolyse :-)
Jeg reagerer mye mer på sukker enn på fett..

Nille sa for siden:

:ja: det stemmer med mine og andres erfaringer også. Noen tåler det ene, noen det andre.

Jeg har to ganger fått anfall på natten etter at jeg har stekt poteter og spist på kvelden og mitt første anfall kom etter å ha spist bacon i ren fløtesaus, men aldri mens jeg har gått på ketolyse! Mage,tarm og hele systemet har aldri funket så bra som på ketolyse :D

Har lest at mye av selve galle-STEINEN- er bygd opp av kolestrol, men kolestrolnivået skal jo bedres med ketolyse, så det kan vel stemme med at jeg ikke har fått anfall på kuren. Selv om det selvsagt, som Nille sier, er forskjellig hva man tåler.

Nille sa for siden:

Gallesteiner formes av galle som krystalliseres. Det begynner gjerne md en eller flere bitesmå som "bygges på" som en vår ball i sand.... De blir ikke mindre med tiden. Da jeg hadde det på det verste leste jeg masse om slikt på nettet og fant mange sider hvor de anbefalte skyllinger med å drikke olje og juice etc. Ligna litt på slike rensekurer man kan kjøpe på helsekosten forresten. Mange hadde visst gode resultater med å skylle dem ut ... Det hadde jeg for vondt til !
[color=purple][/color]

lokkebiff sa for siden:

Da jeg våknet opp etter min operasjon, lå det et urinprøveglass under hodeputen min, og det var fullt av steinene jeg hadde i galleblæra da de tok den ut...:eek:
Steinene var vasket og så riktig fine ut!:D Grønne på farge... Noen var små som grus, andre store som erter, og en på størrelse med en hasselnøtt.
Jeg har de enda, som et minne om... ja, si det....:rolleyes:

Fru R sa for siden:

Snakket med naboen igår... og ehhh min feil men det var vist nyrestein hun hadde.........:o
Vet ikke om det samme gjelder der da. Hun virket ikke veldig sugen på å prøve igjen uansett..

Med litt forbehold, da jeg ikke har sjekket opp noe videre her, så er da vel ikke nyrestein noe man kan få av kost????

Sakset fra lommelegen:

Myte 3: Nyrestein skyldes et feilaktig kosthold
Selv om kosthold og nyrestein tidligere ble ansett å henge sammen, er dette nå ikke lenger sannsynlig. En frisk person kan øke mengden kalsium i urinen ved å spise mye proteiner, men de fleste som gjør dette får jo ikke nyrestein. Derfor antar man at noen som har en predisposisjon for å få nyrestein bør redusere proteininntaket sitt. Det gjelder personer med urinveisinfeksjoner, cystenyrer og spesielle stoffskiftelidelser. Disse personene bør kanskje også unngå mat med høyt nivå av oksalat, som for eksempel sjokolade, kaffe, øl, melkeprodukter og enkelte frukter og grønnsaker.

Da er det jo ikke fettet, men kjøttet - proteinene som gjør at noen kan få nyrestein går jeg ut fra.

Fru R sa for siden:

Det kan se slik ut ja...
Takk for svaret teletubbien !

Lyktestolpe sa for siden:

Hei..;)
Har sete og lese om galle-problem her...eg har unngått bløtkake i årevis,for eg blir slått heilt ut av det. Så no trur eg kanskje at det kan vera kombinasjonen av fløyte og sukker. Her var lærerikt å vera innom...;))

Kitt sa for siden:

Kan bare si som Nille, jeg:
FÅ OPERERT BORT HELE DJ...LSKAPEN!!!:ja::ja:
JO FØR, JO HELLER!!!:ja::ja:

Er ikke meningen at man skal spise masse medisiner og lide i måneder/år for å beholde en kroppsdel man så absolutt ikke trenger!

you`re beautiful! sa for siden:

Hos meg var det helt tvert om, jeg skulle ønske jeg ikke hadde operert ut hele shiten. Jeg har 5 svære arr på magen til tross for at det kun var kikkhullsoperasjon, lå på sykehuset en uke, var sykemeldt en hel måned og har fått kronisk vondt i magen.
Men godt å slippe anfallene da, selv om jeg bare fikk de av pomfri. Fikk også steinen med hjem, den var litt mindre enn en kjøttkake, den var SVÆR- legen sa han aldri hadde sett en som var så stor:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.