Har gått på ketolyse i over 10 uker nå, og har gått ned over 13 kg. Men de siste ukene har jeg slitt med motivasjonen. Har greid å følge kuren stort sett hele tiden, men sist fredag så sprakk jeg totalt. Ble servert is, banan og vaffler på jobben og da greide jeg ikke å motså det. Og det samme skjedde i går. Er lei all mat, og føler at alt smaker bare papp selv om jeg hele tiden prøver å variere maten. Og resultatet av dette er at jeg nesten ikke spiser noe som helst.
Begynner å lure på om jeg burde ta en pause. men er redd for å gå opp igjen også.
Så nå trenger jeg råd, veiledning eller hva som helst.
Kansje det er tid for en pause. Hva med å gå over til Fedon Lindbergh en stund? Unne deg en skive Fedon-brød til frokost, havregrøt eller Fedon-musli med Yoplait yoghurt. Nå er det de kjappe karbohydratene du må passe deg for. Du vil ikke ødelegge den fine vektnedgangen og gå opp alt sammen igjen vet du.
Når du går over til Fedon, så må du passe på og spise mindre fett. Fedon er lavkarbo, men ikke ketose, og han er mer påpasselig på fettet. Du kan sikkert gå ned litt på Fedon også, men sikkert ikke så fort.
Det er ikke uvanlig å bli matlei. Det tror jeg alle opplever ved ett eller flere punkter.
Hva er det du spiser mest av da? Kanskje vi kan komme med noen forslag om nye variasjoner for å gjøre maten litt mer spennende?
Å sprekke er heller ikke uvanlig, og det er bare glemme det og gå videre. Å gi etter totalt er dødskysset...!
Det tipset om Fedon er heller ikke dumt.
Først og fremmest: Noter deg både i bok og bak øret hvordan du opplevde det da du hadde hevet innpå sukker og godteri. Følte du deg fysisk uvel?, kvalm?, oppblåst? deprimert?, full av anger? Kjenn på følelsene. Det kan være en skikkelig "vaksinasjon" mot fremtidige sprekker, og da har det ikke vært helt bortkastet.
Enten tar du "fedon-pause" eller også starter du på ketolysekuren etter 17. mai og konsentrere deg om mosjon og å holde et høyt fettinnhold i ALT du spiser, da vil det plutselig løsne for deg.
Rådene om alternativ er allerede gitt (Lindberg), det samme om å fortsette men bestrebe variasjon. Kjenn etter hva du vil mest og hvordan du tror du vil lykkes best: Anna kost eller mer variasjon. Tilgi deg selv for sprekken, om du har skyldfølelse, og la dagen i dag/morgen være en fortsettelse av det utrolig flotte du har fått til!!
Jeg har vært gjennom den samme frustrasjonen i forhold til å bli matlei. Jeg har sagt til meg selv at jeg var ikke all verdens på variasjon før heller, jeg har bare byttet noen varer ut med andre ting, men har i den forstand et like stort repertoar å spille på som før. Oppskriftene her er fine å ty til.
Hilsen meg som i dag bikka minus 25 kg på 27 uker (med innlagt hvileskjær på 4 uker)
Etter å ha tenkt mye det siste døgnet, så har jeg bestemt meg for å gjøre akkurat det du foreslår Torkil, nemlig å fortsette etter 17 mai.
Syntes jeg har kommet alt for langt til å gi opp nå, nemlig.
Og har virkelig fått føle på dette med å ha i meg sukker osv, for jeg var helt slått ut etterpå og ble fryktelig trøtt, oppblåst og ikke minst så kom følelsen av å misslykkes.
Hei
Jeg ønsker deg en flott 17. mai og all lykke til f.o.m. 18 mai.
Stå på
Torkil :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.