< Tilbake til oversikten

Helt ny og lurer på et par ting i forbindelse med utregning av karber

stinemarie sa for siden:

Når det står på en pakke med kyllingvinger at det er 5,0 g karbohydrat per 100g, om jeg da spiser 100 g av disse er det da 5 karber om jeg liksom skal holde meg til 20 om dagen???

Håper noen skjønte hva jeg spurte om, litt klønete fortalt :p

nøtta sa for siden:

ja da skal du regne 5, men jeg synes det var mye for kyllingvinger .... se etter et merke med mindre en fem !

Nillomien sa for siden:

Det var utrolig mye, hva er de krydra med?????
Men riktig som nøtta sier.;)

stinemarie sa for siden:

Takker for svar:)

Og det var forøvrig marinerte kyllingvinger :)

Photobscura sa for siden:

Det beste er jo å lage sin egen marinade med oljer og krydder, da slipper du sukkeret som er totalt meningsløst i en marinade (annet enn for holdbarheten, perhaps:))
Du finner sikkert mange gode oppskrifter på det her, og ellers på nettet.

Jeg spiser ikke kylling, men min mor prøvde en av mine mer spesielle laksemarinader på kylling og ga tommelen opp:

En boks kokosmelk (ikke fettredusert)
En spiseskje chillipulver, eventuelt en halv chili med frø
Hakket koriander
Saft fra en halv lime
Litt salt og pepper

Ha kjøttet i en pose i marinaden, og klem litt på det, så det fordeler seg, legg til side over natta.
Jumm jumm!

Torkil sa for siden:

Hei
I starten vil de fleste beregne dagens karbohydratmengde. Etterhvert blir man så vant til å spise det som er lov, at man stopper med beregningene fordi man vet det man gjør er riktig i forhold til slankekuren man følger.
Det finnes en del oppskrifter der karbohydratinnholdet allerede er beregnet, det gjør oppstarten mye enklere, så kan du heller eksperimentere når du har fått konseptet godt innarbeidet.
Vennlig Hilsen
Torkil :)

Sirius sa for siden:

Hei! Jeg er ny her :) Mange av kyllingvingene i ferdigpakker inneholder sukker. Hjemmelaget er så klart best, som nevnt. Jeg fant ut at av Kyllingvingene fra Den Stolte Hane (bl a fra Rimi) var fine. De hadde minimalt med karber, jeg tror det var nærmest null. (Men jeg tar alltid høyde for ekstra).

Carisma sa for siden:

Sukker tilsettes ofte for å få frem smakene av de andre krydrene bedre, samt å runde de av.

Den marinaden hørtes fantastisk ut til laks! Takk, den er nå under mine favoritter :D Har du flere? Kanskje vi kan starte en engen marinade tråd? Det er noe jeg virkelig ikke er særlig god på....

Photobscura sa for siden:

Aha! Om det med sukker altså. Men jeg synes nå marinader jeg lager selv uten sukker, er like gode.

Det med en marinade-tråd er en god idé!
Gled deg til å prøve kokos-marinaden min, den er supah!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.