< Tilbake til oversikten

Tips og råd, utenom det vanlige ...

lokkebiff sa for siden:

Ja, en slik tråd vi ha!!
[font=Comic Sans MS][/font]
Her kan vi samle tips og råd som vi ikke finner f.eks i noen oppslagsverk, ting vi prøver ut og som faktisk gjør nytten (selv om det ikke er helt A4):lol:

lokkebiff sa for siden:

*HVITE TENNER: Puss tennene i natron!!
*BLØDENDE NEGLEBÅND: en dråpe neglelim!!
*EXTENSJONS: skyll med skyllemiddel (balsameffekt)

lokkebiff sa for siden:

*SMÅRYNKER: hermoridersalve

Summer sa for siden:

God gammeldags Lakserolje på øyenvippene for å få dem lengre og tettere.

(Skikkelig grisete og klissete, men det virker.)

Borealis sa for siden:

Eh...ja dette har jeg lest. Hvilken salve da? Scheriproct?:confused:

lokkebiff sa for siden:

Jeg vet ikke, har bare hørt om det...
Men så lenge salven har egenskaper som virker på hermoriden, så skal den vel kunne gjøre det samme på rynkene!?
Altså, må sheriproct kunne være brukende! skulle jeg tro...

Titti sa for siden:

Natron på tennene? Funker det altså? :lol:

Borealis sa for siden:

Ikke hørt det at det virker mot rynker, men mot hovne/posete øyenlokk...

lokkebiff sa for siden:

hehehe....
Ja, det gjør faktisk det!! (ikke dermed sagt at det er så bra, det vet jeg ikke...Men hvite blir de iallefall!!)

lokkebiff sa for siden:

Jeg har iallefall hørt at det hjelper på smårynkene rundt øynene og munnen!

Hovne/posete øyelokk: agurk (eller kirurgen.......:lol:)

Hanssi sa for siden:

Ovesterin vaginalkrem skal være fin som antirynkekrem, har jeg hørt... Fås visstnok kjøpt reseptfritt på apoteket. :D

Photobscura sa for siden:

Hahahha, vaginalkrem:rolleyes:. (Too much coffee, i say...)

Dere, dette er jo nesten akkurat det samme som velvæææære-tråden, nesten?!?! Eller sånn den begynte i alle fall. Kanskje vi skal slå dem sammen og bytte navn? Bare et forslag altså. Nå skal jeg på bandøving. Et forslag utenomdet vanlige kan være å ikke lakke neglene rett før du skal spille på stålstrengsgitar...!

Nille sa for siden:

Ikke lurt å bruke for mye for lenge på de tynne huden rundt øynene sier hudlegen..... Men har man f.eks. poser under øynene er det visst greitt innimellom.

Når det gjelder hemoroidekrem, så tenker jeg at krem jeg smører på sprekkferdige åreknuter i rompa, må da også ansiktet mitt tåle... Eller?!?!

Carisma sa for siden:

Jordbær kan brukes som tannbørste i krisetilfelle :D

Georgine sa for siden:

Det må i hvertfall være en type uten kortison ellers tar man knekken på den tynne huden under øynene...

Vixen sa for siden:

Hei.
Jeg ble så lykkelig da jeg så du hadde startet denne tråden Lokkebiff. Hadde skumle planer selv og hadde tenkt å kalle den kjerringråd og tips.
Her er mine første bidrag;

1. Youghurt Naturell smøres i ansiktet ca. fem min. før dusj (el vask). Det er litt klissete, men youghurten som er langs kantene el på lokket er alltid litt tykkere og bedre å bruke. Dette gir en utrolig glatt og renset hud. Og det skal hjelpe mot rynker hvis det brukes regelmessig.
    (Fikk tipset da jeg for mange år siden intervjuet en dame på 85 år med en helt fabelaktig hud for alderen. Hun så mye yngre ut enn sin 10 år yngre søster). Jeg synes det fungerer veldig bra selv. Det har iallefall hjulpet mot fjortiskvisene jeg har pådratt meg i voksen alder og ansiktet er glatt som ei barnerumpe. Og ikke minst; billig!!!!!!!
  2. Sun Ultra mot fett! Da snakker vi oppvaskmaskinpulver. Strø litt på toppen av kjøkkenskapet (el. prob.omr) ta en fuktig klut og gni vekk lekende lett. Du tror det ikke før du prøver det. :D
    Noen som har noen tips for sprengte blodkar, særlig i fjeset? Kan hemoroidekrem hjelpe her også?:eek:

nalana sa for siden:

Sukker og olivenolje mot tørre hender. Blandes og brukes som skrubbekrem. Skylles av med varmt vann og klappes tørt mens det fortsatt er bittelitt olje igjen på hendene.
Helt heeerlig følelse etterpå!!!!

Carisma sa for siden:

Men lukter ikke det litt spesielt?

nalana sa for siden:

Næh.. hva da? Olivenolje lukter vel ikke så ille, og det er lov å vaske det helt bort etter en stund hvis man plages:p

moinx sa for siden:

Oh, stilig!!
Hvor ofte??;)

Fru R sa for siden:

Salt og olivevolje kan brukes som skrubb på kroppen. Salt kornene er litt mindre enn sukker og "rasper" ikke så mye... :)

Ett tips til er å ha sitronsaft i håret før man soler seg, det gir blondt hår ;)

lokkebiff sa for siden:

Ca hver annen uke, eller ved behov!!

lokkebiff sa for siden:

*Fastbrente matrester i f.eks kasseroller: La stå i bløtt med oppvaskmaskinpulver etpar timer.

Kanutten sa for siden:

Yoghurt naturell er uuuutmerket mot brannsår av ymse årsaker.... brennmaneter, brennesle, solbrent, strykejernbrent, osv osv

Smør på og la tørke!

Fikk det selv som tips fra amk sentralen etter at guttungen hadde brent seg på en brennmanet mens han badet i havet. Med vilje (fyyy) lot jeg et liiiite sted vær uten yoghurt, de andre stedene ble bleke og fine ganske fort. Der jeg IKKE hadde smurt var det rødt fremdele, måtte bare smøre på der også og borte ble det røde :D

Kanutten sa for siden:

Bakepulver oppløst i vann for å gjøre termosen blank og fin igjen....

Grønnsåpevann mot lus på rosentreet.

Pleier å smøre hendene inn med babyolje og ligger om natta med gummihansker på hendene :eek: Myyyyke hender dagen etter :p
Eller smøre føttene og tre en plastpose og sokker utpå etterpå.

En Ibux/Ibumetin og en Paracet/Pamol virker myyyyyye bedre som smertestillende enn to av samme slag.

lokkebiff sa for siden:

Jah! La natten hjelpe deg liksom!!;)
[color=royalblue][/color]
*Masse hårkur i håret, plastpose rundt, sove med det = DEILIG, myyyykt hår!!:)

Carisma sa for siden:

Det med olje og plastposer skal jeg jammen teste etterpå. Hvor lenge? Hele natt? Da får jeg klaus....

Det med bakepulver funker på vannkoker også. Bare ikke sett på koke-elementet når du har bakepulveret oppi... spør min bestemor hva som skjer da.... :D :D

Kanutten sa for siden:

Jepp, DET er deilig ;O)

moinx sa for siden:

:lol::lol::lol::lol::lol:
Fortell.....bruser det???

Carisma sa for siden:

Jepp, det bruser... MYE! :D

Altså, olivenolje på føttene? Og så plastpose? Jeg har helt forferdelige føtter. De er altså så flisete og j*****e at jeg ikke kan ha på en sokk som er det minste syntetisk, skjønner? iRRRG...!
Det er vel bare snakk om et fotbad og en heftig skrubb, men har bare vaskebøtte, og dessuten lite tålmodighet og er innmari kilen (sitter og krampeler for meg selv mens jeg filer føttene :lol:).
Men om jeg skal sove med plastposer på føttene, så tror jeg at jeg må drikke meg full først, for jeg får litt noiings av å ha sånne ting på føttene (klipper alltid av strømpebuksene mine, hehe) og henda? Hmmm.. Klarer ikke å bruke oppvaskhansker en gang uten å småfrike. Tvangslidende, jeg???

Kanutten sa for siden:

Biffen??? Hvordan bruker du natroen på tenna????

:o

lokkebiff sa for siden:

:lol:

Dypper våt tannbørst ned i natronen og pusser i vei.... Uh!!

Nå drikker jeg natronen også, for å få tømt magen!! :lol:

Mest sannsynlig ikke bra, noen av delene,
men jeg er jo ikke helt bra jeg heller, vettu...:cool:

Kanutten sa for siden:

mumle mumle, det kan jeg nok signere på da...... :lol:

lokkebiff sa for siden:

Kanutten sa for siden:

:lol: :love:

Kanutten sa for siden:

Biffen? hvor ofte???

ser for meg budsjettet går med til natron.....

Goggen sa for siden:

Hvis du skal på fest og mangler natron og tannkrem, så funker helt vanlig salt også. Tennene blir glatte som bare det. Og bakteriedempende er det også.

Kan også anbefales ved småsårt tannkjøtt også. Men det svir da. Det samme med å skylle munnen i saltvann.

Kanutten sa for siden:

saltvann er megabra for såre halser! gurgle i vei!

Goggen sa for siden:

Gryende bihulebetennelse:
Det er ingen vei utenom. Du MÅ kjøpe en neseskylleflaske på apoteket. Gjerne den billigste. 1ts salt pr.liter. Lunkent vann. Skyll godt gjennom begge nesebor. Len hodet frenover slik at det renner med fin stråle. Rart til og begynne med, men velsig effektivt.

For mye salt gir press.
For kaldt vann er ubehagelig, det samme med for varmt.

lokkebiff sa for siden:

Ved behov (jeg bruker å sammenligne tennene med hviten i øyet... :flau:
Har sagt at jeg ikke er normal... :lol: )

Men natron er ikke dyrt, så det budsjettet klarer du!!;)

Kanutten sa for siden:

kommer resultatet fort da!?
Biffen, jeg jobber selv med øya til folk, og jeg synes det er heilteit når tenna er hvitere enn øyet. Du har lagt det på ei flott linje, ikke hvitere enn øya :lol:

Goggen sa for siden:

Ved sopp i underlivet.

Går du til legen får du canesten og min erfaring er at det virker fryktelig dårlig. Ihvertfall for meg som mann.

Men ASAN (beklager produktreklamen) er et fantastisk produkt. Ved bruk av asan er soppen borte ganske enkelt. OG bruk ALDRI SÅPE! Dette er utprøvd gjennom år, og det funker.

Ved den minste antydning til sopp, vask med asan.

Jeg beklager nesten men jeg kan ikke få fullrost dette produktet nok!

For å balansere litt så har jeg/vi forsøkt lactasyd uten samme gode resultat.

Og jeg håper at dette kan stå her for jeg tror det kan hjelpe mange og vite om denne muligheten.

lokkebiff sa for siden:

Tja, etter etpar pussinger!
Nå "vedlikeholder" jeg bare, så èn pussing holder for meg.
JAH, også tar den tannstenen!! :D

Kanutten sa for siden:

youhurt er også bra ;O)
naturell da....
nytter lite med ei jordbær eller et blåbær i understellet...

lokkebiff sa for siden:

Hva med Dr. Greves?

lokkebiff sa for siden:

Men mmmm da!!! :sikle:

ÅJ!!! :eek: FY på meg :flau:

:lol:

Kanutten sa for siden:

den er ala lut!!!!

det ble sagt for mange år siden... de frarådet å vaske unger med dr greves barnesåpe

lokkebiff sa for siden:

...får bare håpe jeg ikke får gulsott da...:rolleyes:

Kanutten sa for siden:

begynner med natronpuss i dag jeg :D

lokkebiff sa for siden:

:eek: :eek: :eek:

Stakkar, stakkar "glufsa" mi.... :eek: :eek: :eek:

Goggen sa for siden:

Hvis Glufsa og Glufsen tåler røff behandlig er det jo ok. Det er ved trøbbel asan kommer inn :-)

Goggen sa for siden:

Jepp, youghurt er fint det som krisehåndtering. Vedlikeholdsjobben er perfekt for asan. Så kan du spise youghurten med skje isteden :)

lokkebiff sa for siden:

Har ikke daglige problemer, så da fortsetter jeg (synes den er så god som "barberskum")!!
MEN skal absolutt kjøpe inn en Asan for "tilfeller"

"Save a mouse - eat pussy...!" :lol:

Takk for tips Goggen!! :klem:

Kanutten sa for siden:

kan også skrive under på asan... har brukt den i ei årrekke :o

Goggen sa for siden:

For å ikke skli helt ut i debatten :) så er det viktig med et sunt underlivsvedlikehold. Både for slimhinner, utflod og generell trivsel "der nede". Prøv asan hver dag i tre uker uten innblanding av dr.greve. Det samme må selvsagt glufsen finne seg i.

I samme åndedrag må jo et lavkarbo kosthold fremheves. Det optimaliserer hormoner og ph-balanse. Sukker er skurken for så mangt også for underlivstrøbbel.

lokkebiff sa for siden:

Ja, jeg skriver under på det med sukker!!!
Før kunne jeg få UVI av ingenting, eller sopp, eller katarr osv... :(
Men NÅ er slike plager nesten utryddet!!
En og annen sopp (hehe) rundt tante rød, ellers problemfri, HERLIG!!!:D

Kanutten sa for siden:

Hva gjrø du med tante rød sopp?

Vet ikke om jeg tørr spørre....... :o

Goggen sa for siden:

Ja huff disse gamle tantene :)

Spyl dem ut med asan!

Kanutten sa for siden:

har aldri hatt sopp før jeg begynte med huba huba spiralis... men nå har jeg sopp hver måned... er dette ille å prate om?? krysser fingra for at det går igjennom...

lokkebiff sa for siden:

Du har jo allerede spurt...:p

Men hva jeg gjør?? Dytter innpå canesten og smører! Var det dèt du mente?

Kanutten sa for siden:

hehe :D

Kanutten sa for siden:

sukk, ja,, trodde du hadde en annen vidunderkur....

Goggen sa for siden:

Det er bare tre ting som hjelper:
Asan, Asan, Asan!

lokkebiff sa for siden:

:confused:

Heter den det?? (vet jo at du har samme dings som meg... ;) )

Kanutten sa for siden:

Hamstrer inn asan i morgen.....

lokkebiff sa for siden:

Kan jo prøve med natron.... :lol: :lol: :lol: :lol:

lokkebiff sa for siden:

Me too!! :ja:

Kanutten sa for siden:

Spiralis er jo en tegneseriefigur... den sier huba huba... har alltid kalt spiraler for det da, av en eller annen grunn :p

Carbokiller sa for siden:

Kan bare underskrive på Asan såpen. Her i huset vasker alle seg med asan og vi har gjort det i minst tjue år. Ville aldri brukt noe annet nedentil, annet enn vann.

Tepose på hovne øyne. Lag te av teposene og skvis ut overflødig vann. La avkjøles. Legg på øyelokkene. Virker visst veldig bra.

Dreml verktøy mot hard hud på beina! Jeg har alltid brukt enten flatsliper, deltasliper el. på harde huden under beina. Nå bruker jeg min Dreml eller tilsvarende med lite roterende sandpapirhode. Setter på minst antall omdreiinger pr.sekunder og filer løs så føyken står! Må jobbe med kjappe bevegelser så du ikke "brenner" deg. Lurt å ha på støvsuger ved siden av som suger opp støvet så du slipper å innhalere støvet. Eller maske.
Etterpå ser føttene mine ut som en barnerompa, like glatt og fin. Smører inn med FET krem, og setter på sokker. Resultat: vakre føtter!

Skrubbing med skrubb mot cellulitter, harde klumper og død hud.
Dette er min absolutte favoritt skjønnhetsråd for gammel og ung, mann og kvinne.
Død flasset grå hud (Som de fleste lider av på denne tiden av året), hude med nupper, cellulitter, klumpete hud (Særlig i legger på folk med mye avfallstoffer i bindevevet) blir betydelig minimert hvis du daglig skrubber deg med en børste over hele kroppen. Børst MOT hjertet.
Jeg gjør dette i dusjen hver eneste dag. Helst to dager daglig. Skrubb til du blir rød og får blodsirkulasjonen i gang.
Du får en helt annen hud og det hjelper faktisk mot cellulitt hvis du er iherdig og gjør det til en vane.
Bruk en skrubb som ikke er for myk. Jeg foretrekker syntet bust og ikke natur, da natur blir for myk.

Megvel sa for siden:

Det som er enda bedre enn alt dere som snakker om yougurt, er Kesam!
I Tyskland (bodde der før) brukes det til alle typer rødhet i huden, om man har brent seg, betennelser, om man har forstua foten. Man har kjøleskapskald kesam på et rent kjøkkenhåndkle og legger på. Mye mindre søl...

lokkebiff sa for siden:

(at jeg ikke har tenkt på at dette faktisk er et "godt" råd før...)
Råd mot hard mage: "Bøtt" innpå med cocosa....

.

Huldr sa for siden:

Det er stor forskjell på Dr Greves barnesåpe og Dr Greves intimvask, bare så det er sagt. Tror neppe intimvasken er noe skadelig :)

Ellers har jeg sluttet med både Asan, Lactacyd og Dr Greves, jeg. Bare vann duger faktisk like bra, selv om det føles litt rart i starten å ikke bruke noe såpeaktig. Og man slipper å forstyrre ph-balansen (ergo mindre fare for sopp), samt at man sparer både miljø og lommebok ;)

lokkebiff sa for siden:

Jeg har ei venninne som bare vasker (hode)håret med bare vann.
I begynnelsen av dette "eksperimentet" var håret helt "på tur" men når ph-verdien og fettlaget(?) stabiliserte seg, ble håret hennes bare verdens mykeste og blankeste!!!
Så jeg har ofte tenkt at kanskje jeg skulle prøve dette...

Men bare vann "down there"?!?!? :eek: Neeeeeeeh........??

.

Risten sa for siden:

Til dere som har bleiebarn. Hvis stumpen blir rød, så er det mest effektive jeg har prøvd i mine 27 år med småbarn, Inityol salve. Det kjøpes på apoteket og er egentlig beregnet på psoriasis. Den er litt klissete, men veldig effektiv. Jeg har opplevd "kjøttkaker" ved diare på ungene, smurt med inityol og ved neste bleieskift er det borte.

Huldr sa for siden:

Hehe :p. Det blir faktisk ikke noe mindre rent altså. Men det var en ganske rar idé for meg også i starten ...

Artig å høre om venninna di, Lokkebiff! Jeg har krøller, og jeg har lest at det er bra for nettopp krøller å bruke mindre/ingen sjampo. Jeg har prøvd å bruke lite sjampo, og ser at håret blir finere, men likevel er det som jeg føler håret ikke blir rent nok hvis det ikke skummer, så jeg har begynt å ta i litt mer sjampo igjen ... Kanskje jeg skulle prøve å kutte helt ut en periode jeg også, for å venne meg av med det at det må skumme.

Risten sa for siden:

Når jeg har duk som dekker hele bordet var det ett problem at når en unge hadde gått forbi, så lå duken på gulvet. Problemet ble løst ved å legge ett stretch laken på bordet først. De til barnesenger passer til ett lite salongbord.

Begod sa for siden:

Har omentrent samme erfaring, har ikke hatt sopp etter at jeg kuttet Asan for mange år siden. Kansje Asan kun er bra når man faktisk har sopp? Lactacyd foretrekkes helt klart her i gården,Dr Greves intimvask er etter min mening helt ubukelig da jeg ikke fordrar hverken lukten eller konsistensen av den.

Hjørdis sa for siden:

Har sittet og lest denne tråden og fått mange gode tips. Nå skal jeg gå i dusjen og bruke cocosa i håret, vaske meg med natron mellom stortærne og skrubbe resten av kroppen med bare vann. Etterpå skal jeg rense kaffetraktern med hemoroidesalve og koke meg en god kopp kaffe:D.

Embla sa for siden:

Eteriske oljer fåes i de fleste helsekostforretninger og kan gjøre underverker for så mangt:

Bland et par dråper eucalyptusolje i en krem eller bodylotion og du har en helt herlig krem for slitne føtter/hender.

Et par dråper sitronolje i shampooen skal visstnok være en veldig effektiv kur mot flass. Bytt sitronoljen ut med rosmarinolje dersom du vil bli kvitt fett hår. Som et alternativ til å ha det i shampoo kan du også dryppe et par dråper i håndflaten og gni hendene sammen. Hold håret mellom hendene og la dem(hendene altså) forsiktig gli nedover langs håret. Dette må kun gjøres fra ørene og nedover ettersom ublandede oljer kan irritere hodebunnen. Dersom håret blir fett og hårstråene skiller seg har du tatt for mye olje i.

Er du forkjølet kan du prøve et dampbad. Drypp et par dråper eucalyptus- eller peppermynteolje i et bolle kokende varmt vann. Legg et håndkle over hodet, bøy deg over bollen og pust dypt. NB: Anbefales ikke for folk med kroniske luftveisplager, astma o.l.

Og en for the ladies:
For fyldige og uimotståelige lepper ta en tørr tannbørste og børst lett over leppene. Du skal kunne kjenne det, men uten at leppene blir voldsomt såre. Stryk på et lag leppestift eller lipgloss og voila: lepper som en filmstjerne kunne misunt deg.

Ok, her er noen av mine beste skjønnhetstips, som i tillegg er ganske billige.

Jeg pleier å en gang i uka eksfoliere (fint ord for å skrubbe:D) huden med fint mineralsalt (confecta, seltin og LO-salt funker) blanda i olivenolje. Du kjenner det, men det blir ikke sårt, og det er ingen fare for å skrape opp huden. Skyll deretter ansiktet godt med vann og eventuell vask det med såpefri vask (jeg bryker dr. greves intimsåpe og er ganske fornøyd med den, forsåvidt).
Jeg pleier å gjøre det før jeg dusjer, så jeg får skylt det godt vekk da.
Når du har tørket ansiktet ditt, så smører du det inn med jojobaolje, det er ganske billig og drøyt (jeg har kjøpt min på sunkost, 80 spenn for 100 ml, og man trenger ikke mer enn omtrent to dråper til hele ansiktet). Dette er naturlige greier, og man er garantert å slippe tilsetningstoffer og annet skit.
Huden blir babymyk, og man tetter heller ikke porene. Ergo: Myk og ren hud!

Jeg pleier å gjøre dette hver søndag, og har mitt eget lille spa. Da tar jeg en grønnleiremaske på før jeg smører inn huden med olje (har kjøpt en på body shop tilsatt basilikum, men de har leiremasker for ca tolv spenn med bare naturlige ingredienser på vita), og har kur i håret. Om du ikke har råd til en ordentlig hårkur, så gjør det godt for håret bare å bruke en vanlig balsam, og bruke som en slags innpakning. Til tross for hva som står på pakkene, så lar jeg det hele være i ansiktet og i håret en halv time. Da føles det mer som ånkli spa:D

Velvære og godt stell for en billig peng!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.