Jeg vet at jeg antakelig ikke får noen støtte for min Nutrikur, men...
Hvis dere ser bort fra akkurat det, tenkte jeg å søke noen råd fra dere.
Jeg bruker nå 3-4 Nutrilettposer pr dag, i tillegg spiser jeg kjøtt eller egg til middag. Får jeg da fortsatt i meg for mye karbo?
Har gjort dette i en uke, og har gått ned 3 kilo på vekta.
Føler at jeg er godt i gang med Nutri nå, og vil gjerne fortsette, og trenger bare noen tips for å optimalisere dette :)
:o ja, mener se bort fra at dere egentlig mener at jeg går på feil kur... Og hvis dere kunne gi et råd utifra å gjøre det beste utifra at jeg faktisk går på Nutrilett? Hva er det beste jeg kan gjøre hvis jeg absolutt vil fortsette min Nutrikur en stund til, men ønsker om mulig å optimalisere dette.
Alt kan sikkert optimaliseres, men så lenge du spør om råd på dette forumet - så vil du nok ikke få noen råd du kan bruke. Eller du får ingen råd.
Folk som spiser lavkarbo spiser selvfølgelig karbohydrater, men det er ikke poenget. Saken er hva slags TYPE karbohydrater man spiser, og der er ikke Nutrilett på lista i det HELE TATT for å si det sånn.
Sånn jeg ser det - i følge denne saken, så har du to valg:
Fortsett med det du gjør, men ikke regn med å finne råd og støtte og applaus herfra
Sett deg inn i hva lavkarbo-kosthold er, vurder om det er noe for deg og sett i gang.
Vi som går på lavkarbo har nok allerede prøvd alle "vidunderkurer".
Og har funnet ut at lavkarbomat retter opp kroppen vår innvendig på rette måten.
Vi teller karbohydrater og ikke kalorier. Vi spiser oss mette på feit og god mat. OG går ned i vekt( Les: fettet i kroppen blir borte, vi beholder muskelmasse.)
Å kombiner nutrilett og lavkarbo blir som to motpoler. Så derfor får du et godt råd fra meg: Kutt ut pulverdietten og fokuser på maten. Lær deg om lavkarbo, så skjønner du godt hva vi mener. :)
Lykke til med valget ditt.
Du har selvfølgelig rett i at det er bedre å spise så lite karbo som mulig i matmåltidene dine selv om du velger å bruke Nutrilett en stund til. Summa summarum minst mulig karbo må jo være best uansett.
Og kanskje du vil velge å fortsette med lavkarbo når du ikke vil bruke pulver mer. Og det er mer enn god nok grunn at du blir lei, ingen vits i å vente til du har oppnådd ønsket vekt, da det finnes så mange retninger innenfor lavkarbo at det helt sikkert er en du kan trives med og fortsette å gå ned i vekt i samme tempo hvis det er viktig for deg.
Det beste du kan gjøre er vel å lære mest mulig om lavkarbo mens du kombinerer pulveret ditt med lavkarbo-måltider, slik at du er klar til å konvertere når du blir pulverlei.:p
:( Ba jo ikke akkurat om applaus da.... Bare tenkte noen her viste en del om sammensetning av næringsstoffer, ogsåi de tilfellene hvor man ikke går "all the way"
Tusen takk for oppbyggende tilbakemelding.:snill:
Det var litt slik jeg tenkte. Jeg var utrolig demotivert og "hatet" kroppen min.
Etter en uke på nutrilett har vekten flyttet på seg, jeg ser at jeg har litt viljestyrke alikevel, og jeg har lest MASSE om lavkarbo for å finne en mer langvarig løsning.
Vi er alle ulike, og jeg tror faktisk ikke jeg hadde nok viljestyrke til å gå i gang med en ny måte å spise på der jeg var.
Men jeg nærmer meg... Så min plan var Nutri med sakte overgang til lavkarbo.
Igjen tusen takk for tilbakemelding Nalana. Jeg skal tilbringe masse tid her, og lære så mye som mulig, og finne motivasjon nok til å endre kostholdet - og jeg er på vei. I mellomtiden gjør jeg "alt feil" med Nutrilett, men for meg er det litt motiverende også, det handler tross alt mye om psykologi dette, og vi er alle forskjellige i hva som gir oss håp og styrke :)
Siden nutrilett er en sultekur som vil i større eller mindre gradd klusse med forbrenningen din så vil du antagelig oppleve stopp, og i værste fall vektoppgang den første perioden du går over til lavkarbo. Noe som kan være utrolig demotiverende... Mitt råd er å kutte mest mulig ut pulveret med en gang, og gå over til mat i så stor grad som mulig. Kroppen er ikke skapt for å takle pulverkurer! Ta det fra ei som har "fucka opp" hele stoffskifteprosennen på sånt! :o
PS: Bare av nysgjerrighet, hvor stor del av ett nutrilettmåltiud utgjør karbohydrater?
Man kan jo bedrive litt skadebegrensning i en overgangs/tilvenningsperiode.
Kinekine: Kan du skrive inn hvor mange måltid du har om dagen og hva du spiser i hvert måltid, og hva pulvermåltidene inneholder (fordeling), så vi kan få et bilde av hva du får i deg gjennom dette?
Man kan jo bedrive litt skadebegrensning i en overgangs/tilvenningsperiode.
Kinekine: Kan du skrive inn hvor mange måltid du har om dagen og hva du spiser i hvert måltid, og hva pulvermåltidene inneholder (fordeling), så vi kan få et bilde av hva du får i deg gjennom dette?
Jeg tar 2-4 av disse om dagen. I tillegg spiser jeg kjøtt til middag (kylling, grillet flintstek osv) I løpet av dagen og kvelden spiser jeg noen mandler.
Det er nettopp begrensningen i utvalget her som gjør at jeg faktisk klarer dette, tror selv at jeg veldig sakte skal introdusere andre ting, men føle at jeg har kontroll. Har veldig lett for å overspise...
Har det veldig bra nå fordi jeg ikke er sulten og fordi jeg slipper å fighte med meg selv hele tiden om hva jeg kan spise.
All lavkarbo går ikke ut på å spise feit mat. Fedon er vel litt mer restrektiv når det gjelder det?
Ellers er jeg veldig enig i at Nutrilett og lavkarbo blir feil. Konsentrer deg om en filosofi, og min mening er at Nutrilett ikke er et alternativ en gang. Men det er min mening.
Pulverkurer er sikreste vei til jojo-vekt, mener jeg.
Og en ting til; når vi er overvektige har vi behov for å gjøre ting annerledes.
En pulverkur lærer oss ingenting. Hvis man ikke får til å gjøre ting annerledes, blir man overvektig igjen, etterpå.
Jeg har veldig lyst til å spørre om hvorfor du går på nutrilett, jeg!
Har egentlig aldri slanket meg (bortsett fra nå kanskje) utenom en gang jeg var ca fjorten. Da fant jeg en gammel pakke med nutrilett-pulver hos morfaren min som han ikke hadde bruk for, og en pakke med milde laksativer... (Jeg spurte ikke, bare tok det....)
På et par uker gikk jeg ned sju kilo, og følte meg superstolt og modig og at jeg kunne mestre alt. Så var pulveret slutt, likeså lommepengene (som ikke hadde strukket til uansett, og mamma ville ALDRI betalt for noe sånt noe).
Da pulveret var slutt endte jeg opp med å gå opp ti kilo på samme tid. Jeg har aldri overspist, eller spist mye godteri. Det er ganske enkelt fordi pulverkurer gir feil informasjon til kroppen.
Ville bare dele denne historien med deg. Jeg fordømmer deg ikke for å ønske deg noe intenst, jeg og veldig mange her inne gjør og har gjort det selv. Men jeg ber deg tenke deg om et par ganger til. Vil du ha et kjapt resultat som ikke er varig, eller vil du bruke litt mer tid og sikre helse og kropp for år framover?
Jeg ville anbefalt et fettsyretilskudd og ca 15-20 g ekstra proteintilskudd i måltidet, da vil du ligge rimelig bra an. :) For litt av poenget er å ha balanse i hvert måltid for å begrense insulinutskillelse (som igjen fører til øket fettlagring, og proteiner hjelper veldig godt til med dette, pluss at man trenger byggesteiner). Men jeg vil også si du ligger bra an dersom du feks spiser et kokt egg i tillegg til nutrilettene også (for å gjøre det enkelt for deg med utvalg og sånn), eller litt godt pålegg ved siden av -ost, salami, skinke osv.
Jeg har aldri slanket meg, nei. Men jeg HAR blitt slanket. Veide nesten hundre kilo da jeg var tolv, og det endte i legebesøk og ekle reprimander og kanskje et føkka selvbilde for resten av livet.
Jeg tror ikke vi er så ulike allikevel jeg.
Men grunnene til at jeg ikke slanket meg senere var mange. Jeg er og var veldig politisk, og nektet å gå under for medias kroppsidealer. Det betyr ikke at jeg ikke har hatt ideer, samvittighetskvaler og trodd det var en umulighet, fordi jeg følte at veien har vært så lang at jeg ikke kunne se rundt meg selv en gang.
En annen grunn til at jeg egentlig aldri har slanket meg er at jeg ikke har hatt noen tro på at jeg skulle klare det.
Jeg ønsker bare deg og folk i lignende situasjoner det beste, det tror jeg vi alle gjør her inne. Jeg kan ikke si at du ikke FÅR LOV til å spise nutrilett, men du har nå en gang spurt om råd, da...
Og jeg er sikker på at om du tar deg litt tid til å se på f.eks underforumet "vi som har mer enn tretti kg overvekt", så ser du at det er andre som er i samme, eller en mer ekstrem situasjon enn deg.
Jeg mener ikke å undervurdere problemet ditt. Men jeg tror faktisk (uten å ha noen psykologiutdannesle, bare ut fra meg selv) at det er lett å skyve problemet over på overvekten. Da har man det hele tiden foran seg, og det hele føles utrolig stort og uoversiktig.
Jeg HÅPER jeg ikke tok meg vann over hodet med noe jeg skrev her, altså.
Dette var pussige greier. Å starte med Nutrilett for å få en kickstart er jo som å pisse i buksa. Gleden blir kortvarig. I tillegg vil du tulle til forbrenninga di og ganske sikkert gå opp mange kilo når du legger om kostholdet. Takler du det?
Pulverkurer er veldig bra til en ting. Og det er å tjene penger på folks ulykke.
Uansett så vil jeg ønske deg lykke til, men vær såsnill å stopp pulverkuren jo før jo heller. Vektnedgang handler om endring over tid. Ikke hastighet.
Om man sprekker på lavkarbo, og går opp igjen, så er det jo fordi man går bort fra et kosthold som skal vare livet ut. Forestiller du deg å bruke nutrilett livet ut?
Håper ikke du oppfatter det her som for krasst, det er bare meningen å være til hjelp. Jeg har sett så mange jojo-slankere både i familien og rundt meg, og alle gikk på nutrilett-smellen på nittitallet....
Men det virker jo som om du har bestemt deg. Håper du tar rådene til Lise, og at du klarer å gå over på et bra kosthold etterhvert i stedet for å erstatte mat med pulver. Ønsker deg det beste!
Dersom du f.eks hadde valgt ketolyse eller Atkins, kan jeg nesten love deg at du hadde gådd like fort og like mye ned i vekt (som det du håper på med pulveret) MEN, du hadde gjort det på en meget behagelig og ikke minst sunn måte!!
Nei selvsagt ser jeg ikke for meg det. Men de som går på lavkarbo sprekker også, til karbohydrater, og kan ha en ganske jojo vekt mange av dem også. Problemet med å gå ned er jo nettopp at det krever noe spesielt, og så finne balansen etterpå.
Selvfølgelig kan ikke jeg vite hva som er behagelig for deg...
Men det er vel generellt mer behagelig å spise god mat, enn pulver!?
Jeg har brukt cambridge, noka og herbalife, så jeg kan jo uttale meg... Jeg tenkte den gang da, at jeg kan ikke gå på noen kur, for jeg orker ikke å tenke på ditt og datt... Med pulveret visste jeg at DET kunne jeg innta, that`s it, enkelt og greit!!
Hadde det bare vært så enkelt og så greit......
Noen kilo ned, mange kilo opp....:(
Da jeg startet lavkarbo var jeg livredd for nok en gang å feile, så jeg kjørte STRENG nermest Skaldeman-filosofi. Jeg valgte meg ut noen matvarer som jeg visste var trygge, og levde på disse samtidig som jeg raste ned i vekt, MEN også samtidig med at jeg fikk så mye positive helsegevinster på kjøpet (bl.a overskudd, humør)
Jeg har holdt vekta i 2 år nå, uten problem!
Du gjør selvfølgelig som du selv vil, men du spør jo om råd her inne, og da får du råd som vi følger, nettopp her inne...:)
Hei, nei jeg gjør faktisk ikke det:)
Nå skal jeg ikke påstå at jeg kjenner så mange som bedriver denne måten å spise på in real life, men jeg ser utrolig mange suksesshistorier her inne. Jeg vet ikke alt når det gjelder de forskjellige måter å slanke seg på, men jeg kjenner ingen ingen ingen som har klart å få et varig vekttap på være det seg Grethe Rode, Herbalife eller Nutrilett, og her kjenner jeg mange som følte seg nyfrelste fordi det gikk så fint i starten, men så kom platåer kombinert med sultfølelse, og piffen var borte.
Jeg er HELT enig i det du sier om at det ikke bare handler om kosthold, men også om psykologi, og det har jeg virkelig opplevd selv!
Vanskelig å si noe konkret om hva du burde gjøre. Jeg har jobber innmari hardt med meg selv, mine holdninger til kroppen min og hvorfor jeg vil bli slank, og hvor vanskelig det er å skulle skifte identitet da jeg stort sett hele livet har vært "den tjukke jenta".
Det er mange grunner til at vi legger på oss, genetikk, livvstil, sykdom etc. Men å tro at man kan behandle bare det fysiske så blir det andre bra av seg selv, det er naivt. Men det hjelper jo så klart..!
At jeg ikke kjenner noen i det virkelige liv som har sprukket på lavkarbo kan ha noe med at man endelig kan spise mye av den maten man har villet spise, men ikke turt, at man sjelden går sulten om man gjør ting riktig, og at hormonene blir mer stabile, og humøret blir bedre, og i det hele tatt. Jeg er ikke frelst, men det er ikke langt fra. Jeg var en tidvis j****g deppa og negativ person, det er jeg ikke lenger. Så det har jo funka for meg. Ikke minst er jeg mye slankere.
Men ingenting har lettvinte løsninger, ikke en gang lavkarbo, men man må jo innstille seg på hva som gir resultater, og heller ikke være redd for hva resulatatene innebærer. Det er ikke så enkelt!
Jeg vet ikke om noe av det jeg skriver makes sence for deg. Men jeg synes det som kommer fram her er innmari viktig i alle fall:)
synes du får litt vel mye pepper her nå, først må jeg bare si VELKOMMEN !!!
Det er et eget spiseforstyrrelse forum her som du kan bli medlem på hvis du ønsker det send en pm til Nille (ehm ekke helt sikker på om albertine som jeg tror har ansvaret er her inne om dagen .....)
I hvertfall vi vil jo at du skal føle deg velkommen her inne vettu, er bare det at vi har så gode erfaringer med lavkarbo så det bobler litt over :rolleyes: :p også disse pulverkurene kan man jo dømme opp og ned ....( og jeg støtter de ikke bare så det er sagt !)
Vei deg ihvertfall på en vekt som viser fettmasse og muskelmasse, så du er sikker på at nedgangen er fett.
Det er mange som sliter med spiseforstyrrelser her inne. Kanskje du kan ha nytte av bøkene "Når mat blir en besettelse" og "Tenk deg slank - Sigurd Stubsjøen".
Jeg syns du kinekine skal gradvis øke på med kjøtt og grønnsaker. Samtidig skal du bli stadig mer sparsommelig med nutrilettpakkene. Dessuten må du skaffe deg en bok om lavkarbokosthold. Atkins, ketolyse eller skaldeman anbefales til den som trenger å gå ned mer enn ti-femten kilo.
Nutrilett er en lavkalori kur. Veldig lavkalori kur - i snitt 420 kcal pr dag. Det er under enhver klok grense for varig vektnedgang etter min mening (OG erfaring). Man bør absolutt aldri ligger under 1000 kcal pr dag. Ellers mister man bl.a. en del muskelmasse.
MEN, nå er faktisk ikke Nutrilett så høykarbo som flere vil ha det til. Bruker man kun pulver ligger man på ca. 51 karber pr dag (4-5 poser a 12 karbo pr dag). Med tillegg for evt. kombo med barer som i snitt har 26,4 pr stk. Det blir vel noe ala 1 fase på South Beach det ? Jeg vil absolutt anbefale deg å kutte ut posene og starte med skikkelig mat. De fleste som går på pulverkur opplever at de legger på seg når de begynner å spise MAT. Men det er som oftest fordi kroppen er totalt utsulta på under 500 kcal til dagen. Selv om pulveret er tilsat vitaminer/mineraler etc.
Om du absolutt ønsker en overgang til lavkarbo kosthold ville jeg råde deg til å bytte ut et og et av dagens måltider til lavkarbo. Alt etter hva tid du har til rådighet. Lavkarbo er absolutt omvendt av Nutrilett sett i forhold til kalorier. For her teller vi ikke kalorier med mindre vi er nødt til det (noen av oss må dessverre se på både karber og kalorier). Det kan godt hende at vekttapet ditt stanser opp. Det er fordi de to vanskelig lar seg kombinere i praksis. Det letteste vil sannsynligvis være å bruke pulver til frokost, spise lavkarbo lunch og lavkarbo middag og evt. pulver til kvelds. Det vil ikke passe med noen av filosofiene av ketogen type (Ketolysekuren eller Atkins), men kan - med litt bearbeiding, la seg gjøre sammen med noe ala Lindberg kosthold. Mest på grunn av det forholdsvis høye karbo innholdet.
Som du sier selv, det er bedre med lavkarbo måltider enn bløtkake ! Yil måltidene du spiser mat bør du spiser ren mat. Dvs. ikke ferdigmat og posemat, men konsentrere deg om rent kjøtt, fugl, fisk med tilbehør av en god mengde grønnsaker. Enten i form av salat eller med forvellede grønnsaker av typen som vokser over jorda. (M.a.o. ikke gulerøtter og kålrot). Blomkål, brokkoli etc. Du bør også få i deg nyttige gode oljer og fett, som oliven-, raps- avocado- eller kokosolje. Alltid kaldpressede. Bruk gjerne kesam, creme fraiche og rømme. Yoghurt naturell er også greitt. Kjøp friske bær og ha oppi selv, - den du får i butikken er full av sukker (uansett om det er "20 % mindre"). Eller lag din egen. Nøtter er også OK om du tåler det. Men unngå frukt/fruktsukker så lenge du ønsker å gå ned. Det er mer vedlikeholdskost. Alle måltider bør inneholde en proteinkilde, en fettkilde og en antioksidantkilde (grønnsaker). Unngå produkter som er merket med "Lett". Du har ikke vondt av fettet !
Kan du klare dette og etterhver kutte ut pulveret (grøss) tror jeg nok du vil klare det ganske godt. Men vær tålmodig i begynnelsen, -og ikke vent deg stor fart på vekttapet. Som sagt.... egnetlig er det vanskelig å kombinere ekstrem lavkalori og lavkarbo !
Du må innse at du må kutte ut denne posematen en gang for alle. Prøv å velg deg en kostfilosofi og gjør overgangen så lett som mulig. Kanskje 2 måltider med pulver først og etter noen dager kun 1 måltid med pulver og resten av dagen med din nye kostfilosofi. Gjerne spis masse grønnsaker til disse pulvermåltidene eller kanskje 1 egg eller 2 evt. påleggspølse, ost e.l.
Til slutt så spiser du bare ordenlig mat som kroppen din har best av og glemmer hele pulvergreia for evig og alltid. Pulvermat er virkelig ødeleggende for din dyrebare kropp. Gi den ordentlig mat, så blir du og kroppen din helt sikkert i bedre humør. Vekta også.
Jeg har lest gjennom denne tråden i dag, og har sett at du har fått litt vel mye 'pepper' (kjeft..) om valget ditt,
men at du også virkelig kan svare for deg, og det er bra! :)
Virker på meg som om du har bestemt deg for å fortsette med en lavkarboretning etter pulverkuren er ferdig.
Og allerede nå kombinerer nutrilett med vanlig mat: der har du fått bra tips. :ja:
Det er helt riktig at det går an å gå opp og ned i vekt selv etter man har begynt med lavkarbo, mange skeier ut med "bare litt" ekstra karbohydrater, f.eks. litt brød til maten... Og så kryper vekta oppover igjen , og i tillegg er det noe med å begynne å spise det (karboh. i form av brød, pasta o.l.) igjen: da vil kroppen ha mer, og så har man plutselig falt helt ut av lavkarbo-livet/maten.
Det er også flere meldemmer her på forumet som har vært jo-jo slankere så lenge at forbrenninga er delvis ødelagt, og det gjør det vanskeligere for dem å gå ned i vekt, nesten uavhengig av hvor effektiv en lavkarboretning (eks. Atkins) skal være.
Jeg personlig har hatt spiseforstyrrelse i mange år, ikke i veldig alvorlig grad, men har spist for å døyve følelser, bl.a.
Jeg har også hatt lange perioder med et sunt kosthold. (da mener jeg uten godteri 4 dager i uka, og store porsjoner middag... resten av kvelden. ) Dette har vært før jeg fant dette forumet, og la om til lavkarbo.
Allikevel har jeg strevd, som du skriver, i perioder med de samme problemene, og gått opp i vekt.
Skjedd mye i tråden her det siste døgnet, og jeg syns det er mye spennende å lese. Tråd i utvikling :)
Dette skal klistres i hjernen min i dag:
Et veldig godt utsagn!
Tusen takk! :klem:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.