Alle matvarene du beskriver gjør at du kan føle deg mindre mett og dermed ikke gå ned så fort i vekt som du kanskje hadde gjort hvis du bare spiste grønnsaker, kjøtt, fisk og egg (kanskje unntatt polarbrød, hvis du mener Ziggy sine men det er vel ikke lurt å spise slike hele dagen heller).
Men man skal jo leve også så det velger du selv hvor mye av hver enkelt matvare du skal spise. Det er OK å kose seg litt imellom, men ikke for mye. Det merkes fort på vekta hvis du koser deg for mye.
Mørk sjokolade er det masse kalorier i, men såklart er den med 70 % (eller mer) kakao i sunnere enn den vanlige sjokoladen. Men ikke spis for mye av den. Skal jeg si ett tall så vil jeg si max 100 g i uka.
Så det med å ødelegge fettforbrenningen gjør du bittelitt hver gang du spiser matvarer som ikke er fra naturen. Bær kan du spise mer av når du har nådd idealvekt, men litt bær kan du selvsagt spise. Ikke for mye fløte heller da det kan senke vektnedgangen. Alt i alt er det mengden som teller. Hold deg mest mulig til mat fra dyreriket pluss grønnsakriket.
Hei:)
DJW har svart ganske bra her! Tenk litt på maten du spiser ellers som kos og da, det gjør det hele mye lettere! (Jeg gjør i alle fall det, synes den såkalte lavkarbomaten -om man skal kalle den helt vanlig og naturlige maten vi spiser for det:p -er nydelig!)
Men! Jeg ville bare nevne en ting. Lappene til Ziggy er det lite karber i, og passer bra om man har det litt travelt og trenger noe enkelt og kjapt. Men noen reagerer negativt i forhold til vektnedgang på ferskost (som cottage cheese og philadelfia), men igjen ikke alle. Bare greit å være obs på:)
Reagerer du på ferskost som Cottage Cheese og kremoster, kan du lage Polarbrød Lappene mine med rømme eller Creme FRaiche, som de aller fleste tåler. Det er også rundt 90-100 gr revet ost i de, og det er også innenfor grensene som bl.a. Atkins setter for Fase 1. Nå følger du Ketolyse, så det skulle da heller ikke være et problem.
[color=#0000ff][/color]
Polarbrød Lappene skulle derfor ikke føre til at du ikke går den i vekt, selv om du spiser de til måltidene hver dag. Det gjør jeg selv også. Har selv gått over til å lage de med rømme eller creme fraiche, og syns de smaker like godt.
[color=#0000ff][/color]
Jordbær og fløte kan det være verre med. Flere reagerer på fløten med stopp i vektnedgangen, og jordbærene må man i såfall regne inn i det totale karboinntaket i løpet av dagen.
[color=#0000ff][/color]
Når det gjelder sjokoladen, kommer det an på mengden, og om du unngår å trigge søtsuget ditt. 1 rute 86% Lindt's sjokolade skulle gå greit, men pass mengden...
[color=#0000ff][/color]
Du skal være mett, men ikke overmett, dvs du skal ikke føle ubehag etter måltidet. Mange av oss sliter med dette enda, som et spøkelse fra tiden med sulting og karbokjør... hvor vi har mistet den naturlige apetittreguleringen. Mange på lavkarbo føler at det bare er å slippe løs, og lasse innpå, men da fortsetter man bare i gamle, feilslåtte spor... Det er derfor viktig å følge med, og evt justere matinntaket.
[color=#0000ff][/color]
Jupp, det var iallefall svar fra meg...
[color=#0000ff][/color]
.
Tusen takk for svar dere. Kjempeflott!
Metthet er det vanskeligste å kjenne på syns jeg. Har ikke noe sukkerhug eller "cravings" etter noe spesielt som er ulovelig. Men tror det er metthetsfølelsen som kan være min party-stopper. Vanskelig å kjenne på. En dag er jeg mett etter ett tygg av en polarlapp - men mentalt vil jeg ha mer for "det går ikke an" å være mett etter ett tygg. Er det da man bare skal stoppe og vente å se? Høres jo logisk ut, men flaut i besøk dersom man får servert god mat, og kjedelig hjemme visst jeg har brukt mye tid på å tilberede maten....
Har begynt å vedlikeholde vekten nå en liten periode, derfor har jeg spist litt sjokolade og jordbær. Prøver ut litt for å se hva jeg tåler.
Ziggy sine polarlapper er så godt. Lager de med basilikum og soltørket tomat og da smaker de deilig, hvertfall visst jeg har ost, skinke, salat og tomat på. Men får mye luft i magen =kjedelig
Fint å høre at en kan være mett med god samvittighet. :)
Jeg har ikke spist meg stappa, men mett, men det er noe oppe i hodet som liksom sier at når man er på slankekur så er det feil...
Spiste en skål med bringebær i går, deilig!
Men da bør en kanskje ikke spise mer av det resten av uka?
Jeg har hatt mye fordøyelsesproblemer, som forsåvidt sakte men sikkert har avtatt etter at jeg begynte å spise lavkarbo.
Men jeg har et godt triks søstra mi lærte meg.
Når du forsyner deg, ta allltid litt mindre enn du har lyst på, og tror du orker. Spis det, gi magen ti minutter. Er du fortsatt sulten så er det bare å ta bevertning nr to. Om ikke, så har du spist nok!
Fungerte veldig bra for meg. Men heldigvis så har funksjonene regulert seg, og jeg behøver ikke å gjøre det lenger:)
Det var det da. Tenker at noen ganger så ser maten SÅÅÅÅ utrolig god ut at jeg bare har lyst å lesse oppå. Da er det vanskelig å forsyne seg med liiit. Men veldig godt råd. Er blitt veldig mye flinkere til å slutte å spise når jeg er mett nå, enn hva jeg gjorde før. Det kan ikke sammenlingnes. Lavkarbo ruler! Kanskje jeg bare er vanlig mett, men synst det er uvant. Skal være det bevisst fremover!
Hei, her følger Paul McKennas 4 gylne regler for å gå ned i vekt:
1: Når du er sulten: SPIS
2: Spis det du har aller mest lyst på
3: Spis sakte, nyt maten (legg ned gaffelen mellom hver bit)
4: Når du er behagelig mett, slutt å spise
Hva gjelder regel nr 2 er jeg litt nervøs for den, men for oss karbointolerante kids skulle det strengt tatt tilsi at om kroppen ikke fungerer godt på karbohydrater, vil den heller ikke ønske seg det. McKennas teori er at om kroppen selv får bestemme, vil den be om de næringsstoffene den trenger der og da. Jeg modererer uansett akkurat det punktet.
Når jeg har fulgt disse punktene opplever jeg at jeg spiser mindre og føler meg bedre. Men så er det min egen redsel for å gli tilbake i "spis så lite som mulig"-gjørmen som gjør at jeg spiser litt ekstra. Hahaha! Sært.
Punkt 2 fungerer til en viss grad. Det merket jeg etter jeg hadde vært på lavkarbo en stund, det er veldig lite karborik mat jeg har craving etter lenger, man har blitt kvitt avhengigheten.. Merker at hvis jeg spiser meg mett på vafler (lavkarbo-vafler selvfølgelig) så angrer jeg på at jeg ikke spiste en skikkelig "middag" istedet, føles bare ikke riktig
Enig. Har ikke smakt en eneste brødbit på seks uker - og jeg som ELSKET brød! Det er utrolig at jeg ikke har savnet det overhodet.
Og jeg har ikke bakt noe av de brødoppskriftene som finnes her inne heller altså. Men jeg lurer på om jeg ikke skal gjøre det snart. Variazione og alt det der. :)
Jeg driver og sparer på de deilige oppskriftene jeg finner her nede, så lenge som jeg skal gå på denne kuren, så tenker jeg at det er greit å bli litt lei av den kosten jeg har i dag.
:):):):) Ja vi kommer vel bedre i kontakt med kroppen vår på dette herlige kostholdet!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.