< Tilbake til oversikten

Tips om vilt?

mcfrogner sa for siden:

Skal prøve å spise noe vilt kjøtt fremover. Så at de hadde en del forskjellig på butikken faktisk. Hvordan smaker elgkjøtt? De hadde elgkjøttdeig til en grei pris (100 kr/kg) på Centra. Andre tips om vilt kjøtt, og hva som er "best"? Hva er egentlig skav? Reinsdyrskav f.eks.?

Photobscura sa for siden:

Har vokst opp på mye elg og rein (pappa jakter, og vi har samer i familen:))
Jeg kan på det varmeste anbefale begge deler.
Begge deler har en reletivt kraftig viltsmak, og jeg opplever begge kjøttypene som ganske "krydra"! (Har nok med kostholdet deres å gjør).
Det er et mørkt kjøtt, men er enkelt å spise, og veldig godt i særlig gryter.
Du har f,eks viltgryte/jegergryte, du kan sikkert finne noen oppskrifter, eller jeg kan spørre folka mine. Det er i hovedsak snakk om en gryte basert på fløte og sopp og urter, og så bruker man rene kjøttstykker eller lever fra elgen. Helt utrolig nydelig!!! Så kan man spise det med rosenkål og tyttebærsyltetøy til (der kan det være en fordel å røre tyttebæra selv, men johannesbrødkjernemel og splenda e.l:))
Og så burde du, om du får sjansen, prøve tørket kjøtt fra enten elg eller rein (husker i alle fall at den fra elgen er HIMMELSK!). Det er snacks for voksen mann det!!

For å oppsummere det, når man har tilgang på vilt, så er industrielt kjøtt nærmest en liten skuffelse å regne i forhold...! Og det absolutt eneste jeg savner ved å spise kjøtt.

timich sa for siden:

Jeg syns elgkjøtt er mildere i smaken enn reinsdyr, vi bruker elg stort sett hele året her i familien... Kjøttdeigen er veldig anvendelig til det meste (ikke taco kanskje), dersom jeg skal lage "gryteretter" bruker jeg bare elgkjøttdeig, og dersom jeg skal lage f.eks. "pastasaus" (uten pasta...:o ) eller pizza, blander jeg elgkjøttdeigen med vanlig kjøttdeig. Reinsdyr er noe skapere i smaken (mer viltsmak), men det er også nydelig. Og ingenting slår en god reinsdyr - eller elgbiff!:hungry:
Viltkjøtt er jo også veldig "rent" i forhold til annet kjøtt (hvis man ser bort fra eventuell bequerel-fare da, hehe...:rolleyes: ) - dyra beiter ute i det fri og det tror jeg er bra...

Jeg har en oppskrift på en deilig "gulasj"-gryte med elg (kjøttdeig eller grytekjøtt) et sted, skal se om jeg kan finne den etterhvert...

Photobscura sa for siden:

Sant det som sies om reinsdyrkjøtt her. Det er nok litt sterkere på smak(Husk at jeg ikke har spist sånt noe på nesten ti år...:o). Tror det har noe med lavet som de spiser mye av. Forhåpentligvis er bequrellen i norsk fauna forsvunnet. Husker godt hvor lite fett det var å være reinssame etter Tjernobyl... :) (Og de i bygda som nærmest frydet seg, fordi samene i bygda mi som regel var de mest velstående... Jeez...:()

Da jeg var liten, på åttitallet, og pizza var et heller nytt fenomen, så lørdagsmiddagen sånn ut: verdens tjukkeste bunn basert på brødoppskift, et TJUKT lag med stekt elgkjøtt og løk, tjukke skiver med tomat, og tilslutt et riktig lokk med ost! Nesten så elgkjøttet ble kokt i tillegg, og om man var for ivrig så brente man omtrent bort all hud i ganen, hehe. Men det var stas da, og innmari godt:D

Glemte forresten å svare på det med reinsdyrskav. Det mener jeg bestemt er det samme som finnbiff, og er kjøtt fra bogen i hovedsak. Det er det letteste å spise, fordi det er minst sener og sånn i det. Man skjærer det opp i tynne strimler, mamma og pappa putta alltid fryserern full av det, og tinte det sånn halvveis før de puttet det i en gryte. Kjempegodt og saftig!! (Om du ikke tiner det helt, så skal det visstnok bli mørere, gammelt sametips;))

Georgine sa for siden:

Elg er nydelig og det elgkjøttet jeg har (svensk varmlandselg) har ikke noe utpreget viltsmak på kjøttet.

Begod sa for siden:

Jeg bruker veldig mye elgkjøtt og særlig i taco, for da forsvinner elgsmaken. Blir litt lei av elg når vi har det så ofte. Ellers så skulle jeg gjerne hatt flere elgoppskrifter og ikke minst mer info om hvordan man parterer elg og hva man bør bruke de forskjellige stykkene til.

Bee sa for siden:

Pappa og nå i senere tid min samboer er ivrige elgjegere, så her i huset er fryseren full av elgkjøtt i alle varianter.

Som kjøttdeig er den litt tørr synes jeg siden det ikke er mye fett på kjøttet.
Så dersom du skal lage kjøttkaker f.eks av elgkjøtt anbefaler jeg deg å bruke halvt om halvt av elgkjøtt og "vanlig" kjøttdeig.

Carisma sa for siden:

Er det fast eller tilbud nå?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.