< Tilbake til oversikten

Depro-vera (p-sprøyten)

Icerus sa for siden:

Har gått på denne tidligere og sluttet pga, minsket sexlyst. Har gått på forskjellige p-piller, men det hjalp heller ikke på å få opp lysten.
Derfor sluttet jeg med alt... og litt av lysten kom tilbake...

Men ettersom jeg ikke skal ha barn i nærmeste fremtid så begynte jeg igjen. Har nå gått 2 mnd, og lysten daler igjen. Veldig frustrerende både for meg og samboer... Er det noen som har noen andre prevansjonspreparater som de kan anbefale, som ikke svekker lysten????

Trenger virkelig hjelp :(

Siljevanilje sa for siden:

p ring =) virker kun lokalt og går ikke omveien om hjernen og derfor ikke mindre lyst ...:D

xtra sa for siden:

Det virker ikke som du har barn fra før, og da er nok spiral uaktuelt for deg.

Datteren min på 17 prøvde P-sprøyten som første prevensjonsmiddel, i utgangspunktet for å kontrollere sterke blødninger, men det funket ikke, så hun begynte med p-plaster (Evra) i stedet. Det er hun kjempefornøyd med. Men om det har ført til endringer i libido vet jeg ikke noe om, og det gjør muligens ikke hun heller, ettersom hun ikke har så mye å sammenligne med ennå :)

Det jeg vet er at p-plaster ikke har hatt noen bivirkninger ellers, at blødningene er under kontroll, og at hun synes det er kjekt med plaster fordi hun kan velge å få blødninger sjeldnere. Det er bare å fortsette å sette på nye plastre til man velger å ta en ukes pause. Datteren min har anbefalt plaster til alle sine venninner :)

Sannsynligvis må du bare prøve deg frem til du finner det som fungerer best for deg. Du er jo 24, så du trenger ikke ta hensyn til faktorer som østrogeninnhold og brystkreftfare, mulig beinskjørhet senere og diverse andre ting man må tenke på når man skal finne prevensjonsmiddel til de som er helt unge.

lokkebiff sa for siden:

Og jeg har prøvd piller, sprøyte og nå prøver jeg ut plasteret, soooom jeg forøvrig ikke kan si meg fornøyd med....:(
[font=Comic Sans MS][/font]
Har bare brukt det i bare tre uker, men jeg merker at noe er negativt i kroppen liksom (som berører vekt og libido:mad: )
Har hørt at kroppen trenger tre mnd på å venne seg til nye preparater, men jeg vet da søren om jeg orker å vente så lenge, eller om jeg skal prøve meg på en kobberspiral nå snarest!?:confused:
Ikke-hormonelle preparater høres mest fornuftig ut, for meg iallefall....

Icerus sa for siden:

Takker for tilbakemelding. DEssverre tror jeg ikke at spiral er noe for meg. Har bakovervendt livmor, samme som min mor. Og hun prøvde spiral... Endte med at spiralen skjærte seg inn i bløtvevet etter mindre enn 2 uker, og måtte nesten operere for å få den ut.

Så derfor tørr jeg ikke:o .

P-ring kan kanskje være noe. Men googlet det og fikk opp en som hadde fått nedsatt libido av den... Men det er jo også individuelt.. Problemet mitt er at alle preparater jeg har brukt har vært med på å svekke libidoen. På det verste eide jeg ikke libido i det hele tatt. Da hadde jeg gått på sprøyten i 2 år...

lokkebiff sa for siden:

Det skal visst ikke være lett....:(

Icerus sa for siden:

Tror vi får prøve p-ringen og se hva som skjer....

Sprudle sa for siden:

Jeg har brukt p-ring i ett års tid nå, og er i grunn veldig fornøyd. Har ikke merket noe bortfall av libido i hvert fall, og syns det er fint med et prevensjonsmiddel som bare virker akkurat der det skal og ikke pumper kroppen full av hormoner i alle retninger :)

lokkebiff sa for siden:

åååhhh.... nå som jeg var så sikker på at kobber-spiral var tingen for meg...:confused:
confused AGAIN

stinasol sa for siden:

huff,jeg vet akkurat hvordan du har det,har prøvd sikkert 10
forskjellige p piller og nå går jeg på mini pillen men
jeg mister fullstendig sex lysten av å gå på disse også
så faktisk i går sa jeg til gubben igjen at det går jo ikke
an for meg å gå på disse pillene...kunne sikkert levd resten
av livet uten å tenke på sex så lenge jg går på
pillen..hadde et opphold for noen mnd siden og da ble jeg
plutselig en liten kanin :D ,tror jeg ringer legen min i morgen
og hører ang denne p ringen jeg også..spiral er ikke aktuelt
for meg,har hørt flere skrekk historier om den :(

Sprudle sa for siden:

He, he - uffda! Mente ikke å bidra til ytterligere forvirring :p Jeg brukte p-piller før, men var plaget mye med mellomblødninger og vektoppgang (4-5kg), og siden jeg i tillegg røyket og var overvektig, fant jeg ut at jeg burde prøve meg på noe annet. Og p-ring har i hvert fall funket bra for meg :)

lokkebiff sa for siden:

Men funker ikke p-ringen på samme måte som hormonspiralen da?? Frigir hormoner lokalt!?
Jeg leste jo at symptomene isåtilfelle kommer snikende....
Så sitter en der da til slutt uten sexlyst og tjukk igjen, og lurer på hvordan dette gikk seg til....:( :( :(

mofe sa for siden:

Så rart, jeg hadde nettopp tenkt til å starte en tråd med samme spørsmål.. for dette er aktuelt for meg også.

Jeg har prøvd p-piller (Trionetta), og fikk nedlast sexlyst. Nå har den gått ut, men jeg er generelt skeptisk til p-piller.. Jeg har prøvd p-sprøyte, vet ikke om jeg merket noe til nedsatt sexlyst, men jeg hadde småblødninger her og der, og det var helt uutholdelig, måtte jo gå med truseinnlegg konstant omtrent..

Jeg visste ikke at p-ring fantes før en venninne fortalte meg det i går.. Og hun fortalte da om en venninne hvor ringen hadde falt ut.. Så det jeg lurer på er om.. er dette et helt sikkert prevensjonsmiddel? Kan det skje det at ringen kommer på skrå inni en, også.. ja, så skjer det et uhell - og man sitter der og er uønsket gravid...? skeptisk

Sånn, da var fastlegetime bestilt..

mofe sa for siden:

Jeg prøver å finne info om man får mindre blødninger med p-ring.. noen som vet?

Forøvrig info om p-ring; www.nuvaring.no Der er det blanet annet intervjuer med leger og pasienter om erfaringene deres. Bra side!

mofe sa for siden:

Fra et intervju med en av legene;

www.nuvaring.no/hcp/right_for_nuvaring/doc_testimonials.asp

mofe sa for siden:

Men nå ble jeg litt mere usikker da, sexlysten kan minske like mye som på p-piller, det er det han mener?

stinasol sa for siden:

ja det er vel det samme :mad: arg,da blir det vel kondom igjen da
og det er jo nok til å minske sexlysten bare det.. :mad:

mofe sa for siden:

Så nå at hun siste legen som uttalte seg, sier ikke noe om nedsatt sexlyst - så dette er nok veldig invididuelt..

Jeg tror jeg skal prøve den, jeg :ja:

jeef-micro sa for siden:

Det har også kommet en ny p-pille, en såkalt monofasisk pille, hvor alle pillene har samme hormonmengde. Pillen heter mercilon, og er den pillen på markedet med lavest østrogendose :)

skal ikke gi vektøkning og økt libido er faktisk en av bivirkningene :p

lokkebiff sa for siden:

LØØØØØØØØP og kjøøøøp!!!!:D :D

lokkebiff sa for siden:

Men det sto i felleskatalogen at nedsatt libido var en av bivirkningene....!?:(

Derimot var vektREDUKSJON en bivirkning!!!!!:eek: :D

jeef-micro sa for siden:

Men både nedsatt og økt libido er vel av de skjeldne bivirkningene?? jeg tar Diane, som er lignende bare med litt mer østrogen, og jeg har ikke merket noe til nedsatt libido i allefall :p

Vi reagerer alle forskjellig, så det lureste er nok at den enkelte finner den type prevensjon som passer best for seg...

ellers kan det jo også være en liten ide å tenke på å dritei hormonpreparater og rett og slett bruke kondomer ;)

lokkebiff sa for siden:

Jeg får kløe av kondomer....:eek: og jeg er lei av piller, sprøyter og plaster som gir alskens bivirkninger....:mad:
WHAT TO DOOOO?!?!?!:confused:

mofe sa for siden:

lokkebiff; gi p-ringen en sjanse da? :)

jeef-micro sa for siden:

du får kjøpt latexfrie kondomer da ;)

viss ikke er det vel bare å la vær å ha sex ;)

Carisma sa for siden:

Kan man gi den til menn? :D :D

Carisma sa for siden:

man kan jo alltids bare la være? :lol:

mofe sa for siden:

Hvis du vil ha en mann med pupper, så... :p

Kanutten sa for siden:

Kom til å tenke på en sak, er p ring det samme som gode gammeldagse femidomet????

Korrigerer meg selv ;O)

Femidomet var jo en sånn planleggingssak ;O) rett inn og rett ut etterpå, bortimot, denne ringen skal jo sitte inne i tre uker ;O)

Georgine sa for siden:

Ser at ingen har nevnt p-stav? De jeg kjenner som bruker den er storfornøyd og det er forøvrig jeg og.

Georgine sa for siden:

P-stav

Det finnes to produkter på markedet. En type har en hormonstav, den andre har to. Felles for dem begge er at de settes inn under huden på innsiden av overarmen henholdsvis for en periode på 3 eller 5 år. Stavene er i størrelse omtrent som en fyrstikk. De inneholder forskjellige typer av hormonet gestagen. Implantat virker ved at de hindrer eggløsning og påvirker slimet i livmorhalsen slik at sædcellene har vanskeligere for å nå opp til livmoren og egglederne. Metoden kan brukes av alle som trenger sikker langtidsprevensjon, og som ønsker et østrogenfritt alternativ.

Fordeler

Sikker prevensjon over lang tid. Rask tilbakevending av eggløsning etter bruk.
Ulemper

Noen kan få uregelmessige menstruasjonssykler, andre kan oppleve at menstruasjonen blir helt borte.
Sikkerhet

Nesten like sikkert som sterilisering.

Helene sa for siden:

Jeg gikk på p-piller i 3år uten å tenke på at det gjorde at jeg fikk nedsatt sexlyst.. merket ikke det før jeg faktisk slutta. men da gikk det bare en måned før jeg var gravid :p

Jeg tror rett og slett at noen av oss ikke tåler hormoner uansett hvor mye eller lite av de som brukes i hvilken som helst del av kroppen.. så lenge det er nok til å stoppe en graviditet så er det nok til å ødelegge..

men like vel kommer jeg til å prøve hormonspiral. Kobberspiral kommer ikke på tale siden jeg sliter sånn med kraftig menstruasjon. Så jeg får bare krysse fingrene for at det fungerer på meg.

p-stav blir vel mye samme mengden hormoner som p-sprøyte. bare at den kan fjernes i motsetning til sprøyten.

lokkebiff sa for siden:

Of topic (eller kanskje ikke....:stortsmil )
[size=3][/size]
Men jeg måtte bare si: Åhhhh, så FLOTT du er som gravid!!!!:blomster:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.