Har hørt at man ikke skal trene så mye når man går på ketolyse kuren. Hvorfor det? Står i boka at du bør ta deg en spasertur på ca.30 min, men unngå spinning, aerobic og jogging o.l. Hvorfor er det ikke bra å ha ei sjikkelig god trenings økt?
Står det ikke hvorfor i boka, da? Mente det, jeg.
Du vil ikke orke så harde treningsøkter når du går på denne kuren, fordi kroppen ikke har noe karbohydratlager å ta energien som kreves til hardtrening.
...det skal jeg si at JEG har merket de siste dagene! Bor i 4 etg. uten heis og den trappa var vært ganske så tung i det siste - spesielt hvis en har litt og bære på også...!
Hm? Jeg trimmer som bare det og det går helt fint:)
Når jeg er lat og ikke trimmer så går jeg heller ikke ned, så trimmen er helt avgjørende for meg. Sikker på at han ikke mener at man bør gå MINST 30 min.?
Føler jo meg litt sliten, men greier å trene litt også, ca 1 time. Lurrer også på om det er ok å spise chilli. Er helt ny i dette, begynte på mandag og har tatt av 2.5 kg allerede... :)
Hvis du er vant til å trene spinning, aerobic eller jogging fra før, så er det ikke noe problem å fortsette med det. Men som Smula sier:
Jeg startet med å gå turer sånn som det står i boka, men etter hvert kjente jeg at jeg kunne gjøre mer (fikk mer energi) og da begynte jeg å trene mer.
Fant ikke chili i matvaretabellen - så da må jeg i tilfelle lete litt mer :)
Jeg mener det står at man skal være forsiktig med det i begynnelsen, fordi de første dagene/ukene vil man ha et lavere energi-nivå mens kroppen tømmer sukkerlageret. Men når den kommer i gang med ketosen vil man etterhvert til og med kunne klare mer enn man gjorde før.
Torkil svarte på dette spørsmålet i forumet på ketolyse.no. Oppsummert er svaret noe slikt som at "grensen for intensitet går der hvor man opplever ubehag under og etter trening, og man bruker lang til for å ta seg inn igjen". Overstiger man denne grensen trener man for hardt.
Problemet med trening i ketose er opphopning av melkesyre i musklene. Jeg ca 50 trappetrinn opp der jeg jobber, og husker at den første tiden etter jeg kom i ketose var disse trinnene ganske heftige - ble så sur i lårene at jeg gikk de siste trinnene 'på viljen'
Etter flere måneder med tredemølle og spinning har jeg nå kommet dit at en spinningøkt på 60min går lett - både ordinær spinning (75-85% av makspuls) og pulsspinn (opptil 95%).
Min erfaring er at det er bare å stå på. Vær imidlertid oppmerksom på at utvikling av muskler gjør deg ikke nødvendigvis lettere i vekt - heller tvert i mot. Allikevel vil du merke det godt på f.eks klærne.
Du vil derfor med stor sannsynlighet ikke gå så raskt ned med "hard" trening, men etter å ha tatt av "noen kilo" blir man mer og mer opptatt av at huden skal henge med på vektreduksjonen og at man føler seg sunn og frisk :)
Hei
Det STÅR I BOKEN. Man har ikke sukker til hard mosjon. Gled deg over av det er magefett og rumpefett som brenner når du går trappene.
(Trappegang er faktisk hard trening). Noen tåler mer enn andre så prøv deg frem.
Da kan jeg ta heisen til kontoret i 3. etg med god samvittighet... :)
Men fire trapper opp en eller to ganger om dagen må jeg ganske enkelt.
Ellers har jeg trent pilates ca 3 ganger i uken de siste fjorten dagen og synes det er hardt nok, iallefall foreløpig.
Jeg har alltid vært så sinnsykt lat. :flau:
Men etter at jeg begynte på ketolyse har jeg fått lyst til å trene, så jeg stepper hvertfall 30 minutter for dag, eller går tur på fjellet.
Det tror jeg nokmå være greit, for det kan neppe regnes som "harde" treningsøkter, selv om jeg svetter og blir sliten liksom. :rolleyes:
Tren så mye du orker! Så lenge du følger deg vel er det OK.
Å bli sliten er naturlig. Å oppleve utmattelse, der u må sette deg ned i ørska i 10 mninutter, er ikke bra og et tegn på at man har tatt for hardt i.
Det er mulig jeg i 4. opplag av boken må presisere dette med trening da det stadig kommer spørsmål om dette. Det er for sent i 3. opplag som allerede er i trykken.
Vennlig Hilsen
Torkil:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.