< Tilbake til oversikten

Smulas sjokolademousse

Smula sa for siden:

Dette er en variant som er mer fyldig og kompakt en de fleste andre mousser, men aldeles NYDELIG! Har alltid laget denne med kjempesuksess og oppdaget plutselig at det eneste som behøves å byttes ut er kokesjokoladen. Så jeg forsøkte med Chevalier sjokolade, og resultatet ble glimrende! Så nå må jeg dele:

(3-4 porsj.)

200 g sukkerfri sjokolade (om du velger lys eller mørk kommer an på hva du foretrekker. Selv er jeg ikke så glad i mørk, så jeg forsøkte 150 g mørk og 50 g lys og syntes det funket fint)
1 ss smør
1 egg
1/3 l kremfløte

Smelt sjokoladen og smøret i vannbad eller mikro (ca 1 minutt). Bland det sammen og la det avkjøle seg litt. Ha så opp i (hele) egget. Nå skal blandingen bli litt mørkere og blankere.

På dette tidspunktet kan man tilsette litt ekstra smak hvis man vil.
Vi har tidligere brukt sherry (men jeg vet ikke om det er så lurt på lavkarbo), men cognac går bra, ev. litt appelsinsaft eller kaffe. Du behøver selvsagt ikke å tilsette noe.

Stivpisk kremfløten og vend den inn i sjokoladeblandingen.
Fordel i porsjonsskåler eller i en bolle, og sett kaldt et par timer.

Kos dykk! :D

Borealis sa for siden:

Hørtes NAM ut!
Noe for 17.mai? :sikle:

Smula sa for siden:

Nemlig!
For ikke å snakke om at den er gjort på 10 minutter. :)

Luska sa for siden:

Å, dette skal virkelig prøves ut! Så bra at det ikke var så innviklet oppskrift

Forresten: Kan man bruke Freias 86% sjokolade?

Smula sa for siden:

Joda, hvis du er veldig glad i mørk sjokolade går det sikkert fint. Da blir moussen mye kraftigere i kakaosmaken, altså.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.