< Tilbake til oversikten

Vin

Teletubbien sa for siden:

I ketolyseboka står det at man kan drikke rimelig ubegrenset, i allefall veldig masse, hvitvin. Altså tørr hvitvin.
Hva i himmelens navn er tørr hvitvin? For den vinen jeg drakk kan ikke ha vært mye tørr, jeg gikk jo rett ut av ketose.... Drakk halv flaske med noen slags riesling vin.. Hette Blue Moon tror jeg :rolleyes:
(Type: Blue Non, Blue Angel, Black Tower, osv osv)

THE sa for siden:

Du kan sjekke sukkerinnhold paa Polets sider, fin maate aa finne vin med lavt karbo innh.

Photobscura sa for siden:

Jeg regner med at du kan ha misforstått litt?!?!
Det som skjer om du drikker mens du er i ketose, er ikke nødvendigvis at du går ut av ketose (men det kan hende det er mye sukker i den du drakk, men tipset om vinmonopolets sider er lurt, eller spør personalet om en vin med minst mulig restsukker i. 2-3 g pr l er ok.
Men til det med misforståelsen. Kroppen vil alltid forbrenne den lettest tilgjengelige kilden, spiser du mye karbohydrater, så vil det være hva kroppen brenner først, spiser du lavkarbo -som på ketolyse, så vil kroppen stille seg inn på å brenne fett, både fra mat og kroppsfett, og om du drikker alkohol er det det kroppen foretrekker å forbrenne mens det finnes tilgjengelig i kroppen. Skjønner?
Du vil altså ikke gå ned i den tid det er alkohol i kroppen din, men det kan fortsatt komme ketoner i urinen dersom det er lite sukker i vinen, men fettforbrenningen vil holde opp inntil videre.

Jeg vet at det ikke var det du spurte om, altså, men jeg tror nok det kan være greit å vite...!

Smula sa for siden:

Black Tower er iallefall IKKE tørr, så mye kan jeg si!
Vet ikke om definisjonen på den er halvtørr eller halvsøt (kaller det vanligvis bare for søtt, ekkelt kliss).

Men.... er du sikker på at det står at du kan drikke ubegrenset. Det tror jeg ikke det står i min bok, iallefall. Et glass i ny og ne til maten, mener jeg det står, samt en advarsel om at man tåler mye mindre enn vanlig.

Jeg tviler sterkt på at det kan stemme.

Torkil selv refererer til alkohol som gift:rolleyes:, hehe.

Nå spytter ikke jeg i glasset selv, men var særdeles forsiktig de første par månedene i ketose.

Teletubbien sa for siden:

Det stod ikke at man kunne drikke ubegrenset, men var listet opp hvor mye karber det var i forskjellig type alkohol... I ketolyseboka altså..

Mener det var 0,2 pr 100 ml...
Og just nå innså jeg i grunnen hvor mye det egentlig var :rodme: :rodme: :rodme:
Vet da fillern hva jeg har tenkt jeg. Eller, jeg har vel ikke tenkt i det hele tatt.... :uskyldig:

Det finnes andre gode viner som har mye mindre sukkerinnhold. (Men 0,2 gr pr 100 ml blir vel bare 2 gram pr liter, if I'm not mistaking?!? ELeeendig i matte...) Ble nettopp opprettet en vin-tråd her inne, forresten. Som heter, ja, vin-tråden:)
Men ikke glem at du ikke forbrenner fett når du har alkohol i kroppen da:)

Smula sa for siden:

Forrige gang jeg inntok vin (altså før kuren) ble jeg på en snurr av en halv flaske rød. Så jeg tør ikke tenke på hva jeg tåler på 17. mai! Ligger vel langflat etter bare å ha sniffa på kørken, tenker jeg.

:rolleyes:

Kjenner til greia. Men noe som er lurt når man skal drikke vin på lavkarbo, og særlgi på ketose, er å spise noe ånkli fett først, og mens man drikker så drikker man et til to glass vann pr glass vin. Da blir du ikke så fort full. Og nippe, ikke hølke;) Jeg snakker av erfaring:D

Carisma sa for siden:

Hmm, det begynner å se mørkt ut (bokstavelig talt) for meg til lørdag da, på den årlige grand prix festen. Lenge siden jeg har drikki, og det pleier å gå ned noen glass på den gitt...

Carisma: les mitt øvrige tips, det hjelper assa!

Iset sa for siden:

Hehe jeg tåler ikke alkohol lenger, etter operasjonen. Den går rett i fletta. Har drukket ett glass hvitvin etter at jeg ble operert, og ble skikkelig susete av det ene glasset. Hadde jeg drukket ett glass til, hadde jeg ligget på gulvet uten å kunne gjøre rede for meg. Fnis.

Heldigvis går alkoholen FORT ut av kroppen igjen, man blir full etter første slurken, men like edru igjen etter noen minutter.

Smula sa for siden:

Høres ut som en plan, ja.
Pluss at jeg vet tilfeldigvis at vi skal innskaffe noe alkofritt sprudel også, så det går an å kjøre jukse-sjampis i en periode.

Fordelen med neste torsdag er at vi har bestilt buffet og den vet jeg stort sett består at mat jeg kan spise! Mmm! :D

THE sa for siden:

Bare husk på at juks må være uten sukker..

mam sa for siden:

Jeg drakk 2 glass rødvin i går, og ble temmelig susa av det ja.:p

Heldigvis brukte jeg over 3 timer på glassene, og drakk masse vann. Jeg brukte en stix i dag, og den var rosa, ikke helt 50%. Tror det gikk bra med to glass rødvin.

Jeg skal på vinmonopolet en dag, og spørre etter tørr hvitvin. Leste et sted om forfriskende festdrikke om sommeren: Bland tørr hvitvin med farris og masse isbiter. Det høres friskt og godt ut! Håper de selger 1/2 flasker. En hel flaske klarer jeg ikke å drikke alene.

Leste noe i ketoseboka: ketonene i pusten kan gi utslag på politiets alkoholmålere!!!:eek: Opptil 3,2 i promille sto det! Jeg var så glad for at jeg ikke kjørte i går. Tenk hvis jeg bare drakk farris hele kvelden, og ble stoppet i promillekontroll på vei hjem, med skyhøy promille! Tror ikke politiet hadde trodd meg, så det hadde ikke vært morsomt i en sånn situasjon.

Alkohol produserer også ketoner! SÅ om du er i ketose etter å ha drukket, så er det ikke sikkert at du er i diettindusert ketose før alkoen er ute av kroppen...! At du fikk et svakere utslag kan jo ha noe med at du drakk mer vann enn vanlig:)

Det er kjempegodt:)

Oi! Noen ganger er jeg nesten glad jeg ikke har lappen...!
Men om det skulle være så, så er det jo ikke verre (om enn litt slitsomt og tidkrevende) enn at man bare må bli med på kammeret og ta en blodprøve...!

Smula sa for siden:

Det er derfor man har oppfunnet taxi....! ;)

Den festdrikken høres ut som en plan for torsdagen!
Jeg lurer litt på om "rent" sprudlevann blir litt for mye for meg.

mam sa for siden:

Blæh! Sitter her med stivfrosne fingre på tastaturet. Den eneste festdrikke jeg har lyst på nå bør være oppvarmet. Kansje irish coffee. Kaffe med litt whisky, kremdott og et dryss med kanel? Splenda i kremen. Det er vel whisky i Irish Coffee?

Leser historiske romaner, og der drikker de varm vin til stadighet. Må være som en type gløgg? Det hadde f*** meg ta fristet nå ja. Brrrr!

Smakte på noe likør sist lørdag. Den het "Wild Africa" eller noe sånt. Flasken var trukket med leopardmønstret stoff. Det sto på at den inneholdt Sucralose. Men jeg tok ingen risiko, og drakk knapt en ss. Sånne likører er veldig søte, og jeg stolte ikke helt på at Sucralose var bra i større mengder. Ellers hadde det vært godt i en kaffekopp.

Smula sa for siden:

Det er whiskey i Irish Coffee, ja.
Leser du boka på engelsk? Hvis det står "mulled wine" er det en slags vingløgg. Ellers havnet jeg borti noe som heter "grogg" i Frankrike, og det er varm rom som du ev. søter/vanner ut med vann.
Det er synd å si at det godt.... men varmt var det nå!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.