JuD sa for siden:
Har nå gått på ketolyse i snart 3 dager, og dette er min første gang. Er jeg inni ketose nå.? Og er man nødt til å veie maten. Er fortsatt litt redd for å spise for mye feit mat og melke produkter..
JuD sa for siden:
Har nå gått på ketolyse i snart 3 dager, og dette er min første gang. Er jeg inni ketose nå.? Og er man nødt til å veie maten. Er fortsatt litt redd for å spise for mye feit mat og melke produkter..
sma sa for siden:
Vet akkurat hvordan det føles. Det er veldig viktig å veie maten i begynnelsen slik at du vet eksakt hvor masse karbo du får i deg til enhver tid. Kvinner bør ligge på 15 gr, og menn på 20 gr.
Det er ikke sikkert du er i ketose enda. Kroppen må kvitte seg med de lagrede karbohydratene først. Ketostix vil kunne fortelle deg om du er i ketose, eller ikke. Du får tak i ketostix/urinstix på apoteket til ca 60 kr. :)
Euphita sa for siden:
Jeg er også helt ny på dette, 2 dag bare, og jeg har fått meg ett og annet øyebrynløft når jeg veier maten, så det er ikke dumt nei.
Også glemmer jeg helt at jeg ikke trenger ha så og så lite kjøtt....henger igjen litt Grete Roede her :ja:
sma sa for siden:
Henger igjen litt grete roede her også. :)
Det som er det mest pussige er at jeg savner ikke potet, ris eller pasta i det hele tatt!!
JuD sa for siden:
Men du kan jo ikke spise så mye kjøtt og fisk som man vil vel... Bør vel kanskje få ei vekt å begynna å veie litt:)
Men hva spiser dere egentligt igjennom en dag, og hvor mye av hver ting??
sma sa for siden:
En typisk dag:
frokost: 2 stekte egg med 4 skiver bacon
lunsj: gjerne salat med brokkoli, fetaost, skinke og div
middag: 200 - 400 gram kjøtt fisk o.l. litt salat eller brokkoli ved siden av
kvelds: enten rester fra middag, eller kokte egg osv.
:)
touran sa for siden:
kan vi ikke spise hvor mye kjøtt vi vil?
det inneholder jo 0 karber det... her jeg gått glipp av noe her?
Bee sa for siden:
Du spiser til du er mett, men ikke fullstendig stappa.
moinx sa for siden:
Torkild poengterer i boka at du skal veie for å regne ut hvor mye karber, men du skal IKKE veie måltidene dine...spis deg mett, men ikke mer enn det! Jeg har aldri veid noe kjøtt eller fisk....:)
moinx sa for siden:
Isåfall er vi to.......hehe:D Jeg spiser til jeg er mett jeg ass.....:)
touran sa for siden:
bra, må ha noe som jeg kan ta myyye av:D
men har aldri spist meg stappa en eneste gang! stolt
Photobscura sa for siden:
Det som er bra med feit mat, er at man blir fortere og lengre mett. Ikke være redd for fett! Men uansett hvor deilig maten man spiser på lavkarbo er, så husk at man skal spise seg mett, ikke mer. Det er noe som kommer naturlig. Hele den "øya-blir-mett-etter-mage-syndromet" forsvinner når man spiser mat som fyller magen og gir den noe å jobbe med!
Ikke glem at kjøtt fra fisk og dyr er viktige kilder til proteiner også da! Som er livsviktig for å ikke miste muskelmasse!
Når det gjelder meieriprodukter, så kan man være litt mer på alerten. For de fleste går det bra å spise en god del fløte, rømme, ost og bruke meierismør, for andre igjen kan en eller flere av disse produktene være en riktig partystopper. Mange vet ikke selv at de har en intoleranse for ting, altså ikka allergi.
Litt for tidlig å tenke på det helt enda, men om man opplever en stopp i vektnedgangen, kan dette være en av de første tingene å se på. Men bortsett fra det så går det greit for de fleste.
Om du er i ketose eller ikke er vanskelig å si, men om du tester med sånne stix som blir nevnt her, så får du en indikator som kan fortelle deg om det er ketoner i urinen (biprodukt fra kroppsfett og fett fra maten, som kroppen bruker som et brennstoff i stedet for karbohydrater, eller glykogen, som er det omgjorte formen).
Noen opplever litt lett hodepine, rar ånde, tørste og mindre ubehag. Det er rett og slett kroppen som kvitter seg med "gifta"! (ALtså tømmer lagrene dine med glykogen -sukker!!!) Men igjen, ikke alle opplever dette heller.
Håper du skjønte noe av dette!
Lykke til!
JuD sa for siden:
Joda forsto det, og kjenne meg veldigt godt igjen, litt rar ånde og tørst hele veien. Brukte de stixa og det viste at jeg er i ketose. Men jeg har jo bare gått på kuren i tre dager og allerede har jeg gått ned 2,5 kg. Dette må da vel bare være vann i kroppen..?? Syns det er en del på tre dager. Men er det noen andre som opplevde det samme??
JuD sa for siden:
.....Ikke det at jeg klager, er jo kult det :)
Borealis sa for siden:
Det er nok mest vann, ja...men fra nå av, da...;)
JuD sa for siden:
Ja får se kos det går i helga. Er første helga jeg er på kuren. Men helldigvis så går jeg ikke rundt sulten. Mn dette forumet hjelper MYE.
Photobscura sa for siden:
Så bra! Som det er sagt, så er det mye vann som kroppen har lagra, og som du nå kvitter deg med, men det er jo også en del av hele bildet!
Håper du klarer deg greit gjennom helga! Et godt snackstips kan være å lage en rømmedip og dippe skiver av f.eks agurk i, eller kjøpe selleristang og klemme tubeost i "søkket" på stanga. Nammis!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.