< Tilbake til oversikten

Et par spørsmål om vekt og krydder

Smula sa for siden:

Jeg lurte for det første når/hvor ofte dere her inne veier dere?
Hver dag, hver uke, en gang i måndeden? Eller bør man heller ty til målebånd?
Jeg har nok vært litt for mange ganger på vekta den siste uka, og det er jo egentlig på trynet for væskebalansen går en del opp og ned hos meg... men dere vet hvordan det er - en blir så ivrig... :nedfor:

Så lurte jeg også på et par mat-spørsmål:

Når dere har kjøtt til middag, hva slags krydder bruker dere?
Brukte Provence kryddere på min skinkebiff i går, men syntes ikke det smakte noe særlig likevel.

Så sauser og dressinger - er det noen som vet om noen gode en kan få kjøpt på butikken? Altså, har noen kommet over noen gode som kan anbefales med lite karbohydrater?
Jeg innrømmer jeg er ute etter en lettvint vei ut, så jeg slipper å lage alt dette fra scratch. Har en ganske travel hverdag og synes allerede nå jeg bruker veldig lang tid på å lage all maten, så det hadde vært kjekt å få noen hurtigtips.

Carisma sa for siden:

Planlegging er alfa og omega, og å kunne ta et ekippertak i ny og ne slik at man har ting i fryseren og kan varme det raskt.
Det er hvertfall det jeg vet i teorien, selv om jeg veit hvor vanskelig det er å gjennomføre det innimellom :D

Gerd sa for siden:

Jeg veier meg en gang i uka. Bruker å måle cm i tillegg... Sånn dann og vann...

Når det gjelder krydder, bruker jeg det krydderet jeg alltid har gjort. Bruker mindre salt(seltin) Mer tørka urter....

Når det gjelder sauser, så må du se på pakkene hvor mange kh pr 100 g ferdig saus. Ofte så skal posesauser blandes med melk, men tar du og bytter ut melk med blanding av fløte og vann (1del fløte/2deler vann= skummamelk-aktig) så halveres(ca) kh innholdet... :)

Photobscura sa for siden:

Her er verdens mest geniale sause-tips, og den inneholder ikke mye karber heller. Det eneste er at du må på helsekosten å kjøpe johannesbrødkjernemel. Det koster ca 50 kr for et lite glass, men er veldig drøyt i bruk.
Du smelter smør, tar i litt joh.mel. (Til et par ss smør, ca en ts joh.mel) og lager jevning som du pleier å gjøre når du lager saus. Men mindre enn med vanlig mel da. Som sagt så er dette melet drøyt, og du får tykk konsistens med veldig lite. Og ikke en karb å se!
Så tilsetter du fløte, og rører på samme vis som du vanligvis ville ha gjort. Ut fra denne basen kan du lage ymse sauser!
Enjoy!!

Smula sa for siden:

Takk for tips! :)

Men "som du pleier å gjøre" skriver du.... det var det, da.
Jeg lager nemlig ALDRI saus, jeg. Så jeg prøver å finne ut hvilke ferdiglagde ting i butikken jeg kan bruke, for jeg har rett og slett ikke tid i perioder til å bruke timesvis på matlaging.

Men jeg får ta en runde i butikken og lese litt på pakkene.

Photobscura sa for siden:

Aha! Jeg er ikke en dreven sause-lager jeg heller asså. Men dette tar virkelig ikke lenger tid enn posesaus!

Sånn gjør du f.eks: Ha en kaserolle på middels varme, ha i f.eks to gode ss med meierismør, når det er smeltet har en en ts med joh.mel, og røre godt med en visp til det er jevnt. Pass på at ikke smøret blir brunt! Og så tar du (gjerne romstemperert) fløte, og heller i litt og litt mens du rører godt med vispa.
Når det begynner å koke, kan du f.eks ha i fiskekraft, salt og pepper dersom du skal ha det til fisk, om du vil ha ostesaus, så bare rører du i kremost, eller noen osteskiver eller hva du måtte ønske, urter dersom du liker det, og så videre.
Skulle sausen bli for tykk, har du i litt lunkent vann, om det blir for tynt, pyttelitt mer joh.mel. Husk at du må røre hele tiden. Tar som regel bare fem ti minutter dette, og kan gjøres samtidig som du lager den andre maten.
Brun saus har jeg dessverre ikke greie på, men regner med at du kan bruke vidundermelet på det også. Det som er greit med å gjøre det på denne måten er at du kan variere på så mange måter, samt at du vet alltid hvor mange karber det er:) Lykke til!!

Smula sa for siden:

Høres ikke dumt ut, det der.
Imidlertid har jeg også funnet en annen løsning:
Synnøves kryddersmør! 2 eller 3 karber per 100g, namnam!

Nicpins sa for siden:

Det som er litt snedig er at mannen min spiser "vanlig" karbojunk-mat
mens jeg spiser lavkarbo, og jeg bruker alltid mye kortere tid på
å lage til min mat enn hva han gjør. :D

Ketolyse handler mye om å komme inn i rutinene og kunnskapen
i starten. Lese mye i boka og her inne på forumet - lære seg alle
triksene til det sitter i fingrene. Jeg lager alle de lekreste
middagsrettene på fem minutter jeg, altså. Sånn sett så er jeg så
himla glad for at jeg "fant" ketolyse, fordi matlaginga har blitt mye
mer lettvint. HATER å lage mat. Hvis man tenker over det så tok det
jo mange år å lære seg tradisjonell matlaging også, så det tar nok litt
ekstra tid å sette seg inn i disse "annerledes" kokekunnskapene.

Á propos sauser: jeg bruker de ferdiglagde sausene i beger fra Fjordland, jeg.
Béarnaise- og Peppersaus har 2,2 gr karber pr desiliter saus.
Helt enkelt genialt! ;)

Smula sa for siden:

Aha! Musikk i mine ører! :) Takk, disse skal prøves!

Carisma sa for siden:

Ja, ta f.eks det å steike en grandis. Det tar ca 20-25min fra man setter på ovnen til man sitter ved bordet. På den tida har jeg fint kokt brokkoli/blomkål, stekt kjøtt og laget en enkel saus til.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.