< Tilbake til oversikten

Fadder?

sma sa for siden:

Jeg skulle til å skrive et innlegg der jeg ville fortelle at jeg sliter litt.. Men mens jeg satt og skrev så fikk jeg en ide!

Dere som er godt innarbeidet med lavkarbo - med hvilken mat som er bra å spise osv kunne ikke dere tenke dere til å være faddere for oss nybegynnere? :hjelp:

Jeg blir fryktelig frustrert av å ikke finne frem i jungelen, og jeg har sprukket 2/2 helger. :realmad:

Jeg ser den positive effekten, men det er noe med at jeg trenger å ha noe liggende klart til å spises. F.eks mat dersom jeg har dårlig tid til frokost/lunsj, og evt en kjapp dessert e.l som jeg kan ty til dersom resten av familien ønsker seg dessert e.l etter middag. Jeg er sjeldnere sulten, men jeg tenker mer på mat siden jeg aldri vet hva jeg skal/kan spise! :hylgrine:

Og ikke minst i helgene! Jeg har baconcrispen, men den er så salt at jeg spiser veldig lite av den (pluss at den stinker :p ).. Problemet er vel ikke at jeg hungrer etter noe søtt, men jeg tenker på som et alternativ når de andre i familien unner seg noe av "deres type mat". Dette er bare min andre uke så hodet er enda ikke helt med og legger ned veto. (ja, så svak er jeg visst :( ).

Uff, ble viss en masse her. Godt å få ut litt frustrasjon!

Det jeg mente med hele innlegget var at dersom man hadde en erfaren lavkarbo'er i umiddelbar nærhet (msn/epost) som kunne steppe inn ang valg av mat til meg og som jeg kan lage til hele familien, og som gjerne har testet en del oppskrifter og vet at de funker så hadde denne personen bokstavelig talt kunne reddet livet mitt! Og vil alltid ha ei stjerne i margen hos meg. :suss:

:boxing:

Carisma sa for siden:

Er ikke hele dette forumet en form for fadderordning? Hvor alle som har noe å tilføye kan steppe inn og veilede?
Og etter mer enn tre års oppetid finner man svar på så å si alt man måtte lure på i trådene her inne. Jeg vet at noe av det kan være uoversiktelig og godt gjemt, men med litt spesifiserte søk dukker ting opp. I tillegg kommer ofte inlegg herfra opp på søk i google.. :rolleyes:
I begynnelsen av en så stor kostholdsomlegging er det lurt å følge kostplanen som er forelsått i boka så nøye som mulig. Det er veldig forvirrende å fortså sammensetningen og sånn, og da er det satt sammen optimalt i disse oversiktene. Etter ca 2 uker begynner man å skjøpnne nok til at man kan ta ting på kryss og tvers, og dra inn oppskrifter fra f.eks her inne, eller tilpasse andre oppskrifter til lavkarbo.

Og når det gjelder andre i familien sin mat... Jeg mener at de bør være suportive enough til å ikke sette seg rett foran en og spise godteri osv. De stryker ikke med av å droppe smågodt g potetgull en lørdag de heller liksom. Mener jeg da... :o

Gerd sa for siden:

Heisann..

Dette er en god ide du kommer med. Jeg stiller opp viss du vil:)

Husk at når du ber om råd, får du like mange forskjellige svar som antall personer som svarer... Det kan være veldig frustrerende, ja. Husk å se hvilke filosofi de som svarer har... Og det er veldig lønnsomt å lese boka mange ganger. Og bla i den for å finne svar på ting man lurer på. Det har jeg gjort. Og det har hjulpet meg veldig mange ganger...

Bare send en pm viss du vil... :)

sma sa for siden:

Jeg skjønner hva du mener. Ang familien så er det ikke tilfelle at de klistrer seg foran meg med snop. Hadde de gjort så hadde ikke det vært noe problem. Jeg blir ikke fristet.

Det jeg mente var at jeg trenger å skifte ut mine matvaner. Jeg er vant med snop på lørdagene. Det jeg har gjort før var å bytte ut sjokoladen med evt frukt. Jf lavkarbo så er det ikke så mye frukt jeg kan tillate med å spise - i alle fall ikke på et så tidlig tidspunkt.

Det er som om jeg trenger å overtale meg selv til å se at dette faktisk er verdt å holde ut. Jeg trenger livslange forandringer. Derfor trenger jeg også 'kosemat' for å si det på den måten. Det har ingenting med min familie og deres matvaner å gjøre. Dette gjør jeg for meg selv, og bare for meg selv. Men jeg trenger en bekreftelse at jeg har valgt en livsstil som jeg kan følge resten av livet. :)

Aline sa for siden:

En organisert fadderordning lar seg nok ikke gjøre, men å spørre medlemmer om råd er jo lov :)

Ellers kan jeg på det varmeste anbefale oppskriftsdelen av forumet her :)
Masse gode tips på mat som er lett og litt mindre lett å lage :)

jeef-micro sa for siden:

Det kan også være en god ide å lage journal om du allerede ikke har en da... så kan du evt alliere deg med noen som følger samme filosofi, og be de om å kommentere mat og gi gode råd der...

themonk sa for siden:

Det blir nok ikke organisert noen fadderordning av forumet, men alle står jo fritt til å skaffe seg lavkarbo-buddies som kan være med å backe opp og gi råd. Det er sikkert mange her inne som stiller opp.

moinx sa for siden:

Har du prøvd å lage Heistads gele?? Jeg har pleid å bruke litt kremfløte å natreen på, og det er skikkelig sweet.....Leste om noen som skulle prøve å lage geledrops, det innlegget ligger her inne et sted!
Jeg har faktisk, hvis jeg har blitt skikkelig snoken, tatt meg ei brødskive med MASSE pålegg.....Har bakt "naboen til Torkild sitt grove soyaproteinbrød" (forslag til et mer egnet navn, noen?)
Det er BRØD, og kjempegodt!!!!! Det stiller faktisk snokesuget mitt, for når man ikke kan spise vanlig brød, er det jo naturlig at man savner det, og da er det vanvittig deilig å komme i nærheten!!!!!!

Summer sa for siden:

Jeg tenkte idèen for noen år siden, men kom raskt frem til at det blir for mye forpliktelser med fadderordninger. Så lenge dette er et gratis forum, med frivillig deltakelse fra alle, så kan vi ikke organisere det slik.

Men dette er jo en selvhjelpsgruppe, der det er meningen alle skal hjelpe og inspirere hverandre. Så jeg anbefaler deg å utnytte de verktøyene vi har. Starte dagbok, og dersom du leser andres dagbok, så vil du lære av hva de gjør, og du vil finne dem som bruker samme filosofi som deg (sjekk boksen), og dersom du engasjerer deg i andre, så vil også de engasjere seg i deg. Trenger du en motivasjons og slankebuddy, så kan du jo søke etter en. Vi har også hatt mange diskusjoner om det meste her, så dersom du søker litt og tar deg tid til å finne ut hvor du skal finne informasjonen, så vil du komme veldig langt. :)

Lykke til!

Summer sa for siden:

:ja:

sma sa for siden:

Ser at det er litt misfortsåelser ute og går, men det er greit at diskuteres. For min del så har jeg fått meg fadder så nå er alt bare fryd og gammen. :)

klem

nilmor sa for siden:

Ble det med ideen?
Som jeg forøvrig syntes virker bra, om det er noen faddere som på frivillig basis stiller opp.
Det virker jo som det er en stor grad av idealisme hos mange av de erfarne som er aktive på bloggen her. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.