Min far fikk for 5 år siden dagnosen diabetes 2. Han har siden da kuttet ut (for det meste) å spise sukker og han går på medisiner, og klarer således å holde sykdommen i sjakk. Blodsukkernivået hans er normalt.
Han er likevel i perioder fryktelig plaget med kløing, spesielt på armene.
Han kan våkne opp på natten og klø, og klør seg ofte til blods.
Dette er veldig frustrerende for ham (spesielt siden han har hang til depresjon i tillegg).
Det jeg lurer på er om noen har erfart det samme og vet hva det kommer av? Han har vært hos flere leger og fått salver/tabletter uten særlig resultat.
Jeg synes det kunne være tegn på en form for allergi og lurte på om kanskje en ketogen diett kunne vært et forsøk?
Noen som vet?
Men jeg vil gjerne vite om en ketogen diett kan virke spesifikt på dette, ettersom flere leger påstår det kommer av insulinmangel, men er ikke i stand til å gi han noe for det... for han behøver ikke å gå på slankekur som sådan. Han har allerede tatt av en god del vekt på egen hånd og behøver for så vidt ikke å gå ned mer.
Hvor høyt blodsukkeret stiger avhenger jo av maten man spiser, spiser man lavkarbo vil ikke blodsukkeret øke like mye og da vil kroppen heller ikke trenge å produsere like mye insulin. Så da skulle man jo tro at et lavkarbokosthold kan hjelpe.
Som du ser, det er mange ting som kan forårsake kløe. Er det et stort problem, bør han absolutt få tatt endel blodprøver (lever/nyre/stoffskifte) i for å utelukke at det er dette, og ikke diabetes som er årsaka.
Jeg hadde til tider veldig mye kløe på leggene og armhulene før. Men etter at jeg sluttet med fløte og ost så har det stoppet opp. Kanskje det funker på ham også?
Takk for innspill, alle.
Mannen har tatt alle slags prøver, så nyreprolemer og slikt kan det ikke være snakk om. Det må være diabetesrelatert.
Men saken er jo den at BLODSUKKERET hans er ok, og vekten også, men det er altså denne frustrerende kløingen.
Siste taler - du nevnte du fikk bukt på den ved å kutte ut melkeprodukter.
Har du hatt diabetes? Pleide du å klø deg til blods?
Tenkte jeg bare burde nevne i denne sammenhengen at mye vann hjelper. Etter en uke på Atkins dietten begynte jeg å klø, og det ble værre og værre. Først på leggene, så på innsiden av lårene, så begynte det på magen og til slutt begynte det under venstre armen. Jeg klødde meg til blods alle stedene som nevnt. Så fikk jeg tips av en sykepleier venninde som syntes dette så veldig ut som svangerskapskløe som er forårsaket av opphopninger av avfalsstoffer i kroppen. pga overarbeidet lever. Etter å ha lest Ziggis innlegg om vann begynte jeg å drikke mye. jeg gikk fra å drikke ca 0,5 l om dagen til 4l før kløen ga seg. Nå ligger vannintaket mitt på 3-5l alt etter hvor varmt det er i været og hvor mye jeg trener. Vannet hjap på huden også.
Jeg har aldri hatt diabetes (eller kanskje skjult vet jeg jo ikke da). Men har ihvertfall ikke hatt diabetes siden jeg startet lavkarbo.
Jeg pleide å klø veldig mye særlig på fremsiden av leggene og armhulene (prøvde å bytte deo men ingenting hjalp, rart at det var kutte ut fløte som hjalp!), helt forferdelig mange ganger, noen ganger med sår som resultat. Er glad det er over.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.