< Tilbake til oversikten

Søt løk

Carbokiller sa for siden:

Kan noen fortelle meg hvorfor noen løker blir søte når de blir stekt, mens andre ikke blir det? Er det stekingen eller løken det er noe i veien med? Synes det er skikkelig nedtur å ha ordnet i stand seibiff med stekt løk og så er løken forferdelig SØT....

Nille sa for siden:

Jeg vet egentlig ikke noe om dette, men jeg har funnet ut (helt av meg selv) at hvis løken steker for lenge på litt for svak varme, så vil saften fra løken karamellisere seg (det blir litt klissete og brunt i panna liksom). Opplever dette når jeg skal brune løk - Dette skjer ikke på sterkere varme eller hvis jeg heller vil ha blank og lite stekt løk.... hvorfor MÅ den være brun liksom ?? :snill:

Regner med at det er noe kjemisk. MHM eller Maz har sikkert noen gode forklaringer. (De pleier jo å kunne forklare så godt alt jeg syns er vanskelig !!)

:klem:

Carbokiller sa for siden:

Takker for svar Nille! Godt er det i alle fall ikke synes jeg. Og ja... hvorfor skal løken være brun?? Sukkerkulør er tingen kanskje.

mofe sa for siden:

Noen som vet?

Aline sa for siden:

jeg tror ikke jeg vet noe mer enn nille, men jeg har lært det på tv ;)
samme med grillet asparges. de er "selvkarameliserende " :)

Huldr sa for siden:

Det er jo fordi det er sukker i løken, vel!!! :rolleyes: :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.