< Tilbake til oversikten

Tøying og stølhet

nomma sa for siden:

Jeg har nå fått høre at det å tøye ut etter en treningsøkt hjelper ingen ting mot stølhet.

En tøyer ut for å unngå skader.. Stølheten kommer av slaggstoffer som kommer i muskelvevet under trening..og for at man har brutt ned muskelen..

Det man kan gjøre for å unngå stølhet er å "løpe seg ned" Hjelpe blodet og transportere bort slaggstoffene..

Er jeg helt på "Jordet" eller??

men hvorfor er det noen som blir mer støl enn andre? har de mindre slaggstoffer i kroppen?

Benzo sa for siden:

Det er vel gjerne "nybegynnere" blir skikkelig støle i starten, i hvert fall for mitt vedkommende. Muskler som nærmest har ligget i brakk, blir jo litt mørbanka etter trening. Tøying har ingen hensikt for å unngå stølhet iflg min venninne som er idrettslærer.
Hvorfor noen blir mer støl enn andre? Tja, si det, kanskje de ikke trener så hardt. :p

Kristian sa for siden:

Nei . Tøying hjelper ikke mot stølhet, det hjelper bare for økt bevegelighet. Trener eller jobber du på en måte du ikke har gjort på lenge vil du bli støl. Første sykkeltur på lenge fører alltid til at du blir støl i rumpa:o .
De som ikke blir så lett støl er enten bedre trent eller så trener de forsiktig for å ikke få for store muskler:rolleyes:

tbear sa for siden:

Den positive vinklingen på stølhet etter trening er at det er en fin indikasjon på at du har trent riktig og med god intensitet. Øvelsene dine "virker" :).

nomma sa for siden:

tusen takk folkens.. for fine svar..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.