sma sa for siden:
Er det noen som har prøvd å lage kransekake uten melis?
Jeg bruker å ha det hver 17. mai, og tenkte kanskje jeg skulle prøve en lavkarboversjon. :D
sma sa for siden:
Er det noen som har prøvd å lage kransekake uten melis?
Jeg bruker å ha det hver 17. mai, og tenkte kanskje jeg skulle prøve en lavkarboversjon. :D
Ninja sa for siden:
Jeg har prøvd det, funker genialt:D
Nille sa for siden:
Kjør søtstoff i hurtigmixer til "melis" konsistens så går det flott ! Sånn lager vi marsipan også ! Men husk at du trenger mye mindre søstoff enn melis da ! :)
sma sa for siden:
Åh, da skal jeg virkelig teste dette! :D
:lykkelig:
ElenaS sa for siden:
Hvilken type søtstoff bruker du? Forsøkte å lage marsipan med Splenda en gang, men synes det smaker innmari "fake."
Har du forsøkt å lage kransekake med Fribol før? Den er helt GENIAL! Ingen karber og bare kostfiber i de 100 kcal pr 100 gr! Vet ikke om den funker til marsipan / kransekake da....aldri prøvd...noen som har prøvd dette?
HegeT sa for siden:
Hvor får mann kjøpt det?
Apoteket?
supermom sa for siden:
Fribol kjøpes på apoteket ja. Noen som har prøvd dette?? Vil gjerne ha kransekake til min bursdag ;)
Lindabtn sa for siden:
Åååå, jeg vil også lage kransekake. Hvilke oppskrift er det dere bruker da??
Charmtassen sa for siden:
Kanskje jeg kan bidra med hjelp for en gangs skyld! :heia:
Ciss har postet en oppskrift i bloggen sin, så jeg poster oppskriften på kransekakestenger her (tror ikke bloggen hennes er åpen):
Stengene smaker helt som vanlig kransekake. Skal du lage kransekake bør nok oppskriften dobles.
320 gram mandler males (i oppskriften sto det at halvparten skulle skoldes først, men det gadd ikke jeg. Syns det er greit at den ikke er så fin jeg.
2,25 dl splenda blandes i *)
2 eggehviter eltes inn. Elt til seig masse.
Trill ut fingertykke staver og del opp i ca 8 cm lange biter. Jeg fikk 24 stenger.
Stekes på 180 grader i 10-15 minutter
*) *Jeg syntes de ble ganske søte, så man kan kanskje redusere søtstoffmengden litt.
Smelt eventuelt mørk chevaliersjokolade og dypp endene i sjokolade når kakene er avkjølt.
sma sa for siden:
Gjett om jeg skal lage disse i år også! :heia:
Amica sa for siden:
Hva skjer om man ikke "kverner" søtstoffet? Har ingen maskin, men har søtstoff :p Kan man bruke mørtel? Kanskje det er billigere enn en foodprosessor..:cool:
sma sa for siden:
Du trenger ikke kverne søtstoffet om du bruker splenda i alle fall. Det har ikke jeg gjort, og det ble flott resultat likevel. :)
Photobscura sa for siden:
Ja, dette er jo en gammel tråd, men jeg må spørre, skal eggehvitene piskes først? Har aldri giddet å lage noe særlig med julegodt og sånn, men fikk litt lyst til å prøve denne oppskrifta.
Kitt sa for siden:
Trenger ikke piske eggehvitene. Bare blande dem godt inn i massen!:)
Photobscura sa for siden:
Ok! Hjertelig takk! Får se om det ikke blir kransekakestenger, da! (Om jeg gidder, det er dét :p)
blucher sa for siden:
Noen som har prøvd å lage kransekakemasse med sukrinmelis?
Jeg har kjøpt det i dag, nemlig, og tenkte å lete etter en oppskrift som andre allerede har prøvd ut. Hvor mye av hver ting i forhold til hverandre?
Vil ha i så lite søtstoff som mulig, men må vel ha litt?
Tiki sa for siden:
Jeg holder på å prøve nå.
300gr. malte mandler
150gr. sukrinmelis
2 eggehviter
160gr. i 20 min.
Er enda litt varme, men sytes kanskje de ble litt tørre.
Kitt sa for siden:
Vanlig kransekake blir fin og seig om den fryses og så tines i plast sammen med en skrellet potet(poteter er fint til none ting:p). Funker sikkert på denne varianten også!:)
Regner med at du mener 160grader. Syns 16 var litt lite!
Tiki sa for siden:
Yes, yes. jeg retter opp. Og takk for frysetipset. Det skal prøves ;-)
De ble ikke så værst, men ønsker de jo enda litt seigere da....helst.
blucher sa for siden:
Hvor mye kransekake ble dette, Tiki? Ble det passe søtt eller kan man f.eks. klare seg med mindre søtning (og f.eks. bare en eggehvite, så det ikke blir for bløtt)?
Tiki sa for siden:
Dette ble små pinner som låg tett på 1,5 stekebrett.
Nei trengte 2 eggehvitter, prøvdse meg med ett først, men det ble alt for kompakt. Og de ble igrunnen ikke så veldig søte, mye mindre søte enn en forbinder med vanlig kransekake, så jeg ville nok ikke redusert på det heller. Men jeg opplevde ikke at sukrinmelisen ga ising da.
blucher sa for siden:
Da skal jeg nok prøve å lage dette før jul, ja!
blucher sa for siden:
Ja, da gjorde jeg et forsøk på dette i går.
Brukte 185 g ferdig skåldete mandler (de veide noe over 200 uskåldet), samt 115 g uskåldete. 150 g sukrinmelis og ca to og en halv eggehvite, for ellers ble det for tørt.
Synes det ble litt tørr kransekake, dessverre. Synes også det var en litt kald bismak, og den va i alle fall ikke så veldig søt. Laget ikke melisglasur foreløpig.
Jeg puttet hele greia i fryseren og håper den blir seigere når jeg tar den opp på julaften!
Av en eller annen grunn har de to bitene jeg la igjen på kjøkkenbenken, mystisk nok forsvunnet, så tror muligens min kransekakeelskende sønn har 'smakt' litt...
Lillemy71 sa for siden:
Ikke for å skuffe noen her inne, men det blir liksom ikke helt det samma som kransekake uansett hva man prøver seg på (har prøvd mange varianter). Mine blei seige nok, men ikke på den riktige måten, dessuten ble det ikke crispy på utsiden slik jeg vil de skal bli. De smaker OK nok (bruker stevia) og jeg spiser litt av de, men mesteparten blir nok fuglemat. Trenger mat de også i denne kulden, stakkars små.
Min kjære tante som baker den beste kransekaka (og peppernøtter, ja all bakst generelt) jeg vet om, hadde følgende forklaring på hvorfor tradisjonell julebakst ikke fungerer så bra med sukkerfrie alternativ. Sukkeret karamelliserer seg når man lager kransekake, peppernøtter, amerikanske cookies o.l. og det er det som gjør at man får en sprø utside og seig innside. Desverre er det ingen av de sukkerfrie alternativene som karamelliserer seg, man får bare søtsmaken.
Min løsning på dette har vært og bare se vekk i fra tradisjonell julebakst og heller tenke nytt. F.eks kan man bruke oppskriften til denne kardemommekaken også spe på med mer krydder som man bruker i julekaker (nellik, kanel, ingefær, pepper m.m.). Den er veldig god og kan varieres en del, jeg spiser den gjerne med litt meierismør (salt) smaker deilig. Jeg bruker dessuten stevia og søter med ikke sukrin eller annet kunstig søtning.
Her er flere sukkerfrie oppskrifter (blei diskutert i denne tråden).
Uansett, lykke til med baksten, håper den smaker og riktig god jul :p
Rin sa for siden:
Jeg lagde kransekaker i går etter denne oppskriften:
600g mandler (males i kvern)
200g sukrinmelis
3/4 ts stevia
1,5 ts vaniljepulver
4 eggehviter
Stekt nederst i ovnen i 15-20 minutter på 175 grader.
Det ble suksess. Selvsagt smaker de annerledes enn kransekaker med sukker i, men disse ble så velsmakende likevel at til og med husets ikke-lavkarber kunne forsyne seg to ganger. :)
miketyson986 sa for siden:
Jeg er enig med Kitt
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.