< Tilbake til oversikten

Sukkerfri tyggegummi

mam sa for siden:

I ketolyseboka advares det mot sukkerfri tyggegummi med sorbitol. Den omdannes til karbohydrater i kroppen. Jeg spiser ikke mye tyggegummi, men ønsker imellom å ta det, spesielt etter sterkt krydret mat når jeg ikke kan pusse tennene.

Har noen funnet ut om det er noen "sikre" tyggegummier med frisk smak? Helst slike som selges i vanlige butikker og kiosker.

Jeg leser på en pakke søtet med: Maltiol, sorbitol, maltiolsirup, aspartam, acesulfam k, og den inneholder 67,1 g karbohydrat pr 100 g! Men så står under dette at det er sukkeralkoholer 67,1 g. Har jeg misforstått det? Trodde ikke en skal regne sukkeralkoholer som karbohydrater? :confused:

Lotusia sa for siden:

Har det samme problemet.. leiter etter tyggis eller mint pastiller uten sukker eller søtningsmiddel. Dum som jeg var trodde jeg tictacs ikke hadde sukker i seg fordi det av en eller annen merkelig grunn ikke står hva de inneholder på pakka. Og det står ikke hvarbohydrater eller sukker oppført på næringsinnholdet, betyr det liksom at det ikke har noe karbo/sukker i seg?? Det tror ikke jeg no på nemlig.. for det føltes max ut som en sukkerreaksjon på meg!

Nille sa for siden:

Ja det stemmer det. Da skal det liksom ikke være karber i det hele tatt i den tyggisen da. Men så var det sorbitolen da ......

Hyper sa for siden:

De har noe som heter tazink på forskjellige helsekoster..(kanskje på apotek?)
myke pastiller med en sterk smak som varer lenge:)..

PS: overdrevet bruk kan ha lakserende effekt, men dette står også på pakken om jeg ikke tar feil..

mam sa for siden:

Ja jeg skjønner ingentng av den innholdsfortegnelsen. Sorbitol skal gi karbohydrater, ikke sant? Da er det noe trykkfeil her. Tør ikke ta noe av disse tyggisene. Det var en gratis prøvepakke som kom i posten, Stimorol Fresh Zone. Jeg mener det må finnes tyggegummi som er godkjent i Usa, der er det jo hundretusener på lavkarbo. Noe må komme over til Norge etterhvert?

På denne tyggegummipakken jeg snakker om, står det også at overdrevet bruk kan virke avførende. Lurer på hva som er trykkfeilen her, maltiol kan virke avførende, og kansje det er en trykkfeil at tyggisen inneholder sorbitol??? Kan jo håpe?

Nille sa for siden:

Sorbitol ER et karbohydrat OG et sukkeralkohol, - og brukes ofte i sukkerfrie varer sammen med andre sukkeralkoholer (som maltitol etc). Siden det er et sukkeralkohol telles det ikke (fordi det aldri står hvor mye det er av hver type i varene). MEN det forbrennes seint i kroppen og omdannes til glukose på samme måte som f.eks. fruktose. Derfor anbefales det ikke på lavkarbo-dietter. Forvirrende ? Jaaaaada !

De fleste sukkeralkoholer har den virkningen at når de kommer ned i tykktarmen så vil kroppens bakterier "kose seg" med dem og nedbryte dem. Litt opptas i tarmen (det som er igjen og som vi kaller netto karber). Resten nedbrytes av bakteriene, det medfører produksjon av gass som igjen gir magesmerter og luftplager. I tillegg tiltrekker de væske som igjen gir diarre. Dette gjelder ALLE sukkeralkoholer i større eller mindre grad. Men det er forskjell på kroppskjemi og hva hver enkelt tåler av de forskjellige.

En del opplever at vekttapet stopper opp når man spiser mye sukkeralkoholer, spesielt på lavkarbo og på ketogene dietter. Men det vet du sikkert.

:)

Borealis sa for siden:

Men hvor mye vil 1-2-3 tyggis pr dag, utgjøre i net carb, da? Må jo være forsvinnende lite? (løper og ser på en pakke Extra!)

Jupp! Fant noe pakker av diverse...F.ex Stimorol Fusion, nesten 70 gr "sukkeralkohol-mix" pr 100 gram tyggis. Og en hel pakke av denne typen, er 22 gram, og det er 10 biter. Ergo er det 2,2 grams biter....1,54 gram sukkeralkoholer pr tyggis....-rett?

PS! Det er enda mindre pr stk i Extra-tyggis`n....

Smula sa for siden:

Jeg oppdaget i dag at Colgate munnskyllen min inneholder sorbitol også... men går det bra likevel, tro? Man svelger jo ingenting.

Nille sa for siden:

Man må bare bruke hue her. Om en er plaget med søtsug og ujevnt blodsukker ville jeg IKKE spist tyggis med sorbitol, uansett karbetall. På grunn av virkningen det har på blodsukkeret. Jeg ville heller ikke spist tannkrem med sorbitol (som noen foreslo i en annent råd). Har man ikke problem med søtsug og en tåler det greitt for blodsukkeret sin del er det sikkert greitt. Jeg ville ikke hatt problem med å skylle munnen med munnvann, for det svelges jo ikke og det er minimalt hva det kan påvirke kroppen.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.