Nå om 10 minutter begynner Puls på NRK, og der skal de ha intervju med "min" kirurg, Hjørtur Gislason, som opererte meg i januar i år. De skal visst også vise en GBP-operasjon (den jeg tok) i programmet, da er det søsteren til ei jeg ble operert med, som ligger under kniven.
Tja, jeg ble skuffet. Tydelig at Puls ikke akkurat er fan av slankeoperasjoner. Ikke at det skal være helt halleluja slik jeg er med disse operasjonene, men vinklingen ble helt feil og det var mye som burde vært sagt som ikke ble det. :rolleyes:
Ja jeg kommer til å kontakte de som kontaktes kan etter å ha nådd målet mitt, for den positive opplevelsen jeg har hatt med operasjonen SKAL ut i media hehe.
Jeg holder på å legge inn bildene på Fotoknudsen nå, så i løpet av et kvarter er de nok ute i dagboka mi. :)
Som sagt fikk jeg ikke sett alt heller. Men jeg syntes det var bra at de fokuserte på det som ikke fikses med en slik operasjon ... Og at det faktisk finnes andre muligheter. Det er jo drastisk, og man bør tenke seg veldig godt om før man lar seg operere. Det vet jeg jo du har gjort, Iset.
Jeg fikk med meg siste delen av det, og syns det var skremmende den holdningen han kirurgen hadde. Operasjonen var liksom eneste håp, noe annet var bortkasta :eek: Og han kunne ikke skjønne at oppfølging kunne hjelpe noen? :eek: :eek: Som sagt fikk jeg bare med meg siste delen, så mulig jeg gikk glipp av noe vesentlig i innledningene men... for meg virket det mest som han var ute etter å sikre jobben sin!
Jeg skjønner at det kan virke rart på noen at han mener dette (dette med oppfølging må du ha hørt feil av, for Aleris er nettopp det sykehuset med best oppfølging i hele landet på disse operasjonene, Gislason er NAZI på oppfølging!!) men han har ganske gode argumenter om man bare får høre mer enn et par setninger av mannen. Intervjuet var vinklet altfor negativt og Gislason ble feil fremstilt her synes jeg. Jeg har diskutert dette med ham før, og følte dette intervjuet var GROVT og feilaktig klippet.
Det mange også ikke skjønner helt er at han her snakker om mennesker med BMI på over 40, altså ekstremt sykelig overvektige! For dem er det fint lite håp om å slanke seg eller å holde vekten uten operasjon. Noen klarer det, men de er desverre i mindretall. Synd, men sant. Jeg henger meg på Gislason på den, absolutt. Det betyr ikke at man skal slutte å slanke seg og bare gi opp hele greia, man skal selvsagt alltid tenke at man er en av de 5 %'ene som faktisk klarer seg.
Men det kan jo faktisk få noen til å tenke seg to ganger om før de tar en slik operasjon. Det finnes mange der ute med en helt feil oppfatning av kroppen sin som kanskje går og tror at dette er løsningen (eneste løsning) for de, selv om de ikke engang er i nærheten av å kvalifisere til behandlinga. Og for alle de som ser etter en enkel løsning i stedet for å endre vanene sine litt.
Helt klart, alle bør ha prøvd ALT annet før de tar en slik operasjon. Det har også de fleste gjort, og i det offentlige må man gjennom et startkurs på 10 uker før man tar operasjonen. Noen ombestemmer seg da og prøver noe annet, mens andre gjennomfører operasjonen. På Aleris får man tilbud om å snakke med psykolog først, og man har lange samtaler med ernæringsfysiolog, kirurg og sykepleiere, og man får tilsendt en haug materiale som man får streng beskjed om å lese fra side til side før operasjonen. I tillegg er det som sagt ekstremt god oppfølging fra Aleris sin side, mye bedre enn i det offentlige.
Og igjen - dette med at 95 % mislykkes over tid er myntet på de med BMI over 40, da nytter det som regel ikke å "bare endre vanene sine litt", desverre. Men selvsagt, alt annet skal være prøvd før operasjon, og det ER det som regel hos de som går til det skrittet. :)
Programmet var forresten veldig negativt vinklet på slankeoperasjoner, ingen tvil om at Puls ikke akkurat er positivt innstilt til disse operasjonene. Mener ikke at det skal være halleluja og amen, men jeg savnet litt mer på den positive siden og ikke bare at denne Tina (som jeg mener dreit seg litt ut) fikk "hele showet". Jeg er med i landsforeningen for vektopererte og kjenner etterhvert til en STOR del vektopererte både fra Aleris og andre steder i Norge og utlandet, og min erfaring er at 95 % av disse er VELDIG fornøyde og sliter verken fysisk eller psykisk, heldigvis. :)
Hvis programmet var positivt vinklet er jeg redd køene for å ta operasjon hadde blitt mye lengre. Jeg syns det er viktig at ingen ser på dette som en lettvint løsning og sovepute.
Nå er det ikke bare små endringer som skal til for at en skal lykkes i å slanke seg og holde vekta etterpå. Dette er ofte store kostholdsendringer som skal til og ikke bare på den personen det gjelder men også samfunnet rundt den personen.
Ja det er jeg enig i, men jeg følte allikevel ikke hele sannheten kom frem og at Gislason ble betydelig klippet og fremstilt som arrogant og en med lite peiling, når han er helt motsatt slik jeg og andre kjenner ham. En pressefyr jeg diskuterte programmet med i går, sa det bra:
Som pressemann ser jeg dette helt klart som en spisset vinkling av en sak, uten et altfor stort kildenettverk.
Det henvises til en spesiell person, og et par ikke spesifiserte som har fått sånn og sånn problemer.
I tillegg ser man jo et damemenneske som overhodet ikke var klar for en operasjon.
Det går jo klart fram av det hun sier. Jeg syns dessverre hun dummer seg ut
og viser at hun ikke hadde tenkt gjennom hva en slik operasjon vil si.
Å tro at operasjonen løser alt, viser at hun ikke aner hva hun gjorde.
Men desverre er det mange som går rundt og tror det. Og ukebladene fremstiller det også på den måten, at det er løsningen.
Og det gjelder jo ikke bare slankeoperasjoner, men alle typerutseendefiksing. Har en veninnne som i lang tid var overbevist om at skallfasetter på tenne var hennes vei til lykken. Det viste seg at det var de INNERSTE jekselene hun skulle ha det på, og prisen lå på mellom 12 og 15 tusen :eek: :eek: Heldigvis fikk vi snakket henne fra det (inntil videre), men det er et godt bilde på hva endel tenker og tror om hvordan man skal løse problemene i livet....
Ja det er synd at mange faktisk går rundt og tror det, for det er ikke slik. Heldigvis gjør sykehusene generelt en god jobb med å informere pasientene om dette før operasjonen, men ikke alle pasienter er like oppegående eller like villige til å suge til seg informasjonen, desverre. Men fedmekirurgi er uansett et FANTASTISK verktøy om man bruker det riktig, det har forandret mitt liv totalt på bare 3 mndr. Om ett år kan det hende jeg sier noe annet, men jeg er optimistisk med tanke på alle de andre postopererte jeg kjenner som er blitt helt nye mennesker. :D
Forøvrig var hun jeg nevnte over den samme som foreslo at jeg "bare kan ta" en slankeoperasjon da jeg sleit med å få jobb og lurte på om utseende var grunnen. :(
Nå har ikke jeg sett dette programmet, men broren min har vært tett oppfulgt siden han ble operert for halvannet år side, og det vil han fortsatt komme til å være i mange år fremover. Han knasker myyyyyyyyye vitaminer og annet bare for å kompensere endel av det som lengere ikke tas opp av systemet. Og er dessuten blitt mer følsom både overfor alkohol og fett.
Det værste synes han var allikavel det å venne seg til at magen ble mett myyyyyye lengere før øya :p
:eek: Herregud så toskete! Tragisk at noen kan ha et så forvridd syn på så alvorlige ting!
Ja, vitaminer og mineraler må vi ta resten av livet, men sååå mye er det jo ikke? Jeg tar 2 multivitaminer, 2 omega 3-tabletter, 1 B-vitamin og veksler mellom å ta jern og kalsium (pga. mensperiodene). Jeg hadde ikke tatt noe særlig mindre om jeg IKKE var operert heller, hehe.
Følsom overfor fett og alkohol er man ja, det første plager meg litt men det andre plager meg ingenting siden jeg sjelden drikker. Og ja, jeg kjenner meg veldig igjen i det siste, dette med å venne seg til å bli mett før øya, hehe. Men det er såå verdt det. :)
Vet hvordan det føles for den har jeg også fått slengt i trynet ! At det er mulig altså :mad:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.