Jeg er flittig bruker av Mat-På-Data programmet, edt er helt genialt....
Men jeg oppdaget idag til min forskrekkelse følgende:
Når jeg legger inn "500 gr laks, oppdrett, kokt" står det 0,0 karber,
MEN legger jeg inn "500 gr laks, oppdrett, stekt i fett" får jeg opp 16 karber!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dette må da være feil, eller har jeg gått glipp av noe stort her......:confused: :confused:
Kjenner ikke til programmet, men laks ha ikke karber, og det har som regel ikke fett heller. Kommer alt an på hva du bruker. Legg det inn som kokt selv om du steker den du. Og så legger du inn fettypen du bruker for seg sjøl . Det er alltid det beste.
Jeg bruker Mat på Data ganske mye og har nettopp sjekket forskjellene på kokt og stekt oppdrettslaks. Jeg får de samme resultatene som deg, altså at den stekte fisken inneholdet karbohydrater men ikke den kokte.
Dette er bare gjetting fra min side men jeg kan tenkte meg at forskjellen kommer av at mange bruker å vende fisken i litt mel før de steker den, da vil det nødvendigvid også komme litt karbohydrater. Men dette burde stått i oversikten over matvarer. Desverre har jeg lagt merke til at Mat på Data ikke er like nøye med karbohydratene som de er med fettet. For oss som teller karbohydrater på grammet er slike forskjeller viktig, men for de som lever "normalt" eller fettfattig er 16 gram karbohydrater nesten ingenting.
For at du skal få et nøyaktig resultat kan du kanskje veie mengden fisk før du steiker den og i tillegg oppgi hvor mye fett du bruker, da blir resultatet riktig.
Du sier noe der, med melet......
Jeg stoler ikke 100 % på programmet, men er greit å ha når jeg setter sammen nye retter, eller ukeplaner.....
Jeg har også opplevd at retter jeg legger inn fra boka kommer ut med et lavere kh-innhold enn boka, det beviser egentlig bare at det ikke er så nøye med kh som du sier.
Takk, forresten!!!:)
Nå har jeg vært inne på Mat på Data igjen og sjekket hvilke typer karbohydrat stekt laks skal inneholde. For 500g laks med 16g karbohydrater er forholdet slik: 15.5g stivelse og 0,5g monosakkarider + disakkarider. I tillegg står det at retten skal inneholde 1g kostfiber.
Dette må bety at Mat på Data har beregnet at de som steiker laks også bruker mel. Men det går fint ann å steike laks uten mel også, heldigvis.
Snodig..... jeg har aldri i mit liv brukt mel når jeg steker laks. På makrellfileter kanskje, eller sild..... men ikke laks.... Hm.... jaja hver sin smak, - kanskje det er vanlig og jeg som er litt rar ! (haren svær oppskriftsbok med masse lakseoppskrifter. Ikke EN av dem innholder hvetemel PÅ laksen :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.