< Tilbake til oversikten

Nå trenger jeg litt råd her..

vanilla sa for siden:

Etter et mindre hyggelig besøk på sykehuset med gastroskopi og koloskopi har jeg nå fått beskjed om at jeg må kutte ned drastisk på meieriprodukter pga allergi, og i tillegg kutte ned på fett pga et sår på tolvfingertarmen. Spurte hva jeg da skulle gjøre med kostholdet og fikk råd om å holde meg til fiber, fettfattig kost og en fin blanding av proteiner og karbohydrater.
Hvordan gjør jeg det da med ketolysekuren? Jeg har hatt det så bra mens jeg har gått på denne (sett bortifra problemene med melkeproduktene da.) og trives godt med å kunne gå nedover greit i vekt og ha mer energi enn på lenge.

Noen råd? Jeg er sikker på at jeg bare spretter opp i vekt igjen så fort karbohydratene kommer inn i bildet igjen.:(

Bee sa for siden:

Huff, så kjipt.

Kanskje Torkild har noen gode råd til deg?

jeef-micro sa for siden:

Jeg tåler hverken egg eller melk, men det går heldigvis bra å følge lavkarbo. Nå ligger jeg mer på en fedon-linje da, og kan spise litt youghurt og ost, men jeg har ikke noen store problemer med å holde meg unna disse tingene.

I tilegg så spiser jeg svært lite fett...

Du får vurdere selv hvilket grunnlag legen hadde for å anbefale deg karbohydrater, om det er uvitenhet, at han rett og slett følger stans ernæringsråds anbefalinger, eller om det er en medisinsk grunn til dette... Fett kan du vel begynne å spise litt av igjen når tarmen er fin vil jeg tro...

lokkebiff sa for siden:

Uffda...:(
[color=teal][/color]
Du må nesten bare prøve deg frem... Kanskje du blir bra, bare du kutter ut meieriproduktene!?
[color=teal][/color]
Ikke det samme, men jeg fikk beskjed om å leve fett-fattig da jeg fjernet galleblæra for noen år siden, men jeg prøvde meg frem, og lever nå helt utmerket på lavkarbo/høyfett kost.
[color=#008080][/color]
Lykke til da!!
:klem:

Torkil sa for siden:

Hei
Jeff Micro har gitt et godt råd, GO FEDON. men ikke vær så redd for fett, dfet gir ikke magesår. Dine besvær skyldes sikkert laktoseintolleranse ( intolleranse mot melkesukkeret laktose) eller den sjeldnere allergi mot melkeprotein.
Det går ann å følge ketolysekuren uten melkeprodukter. Fettmengden må uansett være høy, men må komme fra andre kilder enn Norske Meierier.

I praksis er derfor Fedon eller liknende lavkarbo en god løsning.

Rådene du fikk på sykehuset tyder på at legen er lite up to date.

Lykke til
Torkil :)

vanilla sa for siden:

Takk Torkil :) Nå ble jeg glad her, da fortsetter jeg på den sunne lavkarbo-veien :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.