< Tilbake til oversikten

Jeg forstår ikke dette...

minna sa for siden:

Nå har jeg tatt av 7 kg ( på 6 uker) på å bare spise lavkarbo..men jeg spiser jo masse god mat og koser meg i helgene...jeg har forsøkt andre kurer, men da har jeg aldri spist meg mett...dette er jo helt fantastisk:)

Grethe B sa for siden:

Så enig, så enig.... er helt utrolig at det går an å være mett, fornøyd, energisk og glad og samtidig gå ned i vekt!! Det viser vel i grunnen hva alt "søppel" man pleier å stappe i seg gjør med kroppen....:rolleyes:

minna sa for siden:

Det beste er jo at jeg kan ta meg ett glass rødvin sånn avogtil....:D

jeef-micro sa for siden:

:D velkommen til vår verden :p

Bra du opplever dette så positivt

Don Vito Corleone sa for siden:

Gratulerer til deg Minna ! :)

Jeg skulle ønske jeg kunne si det samme.. Jeg trodde jeg så forskjell i speilet, fikk også en kommentar her om dagen om at jeg så slankere ut så jeg klarte ikke la være å veie meg selv om jeg hadde tenkt til å vente. Og jammen har jeg ikke gått ned ett eneste gram de siste ukene. Har spist mye egg og bacon til frokost, rømme, kjøttdeig med tomatsaus + tomatpure + salat, fet ost, baconcrisp, fløte, jordbær, kylling, nøtter osv.

Har dog blitt kvitt halsbrann og en del andre plager, men fornøyd er jeg ikke. Kanskje jeg skal kutte ut nøtter og ost?

stinasol sa for siden:

kutt bærene og nøttene iallefall og se...mange kan ikke spise dette å gå ned..
mens andre kan..ikke gi opp bare prøv deg frem og følg med på vekten.. :)

Benzo sa for siden:

Stram inn litt på meieriproduktene også DVC, mange opplever at det forsinker vektapet.

stinasol sa for siden:

ville prøvd litt først,så vet du hva som gjør at du ikke går ned
ost,fløte osv er jo en god kilde til fett så vist du tåler
dette fint, er det jo synd å kutte det unødvendig..
:o

Bulldog sa for siden:

Tror det første jeg hadde kuttet ut var vekta :p

Hvis du syns selv at du ser tynnere ut i speilet, og andre også kommenterer det, så er det vel åpenbart at ting skjer?

mam sa for siden:

Målebånd er tingen! Det er noe som skjer med magefettet mitt også, og jeg har ikke gått ned spesielt mye. Virker som om magen trekker seg sammen.

Pc-snuppa sa for siden:

Jeg vet åssen det føles!! :_oy: Men bare ta det rolig:meditere:
Jeg gikk ikke ned, men folk sa: JO! Du ha gått ned, jeg ser det jo på deg! Har stått stille i TRE måneder jeg (forsøker og finne ut av hvorfor, men skjønner ennå ikke, Jeg har jo hormon-i-hytt-og-pine-problematikk og slite med...kan være det ) Men så kom jeg på at jeg kunne måle rundt magen og bena... Og da hadde jeg skrumpet inn fire centimeter! Så da blei jeg mindre deppa alikevel...:D :D Så vekten kan være en lure-mus innimellom! :mus:

Bulldog sa for siden:

En ting jeg har lagt merke til den siste tiden er at jeg legger på meg muskler nesten som om jeg hadde brukt "kosttilskudd" (noe jeg ikke gjør), så det skulle ikke forundre meg om man faktisk øker muskelmassen også uten trening på en lavkarbodiett... Det ville i så fall vært en mulig forklaring på hvorfor vekta står stille i en periode for så mange.

Jeg stusser litt på om det å spise mye karbo er katabolt i seg selv, og at kroppen liksom justerer seg tilbake til et normalt nivå etter en stund på lavkarbo...

Er jeg på jordet nå? :D

Nille sa for siden:

Syns det står at du følger Skaldeman jeg ???

Ting som ikke er bra å spise for mye av på lavkarbo dietter - og iallefall IKKE på Skaldeman - er merket med rødt. Ting som ofte får vekttap til å stoppe opp om man spiser for mye av det er merket med rosa og ting som binder vann er merket med blått:

Har spist mye egg og bacon til frokost, rømme, kjøttdeig med tomatsaus + tomatpure + salat, fet ost, baconcrisp, fløte, jordbær, kylling, nøtter osv.

Mye å ta tak i der ja.....;)

Borealis sa for siden:

Men de tingene hun ramser opp her, -er det OE-mat? Ketolyse? Lindberg?

Nille sa for siden:

Ja, si det ......... Det var vel litt av hvert her....

Det ligger nok nærmest OE ville jeg tro. Ketolyse og Atkins skal iallefall være forsiktig med tomatsaus/pure, jordbær og nøtter i begynnelsen. Mest p.g.a. høyere karboinnhold. Noen tåler det, andre ikke. Det er grei vedlikeholdskost på Atkins. Lindberg er ikke helt fløte og fet ost.... Og spiser man mye baconcrisp (hver dag) er det jo en del salt som binder vann da.

Går man ned på det er det OK å spise disse varene, men stopper vekttapet opp er samtlige av de merkede kjente partystoppere

Hva skulle jeg gjort uten dere altså :)
Tas til etterretning Nille ;) Hadde en eller annen sjuk fantasi om at tomatpure / tomatsaus var godkjent pga et radioinvtervju med skaldeman der han sa at karbohydrater i grønnsaker som voksar over jorden ar inte farliga. Men tar selvkritikk. Tomatpureen ble akkurat kastet i søppla :D

Jøye meg for en appetitt jeg har hatt idag altså, våknet tidlig imorges og stekte meg 1 pakke bacon og 3 egg, dro på treningsstudio og kom tilbake og spiste 2 små koteletter og en hel grillet kylling :) nam nam Har en følelse at det blir flere måltid idag også hehe

Carisma sa for siden:

Blir ikke det i overkant mye protein?

Borealis sa for siden:

Mtp hva?

stinasol sa for siden:

spiser sikkert mer skaldemann selv enn atkins for eks
her går det i kjøtt,ost,rømme,sjø mat(fisk,reker osv) og en sjelden gang salat
el. lignende.. men for mye proteiner,har jeg ikke hørt om enda ?
hvorfor skulle det være noe gale? :confused:

Melkerull sa for siden:

Altså; koser deg i helgene sier du; betyr det at du "skeier ut" litt i helgene eller? Og likevel går ned? :D Me like, i såfall. ;)

Carisma sa for siden:

Jeg fikk beskjed på en annen tråd her inne at jeg spiser for mye protein. Kroppen klarer bare å fordøye en viss mengde til hvert måltid, resten behanlder den på samme måte som karbohydrater, om jeg ikke har misforstått helt.

Borealis sa for siden:

Og det er her ihvertfall jeg er uenig. (se gjerne påny på det jeg da skrev forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=12694&page=2&highlight=proteiner+borealis)

Goggen sa for siden:

Jeg for min del tror det er enklest og også best å starte med få matvarer på menyen. Jeg startet med kjøtt/flesk/fløte/kaffe/ost. Og rødvin/morrpølse/ baconcrisp innimellom og i helgene. Det fungerte egentlig greit, men noe murret. Så kuttet jeg ut fløten, og det ble bra. Etter noen uker spiste jeg litt grønnsaker og salat, og gikk fortsatt ned. Og det har jeg fortsatt med.

Menyen bygges ut over tid, fordi vi er forskjellige og reagerer ulikt på forskjellige varer. Da blir det lettere å luke ut et produkt og se om det blir endringer.

Det siste halve året har jeg sakte forsøkt å spise litt spaghetti/pasta, litt vanlig brød, vanlig øl, noen poteter innimellom. Ikke sukker, og godt innenfor det som må sies å være et svært karbohydratfattig kosthold sammenliknet med rådene fra statens ernæringsråd. Resultatet ble etter 4-5 måneder er det opp sju kilo! Små endringer i retning av litt mer karbohydrater fikk dramatiske utslag. Forsøket er nå selvfølgelig avsluttet og jeg spiser nært Skaldemans teorier, men plusser på litt grønt for variasjonens skyld.

Dette er ikke enkelt, men jeg ville forsøke å spise kanskje 100-150 karbo innimellom.

Som en liten digresjon kan jeg nevne at jeg fikk fryktelig lyst på pannekaker med flesk og strøsukker. Og som tenkt så gjort. Med det resultatet at magen sprengte som f..., og det tok et par dager å normalisere det ene måltidet. Og jeg ble fysisk syk av det. Men de ti minuttene med pannekaker smakte godt, men nedturen var verre enn den kortsiktige gleden.

Jeg tror ikke at alle skal spise etter Skaldemans prinsipper nødvendigvis. Selv er jeg kursleder for EAT, og på sikt skal jeg nærme meg dette kostholdet som er variert og smakfullt, men først må jeg kjenne kroppen min bedre for så å eksperimentere med nye menyer.

Lykke til!

Nille sa for siden:

Da er det noen som har misforstått/overdrevet litt.

Det er riktig (i følge ernæringsfysiologen hos Lindberg) at kroppen kun klarer å NYTTEGJØRE seg max 30 gram pr time. IKKE pr måltid.

Om man spiser 1-1.5 gram protein pr kilo kroppsvekt pr dag når man er i vanlig aktivitet er m.a.o. helt OK. Trener man aktivt kan man/må mn spise mye mer.

Man skal spise ganske mye protein mer enn "normal dagsdose" før det lagres som fett. En problestilling som skjelden er aktuell da i rett og slett ikke klarer å spise så mye ! Kroppen behandler IKKE protein overskudd som karbohydrater.

Har skjeldent opplevd at noen har hatt problem med vekttap på grunn av for mye proteiner !

Ziggy sa for siden:

Der er jeg helt uenig med deg, Nille. Hvor har du dokumenatasjon for det?

Og hva gjør i såfall kroppen med det overskuddsproteinet som den blit tilført, når den ikke kan nyttiggjøre seg av det i stoffskiftet?

.

Goggen sa for siden:

Jeg har også lært at proteinoverskudd kan bli karbohydrater, og dermed ødelegge. Og kan påvirke blodsukkeret på en uheldig måte.

Kanutten sa for siden:

Optimal ernæring sier også noe om for mye proteiner.......

Borealis sa for siden:

Jeg har også lest av OVERSKUDDSPROTEINER kan omdannes til fett. Og at proteiner påvirker blodsukkeret, LITT, om man inntar mye. Men, de mengder som var nevnt her, da diskusjonen startet, -de vil neppe forårsake noen større blodsukkerpåvirkning.
Jeg poengterer at proteiner IKKE er gi-merket, pga de i så liten grad påvirker blodsukkeret. Klart man kan få utslag, om man går inn for det! Men de fleste blir nok stappmett, lenge!, -før det.

Videre;

Hentet fra www.iform.no/pub/art.php?id=105
Nå må ingen tolke meg dithen, at man BØR leve på kun proteiner, altså! Men jeg tror det skal litt til, å slå på "fettlagringsknappen" ved proteininntak.

Prøv selv da...mål blodsukkeret en halvtime/time etter å ha spist en kotelett,+ et par egg....;)

Det ble 2 hele grillede kyllinger og 1 pakke bacon + 3 egg på meg idag. Jeg er 1.95 høy og veier 151 kg dersom dette er interessant for protein debatten. Forøvrig må jeg legge til at jeg var mer sulten enn normalt idag, tror nok 1 hel grillet kylling + 1 pakke bacon / 3 egg er standaren.

Borealis sa for siden:

For hele dagen?

Man bør ha i mente, at man spiser seg passelig mett, ikke stappmett! Ble du passelig mett av dette?

Dette er for hele dagen ja

Og jeg er god og mett nå :) Men jeg merket at jeg var mer sulten enn vanlig idag, det gikk mange timer mellom frokost imorges og middag igår

Nille sa for siden:

Ser at jeg har formulert meg litt feil der. Prøvde å gjøre det enkelt forståelig, - underforstått og på basis av et normalt proteininntak på generell lavkarbo sammen med normal aktivitet dvs. 1 - 1,5 gram protein pr kg kroppsvekt pr døgn, det en kropp normalt klarer å nyttegjøre seg pr døgn. Man må se på hva man inntar pr døgn over lengre tid. Ikke pr måltid.

Skal prøve å tydeliggjøre hva jeg mener (men kan ikke love at jeg klarer det):

Jeg vet at ved nedbryting og forbrenning av proteiner vil overskuddet omdannes til glukose, MEN det skal større mengder over lengre tid til før det blir et overskudd som har noen reell betydning - dvs. før det blir så mye at man legger på seg av det. Og det var det det var snakk om her. Det kommer også an på hvor mye man veier og i hvor mye aktivietet man er i.

Spiser man 1 - 1,5 gram protein pr kilo kroppsvekt (igjen - alt etter aktivitetsnivå) pr døgn vil man ikke "overdose". De fleste spiser mindre enn det også. Det ikke er slik at om man spiser 40 gram protein til et måltid så nytter kroppen 30 gram og så går 10 gram rett over som karbohydrater - som det så ut som om noen trodde (og som jeg reagerte på). Vi glemmer også ofte at en del også går rett ut som avfall (les: avføring), fordi kroppen rett og slett ikke rekker å nyttegjøre seg det før det forsvinner ut på naturlig måte.

Ble det litt klarere eller ble det bare mer forvirrende ? :wacko:

Nille sa for siden:

Ikke direkte tror jeg, men det kan misforstås slik, fordi:

Borealis sa for siden:

Nå mente jeg overskudd i form av inntak...ikke at muskelmasse blir til fett. Det vet jeg at det ikke kan.

Nedbryting av muskler, blir først til aminosyrer...som da gjerne brukes til energi. Slik taper man muskelmasse.

Men nå tenkte jeg at MASSIVT inntak av proteiner...da vil aminosyrene (på et vis jeg ikke har full oversikt over) ved hjelp av insulin, kunne lagres som fett....Tar jeg feil?

Jeg tror jo likevel, at dette er snakk om i store mengder. På lavkarbo har man ikke karb til energi, så det meste av inntatt proteiner vil enten gå til forbruk, eller forsvinne pga dets termogene effekt.

Borealis sa for siden:

Fant dette;

Fra; www.naturmedisinske.no/Kosthold/Kosthold.html

Nille sa for siden:

Nei, jeg tror ikke du tar feil, det er det jeg (på min krøkkete måte) prøver å si også ! :)

Zelia sa for siden:

Noen aminosyrer er glukogene, noen er ketogene og noen er begge deler. Det vil si; aminosyrer vil kunne omdannes til glukose eller fett ved overskudd!! Basta:D

Vettel sa for siden:

Og vi trenger faktisk ikke mer enn 0,8, gram protein per kilo kroppsvekt. Litt mer hvis man trener mye styrke, eller alvorlig sykdom, noe mindre hvis man er veldig passiv.

Og 1 gram protein per kilo kroppsvekt er temmelig mye mat!

Kitt sa for siden:

Jeg blir helt koko av dette protein- pratet.:eek:

Noen sier alt overskudd blir til glukose, andre sier bare noe kan gjøre det og atter andre sier at det skal enormt mye til før denne prossesen finner sted!

Noen sier man skal ha 1g protein pr kg kroppsvekt, dvs det du veier akkurat nå!
Andre sier det er den vekten man ønsker seg ned til som skal brukes til utregningen!:p
Så kommer noen å sier at man skal ha 0.5- 0.8g pr kg om man er lite aktiv!:wacko:

Jeg spiser ikke spesielt mye kjøtt etc, men jammen kommer jeg langt over den anbefalte mengden nesten hver dag, og da går jeg ut i fra hva jeg veier i dag, for det er det jeg først lærte at man skulle gjøre på ketolyse kuren!

:veitikke::veitikke::veitikke:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.