Den andre kaffetråden har blitt litt vidløftig, så jeg starter en ny.:o
Altså, jeg drikker bare pulverkaffe. Billigste sorten, 19 kr for et 200 g glass på Rema ("Ambrio"). Nescafe sine varianter er svindyre i forhold til den. Ikke minst den koffeinfrie varianten.
Det jeg lurer på, er forskjeller mellom pulverkaffe, traktekaffe, kokekaffe osv. Og hva slags kaffe som har minst koffein av overnevnte. Og om det er forskjell på pris og merke i forhold til koffein osv.
Koffeinfri kaffe har jeg bare funnet som pulverkaffe fra Nescafe. Har drukket glass på glass av denne under graviditet, men merker ikke forskjell i kroppen når jeg drikker koffeinfri eller billig-pulverkaffen fra Rema.
Jeg har gått gravid, ammet og hatt en-to smårollinger hengende rundt bordet siden 2003, så jeg har vent meg til å drikke kaffen lunken og svak. ;) Vil ikke ha skoldet barn, ellers takk.
Får jeg traktekaffe på jobben, må jeg blande 50% med kaldt vann. Så det er svakt brygg jeg drikker, men en del blir det.
Det har jeg faktisk ingen formening om, bortsett fra at en som driver kaffe-bar har fortalt at forskjellene er små og marginale på de forskjellige kaffetyper. Men hun kjenner ikke til pulverkaffer da....
Det sies at espresso har mindre koffein enn vanlig kaffe. og kokmalt er "værst". siden her ligger kaffen leeeenge og trekker.
i espresso går vannet så raskt gjennom kaffen at ikke alt koffeinet rekker å bli med. folk som tåler koffein dårlig tåler som regel espresso bedre.
jeg tåler fint lite koffein, en helt vanlig kopp kaffe fra takter gir meg en natt med ekstrem hjertebank, får vondt i magen og kjennes ut som jeg skal dø.. (i hvertfall om jeg drikker to kopper). spiller liten rolle når på døgnet jeg drikker kaffen, for reaksjonen kommer 8-11 timer etterpå.
jeg tåler i allefall espresso kjempebra (altså EN kopp, evnt blanda med melk til cappuchino etc). Kan få litt reaksjon innimellom, men ikke på samme måten som i traktekaffe :)
Godt med cappucino da! :) Men det blir kansje for mye melk. Jeg vet ikke, bruker de ikke lettmelk? Og den er det mer karbo i enn fløten. Nå tar jeg knapt en dråpe fløte i et stort krus. Den gir så mye smak i forhold til melk og lettmelk.
Men pulverkaffe da? Ingen som vet noe om den? Jeg har hørt at innbarka kaffedrikkere som heller i seg flere kopper traktekaffe om dagen, mener at pulverkaffe er bare "skvip". Tenker at den har mindre koffein da...?
Jeg drikker sjelden kaffe. Drikker det mest som kos, ellers har jeg prøvd det et par ganger hvis jeg har vært tom for energi en dag på jobb. Hjemme drikker jeg Nescafê sin "Brasero" som er en billig type. Jeg merker ikke noe særlig på energinivået der. Men på jobb drikker de vanlig trakterkaffe, og da merker jeg at jeg får litt mer å gå på etterpå, hvis jeg har vært sliten og slapp. (har testet det to ganger på jobb). Så jeg har følelsen av at traktekaffen har mer koffein i seg. Vet ikke om det stemmer, da. :rolleyes:
Jeg har fra ett eller annet sted at det er mindre giftstoffer i pulverkaffe og at den er sunnere enn f.eks kokekaffe. Men om jeg faktisk har lest det ett sted eller har drømt det... tja :lol:
Her går det i pulverkaffe og gjerne to toppede skjeer i hver kopp.. Jeg har trappet ned, men i periode er jeg opp i en liter før lunsj :o :rolleyes:
Jeg har hørt det motsatte ... :o At det er mye kjemikalier i pulverkaffe som brukes i prosessen med frysetørringa av den ... Men om det stemmer aner jeg ikke altså ;)
(Jeg drømte for litt siden at noen sa at det var masse kaniner på Gressholmen i år også. Var usikker på om jeg hadde lest det eller drømt det, akkurat som deg :D. Men så leste jeg at alle kaninene er skutt ... :(
Så konklusjonen er kanskje at vi har ønskedrømt begge to? :p)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.