Lagde denne i en fart lørdag morgen (hadde tatt bærene utav frysern kvelden før):
1 kopp frosne bær (jeg brukte bringebær) - mål frosne - la dem tine
115 gram Philadelphia Cream Cheese
1 ts vanilje ekstrakt (IKKE essens)
1/2 kopp Natreen (8 gram)
1 kopp kremfløte
Mos de tinte bærene i hurtigmikser, ha oppi kremosten smaks- og søtstoffet - bland godt. Pisk kremfløten stiv og vend i bær/ostemassen. Hell over i porsjonsglass (4) og sett i kjøleskapet til kjøling. Klarer seg godt i kjøleskap i 2-3 dager. Server med pisket krem og/eller friske bær.
Hmmmmmmmmmmnam-nam-nam-slafs-slafs... DET hørtes godt ut!! Men jeg vet ennå ikke hvor man får tak i vaniljeekstrakt, og ingen i butikkene her heller....
Jeg laget denne moussen idag, har nettopp smakt litt på den (skal selvsagt spare den til i kveld). Men jeg må si jeg hadde STOOORE problemer med å holde fingra fra fatet!! Denne var så god at jeg ikke finner ord!
Tusen takk Nille. :D
Da er det nok feks. osten som gjør at den blir stiv her, for i kjøleskapet får den jo en ganske fast konsistens. Den blir ikke stiv som i pudding, men luftig som i mousse. Veeeldig godt.
Her har de det kun på en butikk som spesialiserer seg på amerikanske varer, men på helsekosten har de det i pulverform. Du kan jo spørre på feks. Helios, tror det var derfra vi fikk den da jeg jobbet på helsekosten. Liten krukke med vaniljepulver (vaniljestang i pulverform).
Ellers kan du nok bruke vaniljeessens til nøds, evt. vaniljestang.
Lagde denne med jordbær i helga. Ny-yydelig på smak, men jeg synes fremdeles ikke den ble særlig stiv i konsistensen. Kanskje jeg brukte for mye fløte?
Enden på visa ble at jeg dyttet den inn i frysen så jeg fikk is isteden. Tror jeg må prøve med gelatin neste gang, isåfall.
Jeg lagde denne i helga, men klarte å ødelegge kremen. Jeg stappet derfor bare bollen med kremost og bær i fryseren, og tok den ut når den var halvfrossen. Og VIPS! En deilig semifreddo! :D
Må bare dra opp denne, den er helt fantastisk. Og den skal ikke være helt stiv. Jeg får hvertfall alltid helt fin kremete moussekonsistens på den. Nydelig!
Jeg tar over stafettpinnen Iset!! Må dra opp denne litt igjen :) For den er FAKTISKT KJEMPEGOD! Å jeg hadde null problem med konsistensen.. Hadde denne sammen med LCHF sjokoladekake som jeg fant i en svensk blogg. D ble knall bra!
Åh, nå ble jeg minnet på denne igjen. Det er en av de beste dessertene jeg noensinne har laget herfra, og jeg har laget MANGE. Den er så god at jeg sliter med å spise for mye av røra før jeg setter den til avkjøling. :p
Jeg har forresten brukt vanlig vaniljeessens de siste gangene selv om det står IKKE essens i oppskriften. Jeg får nemlig ikke tak i ekstrakt lenger. Men faktisk smaker jeg ikke forskjell ...
Den var nyyydelig! Selv om min ble for søt. Tok ikke søtningsmiddelet i kopp, bare på vekt, og vips sto den på 10, ikke 8.
Nå venter jeg bare på at den skal stivne litt.
Er det mulig å lage denne uten vaniljeestrakt/essens? Så fryktelig godt ut, men har ikke vaniljeestrakt, og hadde ikke tenkt meg på langtur de nærmeste dagene for å finne det ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.