< Tilbake til oversikten

"Love those berries" - mousse

Nille sa for siden:

Lagde denne i en fart lørdag morgen (hadde tatt bærene utav frysern kvelden før):

1 kopp frosne bær (jeg brukte bringebær) - mål frosne - la dem tine
115 gram Philadelphia Cream Cheese
1 ts vanilje ekstrakt (IKKE essens)
1/2 kopp Natreen (8 gram)
1 kopp kremfløte

Mos de tinte bærene i hurtigmikser, ha oppi kremosten smaks- og søtstoffet - bland godt. Pisk kremfløten stiv og vend i bær/ostemassen. Hell over i porsjonsglass (4) og sett i kjøleskapet til kjøling. Klarer seg godt i kjøleskap i 2-3 dager. Server med pisket krem og/eller friske bær.

Total: 349 Fat:30 270 85% Sat:0 0 0% Poly:0 2 1% Mono:0 0 0%Carbs:12 30 9% Fiber:4 0 0%Protein:4 15 5%Alcohol:0 2 1%

1 porsjon (4 i oppskriften): 349 kalorier, 8 karber

Carbokiller sa for siden:

Hmmmmmmmmmmnam-nam-nam-slafs-slafs... DET hørtes godt ut!! Men jeg vet ennå ikke hvor man får tak i vaniljeekstrakt, og ingen i butikkene her heller....

Iset sa for siden:

Jeg laget denne moussen idag, har nettopp smakt litt på den (skal selvsagt spare den til i kveld). Men jeg må si jeg hadde STOOORE problemer med å holde fingra fra fatet!! Denne var så god at jeg ikke finner ord!
Tusen takk Nille. :D

Iset sa for siden:

Heiser denne, til glede for nye lesere. Laget den for litt siden, den er helt fantastisk god!

Mosepjusk sa for siden:

Takk, snille deg!

Stupedama sa for siden:

Ja hallo, den hørtes god ut! Ojojoj :)

Vanilje-ekstrakt..? Jeg pleier å bruke vaniljestang i de fleste oppskrifter, kan man få ekstrakt ut av en sånn tror du Nille?

Smula sa for siden:

Blir den stiv....?
Minner meg litt om fyllet til en av ostekakene her omkring, men der må du jo ha i gelatin.

Vanlijeektrakt kjøper jeg på Meny iallefall.

Iset sa for siden:

Den blir som mousse. Sjokolademousse har man jo feks. ikke gelatin i, men den blir stiv allikevel. Knallgodt, deilig konsistens. :D

Smula sa for siden:

Men i sjokolademousse er det jo sjokoladen som gjør at moussen blir stiv (og smør som jeg bruker i min oppskrift), men det er det jo ikke i denne?

Vel hursomhelst - denne høres kjempegod ut og må prøves til helgen!

Hedda:) sa for siden:

Hva er vaniljeekstrakt og hvor kjøper man det?

Iset sa for siden:

Da er det nok feks. osten som gjør at den blir stiv her, for i kjøleskapet får den jo en ganske fast konsistens. Den blir ikke stiv som i pudding, men luftig som i mousse. Veeeldig godt.

Her har de det kun på en butikk som spesialiserer seg på amerikanske varer, men på helsekosten har de det i pulverform. Du kan jo spørre på feks. Helios, tror det var derfra vi fikk den da jeg jobbet på helsekosten. Liten krukke med vaniljepulver (vaniljestang i pulverform).
Ellers kan du nok bruke vaniljeessens til nøds, evt. vaniljestang.

Petronella sa for siden:

denne skal prøves :hungry:
Må bare få tak i ekte vaniljeekstrakt først :)

Smula sa for siden:

Lagde denne med jordbær i helga. Ny-yydelig på smak, men jeg synes fremdeles ikke den ble særlig stiv i konsistensen. Kanskje jeg brukte for mye fløte?

Enden på visa ble at jeg dyttet den inn i frysen så jeg fikk is isteden. Tror jeg må prøve med gelatin neste gang, isåfall.

Salt sa for siden:

Jeg lagde denne i helga, men klarte å ødelegge kremen. Jeg stappet derfor bare bollen med kremost og bær i fryseren, og tok den ut når den var halvfrossen. Og VIPS! En deilig semifreddo! :D

Iset sa for siden:

Må bare dra opp denne, den er helt fantastisk. Og den skal ikke være helt stiv. Jeg får hvertfall alltid helt fin kremete moussekonsistens på den. Nydelig!

Life_Tone sa for siden:

Jeg tar over stafettpinnen Iset!! Må dra opp denne litt igjen :) For den er FAKTISKT KJEMPEGOD! Å jeg hadde null problem med konsistensen.. Hadde denne sammen med LCHF sjokoladekake som jeg fant i en svensk blogg. D ble knall bra!

Iset sa for siden:

Åh, nå ble jeg minnet på denne igjen. Det er en av de beste dessertene jeg noensinne har laget herfra, og jeg har laget MANGE. Den er så god at jeg sliter med å spise for mye av røra før jeg setter den til avkjøling. :p

Viclin sa for siden:

Denne må jeg prøve. Akkurat nå! Er det vanlig Philadelphiaost?

Iset sa for siden:

Jepp, Philadelphia naturell. :slafse:

Iset sa for siden:

Jeg har forresten brukt vanlig vaniljeessens de siste gangene selv om det står IKKE essens i oppskriften. Jeg får nemlig ikke tak i ekstrakt lenger. Men faktisk smaker jeg ikke forskjell ...

Viclin sa for siden:

Den var nyyydelig! Selv om min ble for søt. Tok ikke søtningsmiddelet i kopp, bare på vekt, og vips sto den på 10, ikke 8.
Nå venter jeg bare på at den skal stivne litt.

libra sa for siden:

Denne desserten er helt nydelig. Fantastisk god :) Må bare anbefale den videre.

Iset sa for siden:

Dette blir lørdagskosen i morgen. Den er så vanvittiiiiig god! :sikle:

madeto sa for siden:

Er det mulig å lage denne uten vaniljeestrakt/essens? Så fryktelig godt ut, men har ikke vaniljeestrakt, og hadde ikke tenkt meg på langtur de nærmeste dagene for å finne det ;)

piajo sa for siden:

Beste desær jeg har smakt på leeeenge. Fantastisk frisk og god og lett å lage. Populær i heimen denne :))

Carisma sa for siden:

Årets nyttårsdessert :sikle:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.