< Tilbake til oversikten

Grillmat ...

moinx sa for siden:

Kan jeg spise røkt kjøtt/sommerkoteletter?
Eller ferdigmarinert kjøtt? Type grillribbe, flintstek..... Forstår ikke så mye av det som står på emballasjen bestandig...

JaneFonda007 sa for siden:

Sommerkoteletter er 0 g karbo, samme for grillbein. Jeg ville kjøpt uten marinade så langt det ikke står næringsinnhold for den og. Kan gjerne være noe honningmarinade med sukker i etc. Bruk egne marinader som du vet innholdet for, eller olje og krydder og bland til selv.

Bobbo sa for siden:

Hiver opp denne igjen. Grillsesongen er igang og jeg (og sikkert mange andre) trenger tips til hva vi kan hive på grillen uten å ødelegge alt. Pølser i brø er jo både gørr, usunt og ikke serlig godt, så dette burde ikke være så vanskelig. Regner med at folk kjører rent kjøtt + salater, men utenom det må dere da ha noe lurt? Noen gode marinader?

Klem fra en som lever for sommer-grill

Carisma sa for siden:

Det jeg griller:
Entrecote, kalkunfilet, scampi, flintsteik, fisk av ymse slag, kyllingfilet... Som regel bare med et aller annet krydder som faller meg inn, er ikke så glad i marinader.
Prøv indrefilet av svin surret inn i spekeskinke, servert med isbergssalat med masse rømmedressing (rømme, litt søtstoff og bittelitt edik)

moinx sa for siden:

Yammi!!!!
Hørtes digg ut!
Men hva med marinaden på flintsteika? Er det ikke kbh i den? Har leita på gilde sine, men det står ingenting, har noen funnet noe annet??? Har så lyst på flintstek.....Eller er det naturell du spiser kanskje....
Her i huset griller vi vanlig svin/nakke kotletter, penslet med olje, og GODT med piffi-krydder.....Nydelig, men jeg fikk for meg at det er masse salt i grillkrydderet som ikke er bra......!? Synspunkter?

Bee sa for siden:

Å herregud, kan ikke bare denne sommeren komme snart.

Hælsikkes Nord-Norge!! :(

lokkebiff sa for siden:

What`s wrong with Nord-Norge nå...?:confused: :confused: :confused:
[size=3][/size]
Dersom du venter på sommeren for å GRILLE, kommer du aldri til å grille her oppe..... :o
[size=3][/size]
Nei her skoflet jeg frem grillen i februar, og siden har den putret i både snøvær og nordavind!!:lol::lol::lol:

Bee sa for siden:

Synes jeg ser deg stå der med grillvotter og stekespyd i snøstorm. :lol:

Jeg liker grillmat aller best utendørs, og for å få den nytelsen må jeg hvertfall ha sol på himmelen og litt mer enn 5 plussgrader.:p

Carisma sa for siden:

Har grilla i nord-norge en gang. Været var strålende, måke hælvetet derimot!!! De knabba pølsene rett fra klypa! :eek:

moinx sa for siden:

hehe, har opplevd det samme....(samboeren er fra nord)
Her på Østlandet er det sommer og sol, og fredag reiser vi til Tromsø for å feire 17.mai der.....ettersom jeg har skjønt er det IKKE sommer der enda......Litt nedtur, jeg som har så smått pakka bort vinterklær....må vel rote dem frem igjen da...:p

Enid sa for siden:

Spiste grillmat på fest i går - jepp, det pøsregner i Bergen, men dette var jo under tak da :)

De som hadde festen er amerikanere og det bar også grillingen preg av:
Jeg lærte å spise ekte chili-dog: Grillet pølse, hjemmelaget chili (av bla tomater, koriander, hakket chili osv), bønnestuing, og med ost på toppen. NAM! Who needs det dumme pølsebrødet da!

Ellers så var visst hjemmelaget burger et must: Stor fet burger med masse krydder, og samme tilbehøret som over.

Selv er jeg veldig glad i å grille sjampingjong fylt med feta, olje og krydder - supert som tilbehør :)

moinx sa for siden:

Oioioi.......godt tips!!!!!
How do you do that???

lokkebiff sa for siden:

ehh.... POLVOTTER faktisk....:rodme:

Bee sa for siden:

HAHA!! :lol:

lokkebiff sa for siden:

WHAT!?!?!?!
[size=3][/size]
Har dere ikke måker sørpå?????:eek: :eek: :eek:

Carisma sa for siden:

Joa, men ikke hundretusenbillioner :D

lokkebiff sa for siden:

åååhh, I see.... :rolleyes:

Men dere har SLANGER....

Carisma sa for siden:

Bare hageslanger :D
Ormer har vi rigtignok et par typer av også... :p

lokkebiff sa for siden:

Slanger, ormer, UDYR...
For MEG er det AKKURAT like ekkelt, farlig, skummelt og alt det dær.... GRØØØØØØSS

Bobbo sa for siden:

Veldig offtopic nå, men jeg bor som dere ser i Egersund, et par timer fra det absolutte sørligste punktet i Norge. Tror jeg har sett en 4-5 ormer i mitt 18årige liv. Måker er det nok av her på kysten, men ikke så vanvittig mange...

jeef-micro sa for siden:

Tilbake til grillinga da :p Jeg bruker å marinere i olje, litt krydder (etter smak) hvitløk osv... legger kjøttet i en brødpose (kyllingfilet, svinekjøtt, oksekjøtt osv) og heller på marinaden og lar det ligge en dag... blir kjempegodt... lager ofte grillspyd også jeg da, med kjøtt, løk, paprika, sopp osv..

salat og "potetsalat" av blomkål til

mam sa for siden:

Slanger er bare småtteri i forhold til den helsikes flåtten sørpå!!! Nå har de små utyskene kommet til Sør-Trøndelag også.:mad: Vi er på Sørlandet hver sommer i juli. Har berget for flått noen år, men i fjor...stakkars guttungen!!! Tror vi plukka av han 10 flått! Han er rette str til å springe inni buskene nå.

Men marinade, hvis du ikke orker lage selv så finnes det varianter uten mye karbo. Black Boy har rødvinsmarinade og Caj P hvitløksmarinade. De er ganske lavkarbo.

Enid sa for siden:

Kjøp noen store sjampingjonger, ta ut stilken, og fyll med feta biter, olje og krydder. La dem ligge på grillen til "kjøttet" er mørkt på farge og osten smeltet. Voila!

moinx sa for siden:

Ferdig marinade klarer jeg meg uten, jeg lurte egentlig på ferdigmarinert kjøtt, ala marinert kalkunfilet, flintstek, grillskiver osv......:p

Hørtes usannsynlig godt ut!!!
Skal prøves!!!:D :D

sma sa for siden:

Jo, men de e søren ta meg ikke så frekk som de nordaførr! :rolleyes:

Lemen sa for siden:

:sikle:

Åhh, dette skal prøves. Høres himmelsk ut!

Gerd sa for siden:

Grillspyd er nam nam:

Cherrytomater, sjampinjong, løk, paprika og andre grønsaker i gode biter træs på grillpinne sammen med biter av kjøtt, kylling, fisk, scampi... Smøres med olje, krydre etter smak. Stekes på grill. Husk å bløtlegge grillpinnene en times tid før grilling... :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.