< Tilbake til oversikten

Ekkel eksem!

cozymum sa for siden:

hei! Jeg er medfødt med atopisk eksem.
Den kan blusse opp ved stress, vinter, store temperaturforandringer, lite søvn osv.
Men nå i d siste er den ille, jeg plages mest på halsen. I tillegg når jeg våkner om morgen så er d som om jeg har for lite oksygen til hjernen. jeg vet ikke om d er jeg trenger mer søvn eller noe. Noen som har erfaringer med noe lignende?

Sprudle sa for siden:

Jeg har også atopisk eksem, og det eneste som roer huden min når jeg har utbrudd er kortisonkrem (Elocon - får det på resept). Er ikke videre begeistret for å bruke det, men det funker nå. Heldigvis har jeg nesten ikke hatt utbrudd i det hele tatt siden jeg begynte med omega 3 for snart to år siden. Det hjelper tydeligvis å smøre innsiden også :D

Trenger du mer info kan du ta kontakt med Norsk Psoriasisforbund (hvor jeg jobber) og få tilsendt informasjonsmateriell om atopisk eksem.

jeef-micro sa for siden:

tror jeg vil annbefale deg en tur til legen om du føler det går ut over pusten din, så du kan få hjelp, for dete hørtes ikke noe særlig ut...

cozymum sa for siden:

d går ikke utover pusten.Men d føles om jeg skal svime av, eller som d er varmt til hjernen. Jeg svetter ikke eller jeg føles ikke varm på pannen. D er bare inni mitt hode. Jeg har gått til hudlege tidligere og har tatt sol+kortison. Jeg lurte på om d er noe mat, men d du sier vel i med omega syrer:D

sunbeam sa for siden:

Hei!
Jeg er også født med atopisk, men merker stor bedring når jeg holder meg på lavkarbo-kosthold. Bruker du mye kunstige søtstoffer? Jeg får alltid større eller mindre utbrudd om jeg drikker mye pepsimax eller har drukket mye te med suketter - kanskje er det det du reagerer på.
Drikker du nok vann? Spist sterk mat (chili ie., noen med atopisk reagerer gjerne på sterk/ rød mat)..

Ibaril er en kortisonkrem som du får på resept som funker veldig bra og umiddelbart - tipper slike kremer også funker ulikt på folk, jeg har aldri brukt Elocon som Sprudle anbefaler, men det finnes sikkert en mengde forskjellige (jeg har brukt omtrent ALLE mulige kremer opp gjennom barndommen, var verst som liten, men nå får jeg det som sagt mest bare når jeg spiser snop eller pepsimax..) Også noe som heter Mildison som er litt mildere, men jeg synes ik den funker nevneverdig)

Atopisk eksem kan jo utløses som du også sier av mye annet, bla stress og søvnmangel, vaskemidler..eller mat du rett og slett ikke tåler.

Oksygenmangel i hjernen og at du føler at du skal svime av høres ikke BRA ut - men ikke nødvendigvis ut som noe som trenger å være relatert til eksemen? Synes uansett du bør få sjekket det hos legen!!

mrfree sa for siden:

Ville bare komme med et lite råd:

www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=1652

www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=6899

Siden du har atopisk eksem regner jeg med at du kjenner til noen av de behandlingsmetodene som blir omtalt i linkene mine..

Pustebesværet kan komme av at utbruddet er betent..

Les om behandligsmetodene og så konfronterer og konsulter med hudspesialist. Du må nok få henvisning fra allmenlege for å få komme til spesialist dersom du ikke har en fast person å gå til....

Håper det hjelper :)

Lotusia sa for siden:

Om du vil behandle på en sunn måte, lurer jeg på om kanskje en homeopat kan hjelpe deg.. skal ikke so noe sikkert men mener de også tar seg av sånne problemer. får betent eksem selv, og veit kortison ikke er spesielt bra over tid! candida medisinene mine hjelper meg mye... Tror eksem er tegn på et svakt imunforsvar. gå til roten av problemet heller enn å bruke sterke kremer som bare bryter deg ned mer.

Uansett lykke til :)
Lotusia

Gladimat sa for siden:

Jeg har også eksem, men bare etter to dager på skaldemans med masse fett, så ser jeg stooooooor forandring, jeg er nesten helt fin!! :D

cozymum sa for siden:

Jeg er utdannet hudpleier og hudpleielæreren min mente at d kunne være candidasopp. Jeg kunne tatt en tur innom en homepat. Jeg er ikke interisert i kortison og greier. Kan jeg få d til med mat eller lignede, gjør jeg heller d! Jeg har kuttet ut søtstoff helt nå, vi får se om d blir en bedring.:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.