"30 unge, friske personer deltok i studien. De fastet på kvelden og spiste ikke igjen før på morgenkvisten. Halvparten spiste en sunn frokostblanding, fettredusert yoghurt og drakk et glass appelsinjuice. Den andre halvparten spiste en fettholdig frokostmeny på McDonald's.
De som spiste et fettholdig fast-food-måltid reagerte negavtivt på stress.
Når vi finner ut at et enkelt måltid som inneholder mye fett kan gjøre deg mer utsatt for stress, er det grunn til bekymring. Dette fordi undersøkelsen påviser at et fettholdig kosthold påvirker hjerte- og karfunksjonen en ny og skadelig måte, fortsetter Campbell, som ledet studien."
Å spise på macdonalds påviser at fett gjør deg mer utsatt for stress ? Hva med alt sukkeret ?
Ja, jeg syns de er vel overbærende i konklusjonen sin. Nå leste jeg ikke artikkelen, men jeg vil vel umiddelbart si at det tyder på at junkfood gjør det mer utsatt for stress (what else is new liksom??), og som du nevner er jo det fullt av karber, og ikke minst det dårlige saltet og fettet.
Slike påstander som dette er det bare å la vær å ta seriøst.
Jeg skulle til si at selvsagt blir denne testen stress for kroppen. Det tar tid å omstille fra karbohydratrik til fettrik kost. I tillegg spiste de sikkert en meny sammensatt av kjøtt/brød/brus.
Dette viser like godt at "blandingsmat ikke er bra.
Skulle de testet dette skikkelig måtte nok forsøket godt over fjorten dager eller så.
Ikke tenk for mye på slike tester. De er laget for å "bevise" noe man allerede har bestemt på forhånd. De er ikke objektive, og derfor uten relevans.
Vi som spiser svært lite karbohydrater over tid vet at fett faktisk gjør kroppen mindre stresset.
Unger som får mye sukker blir urolige. Ikke rart, da blodsukkeret går brått opp, og med et dramatisk fall etterpå. Den som har hatt unger i sukkerike barneselskaper vet hvordan det arter seg.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.