cecilie sa for siden:
Mener jeg leste at man ikke skulle det?
Noen her som har gjort det og likevel gått ned??
cecilie sa for siden:
Mener jeg leste at man ikke skulle det?
Noen her som har gjort det og likevel gått ned??
Grethe B sa for siden:
Det står skrevet i boka at man ikke skal drikke det, men det er vel myntet på at det er vanndrivende og at "overdrevent inntak av koffein kan føre til lavt blodsukker" som igjen kan føre til at du føler behov for noe søtt. Tror det er individuelt fra person til person, prøv deg frem du. Jeg nyter kaffen min og har ingen negativ effekt så langt i alle fall. :)
Valeriana sa for siden:
Rent reoretisk kan kaffe påvirke blodsukkeret:
Koffein øker utskillelsen av adrenalin, det er det som gir den oppkvikkende effekten, og adrenalin fører til at blodsukkeret stiger, noe som igjen kan gi utskillelse av insulin. Insulinutskillelse sammen med et måltid med mye fett kan igjen føre til at fettet blir lagret på kroppen.
Men jeg tror denne effekten er ganske liten, og hvor mye dette har å si i praksis er jeg usikker på.
tbear sa for siden:
Jeg har ikke oppfattet Atkins dithen at han "forbyr " kaffe/koffein, men han er skeptisk til det ut fra at han mener det virker negativt for noen - noe tilsvarende hans syn på kunstige søtstoffer.
Personlig har jeg opplevd vektnedgang selv om jeg har drukket kaffe.
Men kaffekutt har for meg vært effektivt ift å hindre leggkramper - i perioder hvor jeg har vært plaget med det.
Begod sa for siden:
Det er forskjell fra person til person, jeg får blodsukkerstigning så det holder, andre kan drikke kaffe uten problemer. Det eneste du kan gjøre for å få svar på spørsmålet ditt er å prøve. Personlig så har jeg gått over til koffeinfri kaffe, der det ikke er mulig å få tak i koffeinfri så bruker jeg rikelig med fløte i kaffen for å dempe blodsukkerstigningen.
Charmtassen sa for siden:
Er ikke kjempe-innsatt i Atkins, men har jo lest litt. Mener å huske at det ikke "var lov" å drikke vanlig kaffe under induksjonen, og at det anbefales koffeinfri kaffe etter det.
Så det spørs vel litt på hvilken fase av Atkins du er i.
Jeg går på ketolysekuren og drikker kaffe hver dag, med fløte i. Har ikke merket spesielt at det går saktere nedover av den grunn. Men vi er alle forskjellige - så du får bare teste ut hva som passer deg.
Lykke til!
mrfree sa for siden:
Lag deg kaffi på vanlig måte, hiv en liten "stang" med hel kanel ned i kannen eller koppen og la stå litt før du drikker...
Da unngår du at blodsukkeret stiger! google det om dere tror jeg har feil;)
Dessuten er jeg tvilende til at koffein øker insulinnivået i blodet da koffein er bra for personer med diabetes 2.
Koffein frigjør fettsyrer til blodet OG det betyr at fettlagrene blir mindre...
Litt av grunnen til at det er vanndrivende kan dere lese om under ziggys artikkel om hvorfor det er så viktig med vann for å forbrenne fett.. Så tror jeg dere vil skjønne sammenhengen.
Kort og enkelt: Kroppen frigjør også vann når den frigjør fett, ergo vanndrivende. Og derfor bør du drikke mer vann når du drikker kaffi...
Takk for oppmerksomheten:cool:
Carisma sa for siden:
Jeg trodde koffein senket blodsukkeret? Derfor mange føler trang til noe søtt (sjokolade, kakaer) når man drikker det....
mrfree sa for siden:
Det blir påstått her at koffein -> adrenalin -> økt insulin -> derfor lavere blodsukker...
Om kaffi fører til økt insulin i kroppen burde jeg vert DIGER og FEIT og ha diabetes for lenge siden....
Tull, tull, tull
Google it, - Les og lær
mrfree sa for siden:
hentet fra : no.wikipedia.org/wiki/Insulin
Frisettingen av insulin hemmes kraftig av stresshormonet adrenalin.
Hentet fra : no.wikipedia.org/wiki/Insulin
Det er to grupper av motvirkende hormoner som påvirker blodsukkeret:
Økt blodsukker skjer sikkert pga frigjøring av energi fra lagrer i kroppen da den går litt på høggir pga koffeinen/adrenalinet...Det er da ugunstigt at den sender energien tilbake til fettlagrene...
Eller?
lokkebiff sa for siden:
Interessant!!!
Da fortsetter jeg å drikke min kaffe med god samvittighet...:rolleyes:
mrfree sa for siden:
Legger inn en NB!!
Høgt nivå av adrenalin fører til et høgre nivå av hormonet kortisol. Kortisol/kortison virker nedbrytende på kroppen og lagrene blir nullstilt ved en god natt søv eller to..
Husk derfor å drikke moderate mengder, og ikke bruk det som en erstatning for søvn!
Søvn er viktigt for kroppen og det du ber den om(bygge muskler, slanke deg, osv).
Manina sa for siden:
Tror kanskje folk reagerer litt ulikt på kaffe. Flere sier at noen tåler det, andre ikke.
Og jeg får altså lavt blodsukker av det. Jeg kan tåle inntil to kopper/krus om dagen, men jeg merker fort at jeg blir lav etter at jeg har drukket sterk kaffe. Jeg hadde altså reaktivt blodsukker før jeg begynte på lavkarbo.
Og MrFree: Det er ikke tull! Adrenalin påvirker insulinen direkte, altså uten at blodsukkeret blir høyt i utgangspunktet... Dermed blir blodsukkeret lavt.
Kanskje er dette noe av det som skiller folk med reaktivt blodsukker (unormale svingninger i blodsukkeret) fra dem med mer stabilt, eller høyt blodsukker. Det siste er bare min teori, men uansett: For meg, og mange andre, påvirker kaffe blodsukkeret ved å senke det.
mrfree sa for siden:
Adrenalin hemmer frigjøring av insulin KRAFTIG pga at kroppen trenger energien tilgjengelig da den er på høggir...
At du kan oppleve lavere blodsukker er fordi kroppen har brukt opp den energien den hadde gjort tilgjengelig til deg i form av frigjøring av glucose og fettsyrer fra sine depot og ikke fordi den økte insulin produksjonen din.
Ser du omtaler "sterk" kaffi, prøv med "normal" kaffi, spis mat ilag med kaffien og jeg vil tro det endrer seg litt..
Kaffi skal ikke brukes som et substitutt for sult eller søvn!Nå har ikke jeg full oversikt over syndromet reaktivt blodsukker, og er heller ikke en skolert spesialist... Men livets skole har vist meg side, på side, på side, på side med informasjon om kroppen og hvordan den fungerer og hva den reagerer på..
Jeg opplever selv å bli "lav" etter større mengder kaffi, noe som kommer seg etter en 15-30 min etter at jeg har fylt opp med mat i magen!!
Jeg gjentar meg selv:
Kaffi skal ikke brukes som et substitutt for sult eller søvn!
Og til slutt, konsluter med din lege dersom du tror kroppen din er unormal.
Manina sa for siden:
Jada... Hvorfor tror du ikke at jeg ikke kjenner til dette selv? Uansett hva som er den egentlige årsaken til at en blir lav på blodsukkeret etter kaffe, noe du innrømmer selv å oppleve, så er effekten den samme.
Og du behøver slett ikke å gjenta budskapet ditt på den måten. Det virker så nedlatende.
Tror ikke legen bryr seg det døyt om det du...
Jeg påpekte effekten som svar på tråden her. Det behøver ikke å bety at jeg ikke selv har tatt konsekvensen av det!
Forsøk å ha litt respekt og tiltro til den du snakker med, blir litt hyggeligere her da.
mrfree sa for siden:
:confused:Om ikke legen din bryr seg om det bytt lege, enkelt og greitt.:mad:
Mine "råd" er myntet på personer som er pr definisjon, "normale". :rolleyes:
Det var alldrig meningen å virke nedlatende, men for å poengtere viktigheten med det.:eek:
Jeg har både respekt og tiltro til alle på forumet her.:p
Jeg er selv i ketose nå og drikker gjerne 1-2 liter med kaffi pr dag, og opplever ikke noe spesielt med "blodsukkerfall" før kvelden hvor jeg føler meg "sliten" av og til.:mad: ( jeg har diagnosen; "normal" )
Koffein er et sterkt rusmiddel selv i små doser som 100-200mg og jeg vil ikke annbefale noen og drikke mer en 3 kopper "normal" kaffi pr dag.:confused:
Fakta er fakta, kom med refferanser på teoriene dine så skal jeg vær litt mer åpen rundt diskusjonen. :rolleyes:
PS. Om jeg er gretten og du klager, så er det du som ikke respekterer meg...... hehe tenkte bare jeg måtte få med den for kverrulansen sin del:P
themonk sa for siden:
Jaja, mrfree, det er lov å være litt ydmyk selv om du er verdensmester. Jeg ville passet tonen litt. Det går fint an å diskutere uten å krangle.
Etter det jeg har skjønt er det ikke gjort så mange studier på umiddelbar reaksjon på koffein. Kaffe gir redusert insulinsensitivitet over kortere perioder, men bedre insulinsensitivitet over lengre tid, muligens på grunn av tilvenning til koffein og antioksidantaktivitet i kaffen.
På kort sikt øker altså blodsukkeret på grunn av økt adrenalin og hemmet funksjon av insulin. Dette vil jo da selvfølgelig gi blodsukkersvigninger.
Effects of Coffee Consumption on Fasting Blood Glucose and Insulin Concentrations
Her er det masse å lese, og mange interessante referanser å følge videre.
Bottom line er vel at kaffe kan føre til blodsukkersvigninger, men at effekten varierer fra person til person. Mange kan drikke kaffe uten at det påvirker diett og vekttap, mens andre blir satt helt ut. Jeg er i den andre kategorien som blir helt skjelven av kaffe, og ursulten etter én time.
Begod sa for siden:
fakta er fakta :eek: Fakta har vel svært ofte visst seg å være alt annet enn fakta.
Nå har jeg ikke lest linkene dine og kommer heller ikke til å gjøre det siden jeg baserer meg på hva koffein gjør med min kropp. For mye koffein. dvs. 2-3 kopper uten fløte og jeg blir urolig, rastløs og etter en stund iskald. Dette vil jeg gjerne unngå så jeg drikker heller koffeinfri kaffe. De som ikke har sånne problemer med kaffen, må da gjerne drikke så mye kaffe de vil. Man kan ikke lese seg til om man får problem eller ikke, man må prøve selv. Dvs. drikk så mye kaffe du vil så lenge du ikke merker noe negativt med det.
mrfree sa for siden:
Jeg har vel poengtert et par ganger nå at jeg "taler" for "normale" personer uten diagnoser på det ene og det andre.. Andre har jeg ikke grunnlag til å uttale meg så mye om..
Selvfølgeli er det slik som dere sier at mengden koffein fungerer ulikt på alle og at det kan vær greiest å følge egen bruksannvisning..
Norge er et av de mest kaffidrikkende landene i verden, og jeg tror 99% kan drikke kaffi uten noe særlige bivirkninger vist de bruker kaffi normalt i lag med mat..
Nå dreide imidlertid denne tråden seg om hvor vidt en kan drikke kaffi på
atkinsdiett og ut i fra det jeg har lært så er det ingen ting i veien for at man drikker kaffi så lenge en holder seg under normal konsum..
Det vil kun hjelpe kroppen å forbrenne energi mer effektivt..
VI må inngå et komprimiss her;
personer med ulike syndrom/diagnoser - Konsulter med lege og gjør egene erfaringer.
Personer med "normal" diagnos KAN drikke kaffi på Atkinsdietten - Er en ikke vandt med kaffi så hold drikkinken til måltidene(frokost, lunsh, middag), gjør seg opp egne vurderinger.
Det skader ivertfall ikke dietten, men pass på å få i seg nok vann slik som jeg poengterte lengre bak i tråden..
NB: Jeg beklager at dere sitter med det inntrykket av meg!
themonk sa for siden:
Jeg ville vært litt forsiktig med å trekke den konklusjonen. Når det er klart at kaffen påvirker blodsukkernivå og insulinfølsomhet kan man godt være litt varsom. Ettersom nettopp blodsukkerkontroll og insulin er nøkkelen til en lavkarbodiett vil kaffen kunne ha negative konsekvenser for enkelte.
Dette sier jeg mest for å understreke at grønt lys på kaffedrikking ikke gjelder alle og enhver. De fleste kan allikevel drikke normale mengder kaffe uten problemer, men dette er altså noe man må finne ut på egen hånd.
lokkebiff sa for siden:
En har da vel nødvendigvis ikke et syndrom eller en diagnose, dersom en reagerer på kaffen!!??
mrfree sa for siden:
At man blir mer følsom for insulin er nå en positiv ting uavhengig av dietttype, det er jo det motsette av diabetes!
Mindre isulin i blodet = mindre fettlagring......
At kroppen får høyere blodsukkerverdier skjer i form av at den frigjør(fettsyrer fra fettdepot) og glucose fra (lever) for å gi deg overskuddet du trenger når du har et høgre nivå av adrenalin, det er kroppens måte å overleve på under "stressede" perioder. Det er også litt av grunnen til at den samstundes produserer hormonet kortisol som vi godt kan kalle et "avfall" kroppen produserer etterhvert som den ikke får tiden til å hente inn igjen seg selv..
På Atkins lever kroppen på ketogener og ikke opplagret glucose, det vil derfor vær naturlig å tenke at man frigjør i hovedsak fettsyrer og meget lite glucose. Og siden kroppen ikke frigjør insulin er det også naturlig å tenke at kroppen har brukt opp energien når du blir "lav" igjen, og siden den tok energien fra "lagrene" blir du litt slapp da den ikke har mer på lager. Derfor sa jeg at man bør holde kaffien til måltider. Prøv å spis litt sukker når du blir lav og se hvor fort du blir høg igjen.
Vist det er slik at økt insulin følsomhet gjør at jeg ikke kan følge diettprinsippene her, da er jeg ikke så sikker på hvorvidt dette er noe for meg ivertfall. Det strider mot all logisk tenking for meg å si at dette er ugunstigt for "normale" personer uavhengig av diett..
Nå har kaffi andre bivirkninger en akkurat de vi diskuterer og det hadde kanskje vært mer aktuelt å diskutert de:D
Exs:
Uro
Angst
Hodepine
Nervøsitet
Søvnløshet
Hjerteklapp
Høy puls
Jeg er ENIG i at man skal prøve seg frem, og finne sitt akseptable nivå av koffein...
Dødlig dose ligger fra 3,5g til 10g hvor 500mg tilsvarer CA 1 liter "normal" kaffi. En kompis av meg tok en gang 1g med koffein og 4,5g guruanna.. SYK virkning og SYK fyr!
mrfree sa for siden:
Diagnosen "koffein følsom"?
Diagnosen "koffein alergi"?
Diagnosen "reaktivt blodsukker"?
Diagnosen "høgt blodtrykk"?
Religion? Samt de byttet det ut med Effedrin te..
Kommer ikke på noen syndrom som gjør at en ikke kan drikke kaffi i farten..
Poenget mitt var vel at en helt normal og frisk person som har drukket kaffi en stund ikke reagerer noe spesielt på normale doser kaffi... Men kaffi må jo tilvennes så:P
HP sa for siden:
For å svare på spørsmålet. Normalt, så er alle frarådet å drikke kaffe på Atkinsdietten. Atkins frarådet kaffe fordi majoriteten av hans pasienter (totalt 10.000+ og mange flere som har fulgt bøkene) fikk problemer relatert til kaffeinntak. Følger en Atkins, så kutter en ut kaffen, ihvertfall for en periode. Er en avhengig, og bare MÅ ha det, så må en finne en egentilpasset løsning på det, hvordan en reagerer på kaffe er personavhengig, så en kan være "heldig". Hvordan kaffen egentlig påvirker deg vet du ikke før du har vært tørrlagt noen uker.
Hvorfor kaffeinntak er problematisk eller ikke fins det mange teorier om, men Atkins konkluderte altså med å fraråde kaffeinntak i sine kostholdsanbefalinger.
Kaffe på Atkinsdietten: Nei, i utgangspunktet ikke.
Kaffe på egenkomponert diett: Du bestemmer, alt er lov.
Begod sa for siden:
Signerer den.
Vi ser ut til å stort sett være enige mrfree, men jeg deler nok ikke din tro på forskning og vitenskap. Vi har sett gang på gang at forskning "lyver" eller blir motbevisst i neste uke, så for meg så er egne erfaringer som teller. Jeg har mer eller mindre mistet trua på all forskning som gjelder kosthold, det koker ned til at mine valg blir tatt på grunnlag av mine erfaringer og hva jeg tror er best for meg.
mrfree sa for siden:
Du er fra Nordland og jeg fra Sunnmøre så begge er vel like sta kan jeg tenke meg ;)
Signerer den! Valg basert på egne erfaringer :)
HP: Den kan jeg ikke la ligge ukverulert!
Atkins "pasienter" har vel andre "problemstillinger" i sin "biologi" som gjør at de får plager av kaffi/koffein. Noen kan vær av de nevnte bivirkninger jeg listet opp ovenfor og helsen deres ellers..
Jeg baserer mine utsagn på generelle friske personer, ja jeg drar de fleste under en kam. Lenge leve demokratiet, hehe
Jeg har heller aldri annbefalt noe mer en 100-200mg koffein (1/5-2/5 Liter) pr dag selv for friske personer.
mrfree sa for siden:
Forresten arti å se at meningene mine tar slik tak i dere og drar dere inn i debatten:D
mrfree sa for siden:
Hentet fra [url]www.steroider.net[/url] :
"For mennesker med angst, uro og andre psykiske plager kan Koffein forverre sykdommen. Det samme gjelder for mennesker med hjerte arytmier og dyspepsi."
Konsulter med legen, han er betalt for å sette seg inn i dine "biologiske" problemstillinger knytt til din helse!
themonk sa for siden:
Hmm, på meg ser det mer ut som om du har laget en kunstig debatt som du har forvillet deg selv inn i.
HP sa for siden:
Den var dårlig kverulert, for Atkins sine pasienter den gang og de som nå følger anbefalingene via hans bøker har nok mye de samme problemstillingene. Generelt friske personer sliter ikke med overvekt av en type som gjør ketogen diett nødvendig, så jeg vil si at du argumenterer på feil grunnlag her; Men en kan jo alltids vurdere statistikken til at fedme er en normal tilstand i den vestlige verden, de slanke er avvikere …
Kaffe på atkinsdietten: Nei, i utgangspunktet ikke.
Kaffe på egenkomponert diett: Du bestemmer, alt er lov.
Et godt råd! Jeg tipper legen vil råde vedkommende til å stå over kaffen, eller øker dosen antidepressiver slik at en kan fortsette å drikke kaffe.
themonk sa for siden:
Av hensyn til cecilie som startet tråden, så ville jeg bare understreke denne. Her blir det opprinnelige spørsmålet besvart ganske klart. Kaffe blir en avsporing fra dietten, og man bør være litt forsiktig med å utfordre retningslinjene før man er forholdsvis dreven i gamet.
Carisma sa for siden:
Selv om det er riktig som siteres så er jeg grunnelgende skeptisk til agendaen til et sted som kalles steroider.net....
mrfree sa for siden:
Besøk siden og les om han som har laget den!
[url]www.steroider.net[/url] er en bra portal og inneholder mye nyttig informasjon.
Ståle, som har laget siden, laget den for å informere folk om hva de ulike ting gjør med deg. Han misbrukte ulike stoff tidligere og har viet store deler av livet sitt til å opplyse andre om virkningen..
All Ære til Ståle og hans team!
Begod sa for siden:
Det er lenge siden jeg har vært inne på steroider.net, men jeg vet at folk som boler og er generelt posetiv til boling nevner den som en møkka side som ikke er oppdatert på ny kunnskap. Dog anser jeg siden som posetiv, det er ikke ofte at tidligere bolere kommer ut med sin historie og erfaringer. Kunnskapen som ligger der kan man dog være minst like skeptisk til som på alle andre nettsider. Det er utrolig mye motstridene forskningsrapporter på alt som har med trening og kosthold å gjøre. Det hele koker ned til hva du velger å tro på.
mrfree sa for siden:
Siden informerer i hovedsak hva de ulike "stoff" gjør med deg.
Virkninger / Bivirkninger... Har imidlertid tid registrert at siden omtaler de fleste stoff mest negativt...
Er enig i at kildevurdering er en vesentlig ting å ta hensyn til! Og jeg prøver å ikke gjengi informasjon fra nettsider som jeg ikke finner flere steder :)
themonk sa for siden:
Apropos dette med topic og sånn. Jeg tror at spørsmålet var om man kan drikke kaffe på Atkins, ikke om hva ulike steroider gjør med kroppen.
mrfree sa for siden:
Informasjon om hva koffein gjør med deg finnes på [url]www.steroider.net[/url]
Ut over det informerte jeg kort og enkelt hva siden ellers informerer om og hvorfor :o
Nille sa for siden:
Det virker som enkelte ikke har oppfattet hva tråden handler om OG at spørsmålet er utmerket svart på av HP (bl.a.)
Om du mrfree ønsker å diskutere andre aspekter rundt koffein/steroider får du starte egen tråd !
mrfree sa for siden:
Spørsmålet var hvorvidt man kan drikke kaffi under en atkins diett, atkins sier nei, men teoretisk sett så er det ikke noe i veien for at man kan det. Vi ble vel enige om at dette var individuelt..
Grunne til at de andre aspekter til koffein ble tatt opp var fordi de kunne fortelle litt om hva annet koffein gjør med kroppen vår ved inntak...
At jeg hentet informasjonen fra en nettside som kaller seg steroider betyr ikke at jeg ønsker å diskutere steroider!!.. Da trur jeg du ikke har oppfattet det som har blitt skrevet her...
Jeg har ingen økonomiske interesser i kaffe aksjer så jeg gir meg egentlig regelrett f*** i hvorvidt folk drikker det under atkins eller ikke.
Men alle fortjener å få vite hva koffein gjør med en om man bruker det..
:goodluck:
HP sa for siden:
Så hvis du følger en annen diett så er det teoretisk kanskje ikke noe i veien for det, nei. ;)
mrfree sa for siden:
Du måtte ha inn siste ordet du!:P hehe
Men siden det ikke er individuelt og svaret er nei når man følger Atkins så foreslår jeg at denne trådens låses slik at vi slipper å diskutere videre i aspektene rundt koffein og menneskligbiologi...
themonk sa for siden:
Eller at vi bare slutter å diskutere.
Det er ikke så vanskelig å se at du kommer fra treningsforum.no. Du drar med deg den kranglete tonen som er vanlig på treningsforumene. Her inne liker vi å ha det hyggelig i stedet for å måle egoene våre. Jeg kan garantere deg at du ikke blir spesielt godt likt her hvis du ikke endrer "attituden" din litt. Utsagn som "jeg gir da f*** i hva folk gjør" bidrar liksom ikke til den gode stemningen. Tenk gjerne litt på sånne ting før du poster et innlegg.
Valeriana sa for siden:
Takk til themonk for at du sier fra! Det går ann å si at en er uenig eller mener at andre tar feil på en høflig og respektfull måte.
mrfree sa for siden:
Flere her er i alle tilfelle like arrogante som det du påstår jeg er...
Om jeg er likt her eller ikke spiller ingen rolle, jeg er her for å lese erfaringer og for å ytre min mening om tema jeg føler jeg kan uttale meg på.
Er det fordi jeg er ny og kommer med meninger før jeg har spurt et par mnd og lært av de gode gamle??
Jeg ønsker ikke svar!
På Atkinsdiett kan man ikke drikke kaffi eller koffeininnholdige varer...
Case closed
chili sa for siden:
Jeg vil bare nevne at det er en
stor forskjell på kaffe, som du får kjøpt i alle butikker over alt,
og koffein, f.eks. i tablettform, som er noe helt annet.
Koffeinpiller har, så vidt jeg veit aldri vært lovlig å selge i norge.
(Men: det er faktisk 14 årsgrense på burn-drikken, så jeg her en dag... )
lokkebiff sa for siden:
Når en er ny en plass, uansett HVOR det måtte være, er det normal folkeskikk å være litt ydmyk...
[size=3][/size]
Dersom du ikke ønsker svar, må du heller ikke stille spm...
[size=3][/size]
Og dette er ikke din tråd, så da er vel ikke du den rette til å "close" den!?
mrfree sa for siden:
Siden spørsmålet var besvart og der ikke var rom for andre løsninger så foreslo jeg at tråden ble låst... Vanlig skikk i et forum det da...
mrfree sa for siden:
[url]www.norkost.no[/url] selger koffein tabletter
Og burn har ikke aldersgrense ved salg nei, jeg jobber i butikk..
Brimstone sa for siden:
Du minner meg noe så gæli om Slasky mrfree :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.