< Tilbake til oversikten

Soyasaus?

Tussa sa for siden:

Finnes det noe uten hvete? Det står jo hvete bak!? :confused:

Bær over med min uvitenhet :rolleyes:

Tussa sa for siden:

Jeg begynner å tro at dette var et usannsynlig dumt spørsmål :flau:

eriksen sa for siden:

Jeg leste nettopp at det har kommet - eller skal komme - en glutenfri soyasaus ihvertfall her i Norge ihvertfall...Er visst ganske nytt, så du må kanskje lete litt. Mange butikker, f.eks Meny, har ganske stort utvalg av Soyasauser, også med redusert salt.

Tussa sa for siden:

Tusen takk for svar :)

Jeg lette i går, på en stor Ica Maxi-butikk. Det var en hel vegg med slike sauser og jeg så at det var flere med mindre salt, men ingen uten hvete.

Men da er det jo håp om at det kommer da, i følge svaret ditt :)

Carisma sa for siden:

Men er det ikke sukker i soyasausen?

Tussa sa for siden:

Jeg la ikke merke til det, mulig det sto etter hvete.

moinx sa for siden:

Oi, er det slik at man ikke kan spise Kikkoman????? Bruker ikke akkurat voldsomme mengder, men det står faktisk hvete bakpå.....:confused: :confused: :confused:

Tussa sa for siden:

Ja, det var det jeg fant ut jeg og :rolleyes:

moinx sa for siden:

:confused: :confused: men det står ikke sukker......nå blei jeg litt confused......:confused: :confused:

Tussa sa for siden:

Men det er hvete :mad:

Jeg har aldri tenkt over at det er hvete i soyasaus :rolleyes:

moinx sa for siden:

Ohhh, crap!!
Jaja, får bruke smør på kyllinen min i stedet da...

Tussa sa for siden:

Jeg synes noen her nevnte soyasaus uten hvete, men jeg finner det ikke igjen. Lurer på om det var Jorun. Kanskje jeg skal ile til hennes journal for å spørre?
Ja, det gjør jeg :p

moinx sa for siden:

OH, underrett meg da... Vet det har kommet en uten salt, men det er vel hvete i den for det.....:p

Tussa sa for siden:

Jorun er på tur, men jeg har stilt spørsmålet i journalen hennes :)

Jeg så flere med redusert salt, men ja, det var fortsatt hvete i dem. Jeg er så dum at jeg ikke skjønner hvorfor det må være hvete i soyasaus!? :cool: Det har jeg aldri tenkt over liksom.

Alyssa sa for siden:

La Choy soyasaus er uten hvete, og jeg tror helsekostbutikker har uten hvete også, uten at jeg skal si det for sikkert. Forøvrig tror jeg ikke det skulle være noe problem å bruke vanlig soyasaus heller, det er noe med prosessen som gjør at det bare blir bittesmå mengder hvete igjen i det ferdige produktet. Dette har jeg lest mange ganger, men finner dessverre ikke dokumentasjon her og nå. Jeg har forøvrig også hørt at mange med cøliaki tåler vanlig soyasaus, dette altså fordi det bare skal være spor av hvete igjen etter gjæringen.

PS: Hvis noen sitter inne med kunnskap som sier noe helt annet, så er det bare å komme og arrestere meg altså :)

Tussa sa for siden:

Aha! Takk for svar! :suss:

Så får vi se om det kommer noen å arresterer deg ;)

Dragen sa for siden:

Kecap Manis fra Bali kitchen inneholder ikke hvete. Den inneholder soyabønner, palemsukker, salt, vann, sukker, gjær og krydder. Fås kjøpt i innvandrerbutikker og på Mega.

moinx sa for siden:

Er det noe bedre da???

Bee sa for siden:

A. vogel sin Kelpamare soyasaus inneholder verken sukker eller hvete. :D

Fåes i helsekostbutikker.

Bee sa for siden:

Jah, den inneholder faktisk INGENTING fystoffer!

Dragen sa for siden:

Kommer an på hvem du spør. Lillebror (4) tåler sukker vesentlig bedre enn hvete. ;)

Tussa sa for siden:

Takk, Bee!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.