< Tilbake til oversikten

Helsepersonell: har jeg ødelagt mitt kne?

Siljevanilje sa for siden:

for å gjøre en lang historie kort:

genetisk svake knær på damene på morssiden. i tillegg genetisk anliggenhet for revmatisme, flere varianter, bl.a. bechtervers, psoriasis leddgikt, slitasje leddgikt.

i tidlig høst begynt jeg på medisiner, prøvde meg litt frem, fant da frem ut til modifenac og tramagetic var beste kombinasjon. men etterhvert kom masse kjedelige bivirkninger frem, la på meg 10 kilo og masse tull med magen.

så derfor bestemte jeg meg for å ta mindre med nå på våren, da det er lettere vær og mindre vondt. så i påsken var jeg uten hele påsken. venstre kneet hovnet opp og ble stramt og vondt. begynte på 1/4 av medisinene av utgangspunktet før påsken. det "funket" sånn halveis til forrige helg.

siden jeg skulle ta MR + røntgen på mandag så va. så tenkte smarte meg å gå hele helga uten med. weee smarte meg.

kort fortalt endte det med at eg tråkka nesten over og ble betraktelig mye verre i kneet. kom hjem på søndag var konstant på grinestadiet, men holdt ut.

så snakka jeg med pappa på tlf før avreise på lørdagen, han har hatt masse gikt og bet av ulike slag og kan ganske masse. og han sier at jeg kan ødelegge leddet med å med ett betent ledd forlenge.

mandagen klarte jeg å komme meg opp av senga. tyngden av bet lå på utsiden av kneet. altså på ytre menisk. men det kan være på indre ytre menisk. uansett så måtte jeg gå på krykker til å fra røntgen instituttet. og både mr og røntgen var smertefullt selv om jeg var neddopet på tramagetic som er en kraftig smertestillende. så i teorien skulle det vært ingen problem.
og siden jeg ikke kom meg opp den dagen, så ringte jeg inn syk på jobben , jeg klarte hverken å stå eller å sitte, så lenge det var mindre eller mer enn ca 60 grader på kneet. alt som gir press i kneet er smertefullt.

så når jeg er kommet hjem igjen så pumper jeg meg full i dop for å komme meg på jobb påfølgende dag. så nå igår ( tirsdag) ettermiddag så lot jeg være noe mer før jeg la meg fordi jeg var såpass god ( trodde jeg)

sto opp idag med godt mot. kom meg på jobb, solgte masse ( som vanlig)
begynte å hovne opp igjen. før helga gjorde jeg ikke det på samme mengde med. på slutten av dagen klarer jeg ikke å bøye kneet. altså låst ca 90%. stavret meg opp til sola. tok sol 30 min, det pleier å hjelpe veldig bra. men ikke idag.

så da tenker jeg, med helga uten dop med overtråkk. og masse ulendt terreng. så jeg har faktisk ødelagt kneet mitt mer enn det var.

så inntil jeg får operert ( noe jeg i teorien ikke har tid til) så må jeg ta hvertfall to gange modifenac for å gå på jobb.

så jeg tror at ytre menisk er betent og på fint stavangersk fucked up.

det føles som om et belt av press ligge over kneet. fra innsiden og under kneskåla og til utsiden,og veldig hovent på utsiden av kneet.

kjedelig om jeg har gjort kneet mitt verre.

jeef-micro sa for siden:

høres ut på meg som du skulle vært sykmeldt...
medisiner og slikt skal jeg ikke uttale meg om, for det er ikke noe jeg har så mye kunnskaper om. SYnes du bør dra til legen og få deg ei sykmelding, og en henvisning til sykehuset jeg... Operasjon bør du i så fall ta deg tid til om det er det som er løsningen

ja igrunnen så vet jeg det. men tingen er at nå er jeg midt på et trinn opp på karriere stigen. blir omplassert til en annen butikk, en helt annen type butikk.

[url]www.stavangerfoto.no[/url]

det er en pro forhandler foto butikk. og jeg får jobben fordi en annen person har gått inn i en lang sykemelding. og jeg vet at hvis jeg sykemelder meg så går jeg glipp av den sinnsyke sjansen.
så derfor er jeg nødt til å ta medisin hver morgen å kveld for å kunne gå på jobb, mens jeg er i kø for operasjon. noe d mest sansynlig blir.
og jeg har igrunnen ikke tid til op. før høsten.men jeg vet av erfaring at køen blir somregel lang her på sykehuset i stavanger.

med tanke på økonomien og fremtiden er jeg nødt til å tenke slik.

jeef-micro sa for siden:

Jeg vil annbefale deg å få en sykmelding. Du er ung, og har mest sannsynlig mer bruk for en frisk fot i fremtiden enn akkurat denne jobben... men det er et valg du har tatt, og som du selv får ta annsvar for...

Begod sa for siden:

Hei, Silje du er fortsatt ung og det du gjør med kroppen din nå må du leve med resten av livet. Jobber kommer og går, så jeg anbefaler deg å tenke nøye gjennom konsekvensene av av å presse kroppen din slik som du gjør nå. I værste fall kan slik rovdrift føre til at du om relativt få år blir ufør.

Nå har jeg ingen medisinsk utdannelse eller spesielt mye peiling på medisin, men jeg vil alikevel gi deg et råd eller tips, dette kan ikke anses som stort annet en et kjerringråd, men alikevel.

Prøv å legg om livsstilen slik at du om mulig kan greie deg uten eller med mye mindre medisiner.
Dvs. Legg om kostholdet til lavkarbo ( dette antar jeg at du allerede har gjort). Ta kosttilskudd som trioflex,( meget bra mot slitasjegikt) omega 3,(smører) og c-vitamin.( kan ta knekken på betennelser, store doser)
Prøv å finne en jobb og et liv som er tilpasset din kropp og ikke tilpasskroppen etter livet, det vil ikke funke i lengden.

Det er allverdens revmatiske sykdommer i min familie og jeg har sett hva medisin gjør med kroppen over tid, så jeg vil i hvertfall prøve å unngå medisinbruk så lenge som mulig.

Med tanke på fremtiden så bør du kansje tenke deg om en gang til.

ja jeg vett alle ulempene og fordelene.. men denne sjansen jeg har fått er veldig unik. og den kommer ikke tilbake. og ja jeg vet at kneet skal man ha resten av livet og jeg vet at jeg burde ha tatt sykemelding frem til operasjon. men slik skjer det ikke.
desverre er jeg nødt å tenke på økonomien :P
man kan liksom ikke klare seg på luft & kjærlighet.. man må liksom ha noe mer..

men jeg har igrunnen bestemt meg men, er allikvel litt i tankeboksen.

jeef-micro sa for siden:

tro meg, jeg vet hva det vil si å ha dårlig økonomi, men er man innstilt på å jobbe, så får man en jobb senere, selv om det kanskje ikke er akkurat denne jobben... Blir du sykmeldt, og arbeidsplassen din ikke gir deg sykepenger, så får du disse av trygdekontoret, så blakk blir du nok ikke, men som jeg sa førher, det er din egen helse du risikerer. Jobb får du alltids, et nytt kne er værre... men siden du allerede har tatt avgjørelsen, så skal ikke jeg si mere om det...

Vixen sa for siden:

Hei Silje.
Det er en vanskelig situasjon du har kommet i og jeg forstår det slik at du heller mot å la det stå til?
Jeg er enig med de andre som sier at du bør tenke på kneet ditt først da jobber kommer og går. Skjønner ikke helt argumentet ditt om økonomi. Er du ikke fulltidsansatt? Kanskje du kan utdype det litt. Du får jo 100 % sykepenger i inntil 1 år og jeg regner med du blir operert lenge før den tid. Dessuten er det jo fritt sykehusvalg, så du trenger jo ikke å tenke bare SUS. Kanskje kommer du raskere inn andre plasser.
NAV har dessuten en del nye ordninger på trappene som kanskje kan hjelpe. Har bedriften du jobber i en IA-avtale? Hvis du ikke vet, så finn det ut fort og ta kontakt med NAVs IA-kontor. Det kan hende det finnes andre muligheter enn sykemelding, de har masse ressurser og er knallgode på å hjelpe mennesker med ulike plager til å kunne stå i jobb på tross av helseplager.
Det jeg vel prøver å si; ikke ta et valg før du vet hvilke valg du FAKTISK har. Hvorfor velge mellom to når du kan velge mellom fire? Og tenk nøye igjennon konsekvensene.
Lykke til!
Klem fra sosionomspiren:)

må bare poengtere først at så lenge jeg tar betennelses dempende medisin, så går jeg ikke rundt med et vondt kne konstant, da kjenner jeg det knapt.
men har jeg et par dagers pause, så kommer alt tilbake og da kan jeg ikke gå.

det med økonomien, ja jeg vet at jeg kan få sykemeldingspenger. og alt det.
men det er ikke det som er problemet. jeg tenker på den langsiktige økonomien, muligheten til å ha ordnet økonomi. for ja, jeg får nok en jobb senere når jeg trenger. men den holdningen har jeg hatt i mange år og igrunnen ikke funnet noen jobb jeg trives i. og nå harjeg en jobb jeg elsker og jeg har funnet bedriften jeg vil bli gammel i. og får å få d slik jeg vil så må jeg jobbe nå, for det er NÅ jeg trengs. ikke om et halvt år.

legen skal ringe idag med resultatet, så tar vi det der ifra. sansynlig blir d operasjons kø. og det er greit, jeg har ikke tid nå uansett.

forstå meg den som kan. og kneet funker jo OK når jeg tar medisin. så jeg bare utsetter alt litt.
og slik jeg ser det fra min ganske så negative synspunkt at jeg med min et eller annet revmatisk lidelse får ikke en bedre helse etterhvert. så hva gjør da litt til fra eller til.. ;)

men imorgen skal jeg snakke med mamma.

Begod sa for siden:

Nå er nok du mye mer plaget med betennelse enn det jeg var, men jeg har oppdaget at store doser c-vitamin tar mine betennelser i løpet av et par dager. Jeg har kun slitasjegikt og er nå mer eller mindre symtomfri etter å ha gjort de forandringene som nevnt tidligere i tråden.

jeg skal faktisk kjøpe sånn sterk c vitamin. skulle egentlig ha kjøpt det idag, men jeg var så forferdelig trøtt og sliten etter jobb idag, at det bare rett innom matbutikken og rett hjem.

men hvor sterk dose tok du? jeg tenkte et sted mellom 1 og 2 gram hver dag, er det nok, eller burde jeg ta mer?

takk for svar. :klem:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.