< Tilbake til oversikten

Finnes det lavkarbo-syltetøy?

Tette80 sa for siden:

For meg som savner syltetøyet på brødskiva mi;)

Bee sa for siden:

Heistad-syltetøyet er i allefall lavkalori. Aner ikke hvor mange kh det er i det.:confused:

Tette80 sa for siden:

Ok - men vet du hvor man får tak i det? Er det helsekosten eller?

Bee sa for siden:

Jeg har sett det i vanlige dagligvarebutikker. Bunnpris, Mega og Eurospar f.eks.

tess81 sa for siden:

kommer ann på hvilken du kjøper men ligger på rundt om 5-6karber pr 100gr

men du kan jo lage selv også;)

Bee sa for siden:

Men jeg synes forresten ikke det er spesielt godt, og så er det helt merkelig på farge.

Hva med å lage ditt eget syltetøy i stedet? Bruk splenda eller noe som søtningsmiddel.

Tette80 sa for siden:

Hei igjen!

Ja, en kjempegod idè - aner ikke hvorfor ikke jeg har tenkt på det =)

Carisma sa for siden:

Heistad-syltetøyet får du på Rema, meny, ultra hvertfall. Alle plasser untatt Kiwi tror jeg.

Lemen sa for siden:

Lerum har også kommet med et nytt syltetøy, søtet med Splenda.

Det glasset jeg kjøpte var jordbær, og inneholdt 8 kh pr 100 gram. Synes dette syltetøyet smakte bedre enn Heistad sitt.

Torkil sa for siden:

Hei
Rør jordbær eller bringebær med splenda. :D ikke bruk for mye.

Vennlig Hilsen
Torkil

Bik sa for siden:

Bær rørt med sukrin smaker godt. Kan kanskje tyknes litt med Johannesbrødkjernemel? Har ikke forsøkt det selv, men tenkte på om det funket. Certo-frysepulveret inneholder i hvertfall sukker, så det vil jeg ikke bruke :)

Kitt sa for siden:

Jeg laget eplemos og plommesyltetøy med litt flytende natren og tyknet med bitelitt fiberhusk i fjor! :sikle:
Ble veldig godt og ikke så "slimete/glatt" som ting kan bli med JBKM.

LIBBA sa for siden:

God ide. Det skal jeg prøve :)
Pleier å bruke Lerum sitt, men det har egentlig for mange karbohydrater synes jeg.

Bik sa for siden:

Kokte du syltetøyet da?

Pebbles82 sa for siden:

jeg fant denne her

Beskrivelse

Jordbær

ISIS Jordbær Marmelade giver dig den gode, lækre smag af nyplukkede jordbær. Nyd den på brød, yoghurt eller til kager og desserter. Og nyd den med god samvittighed. ISIS Jordbær Marmelade indeholder nemlig hele 85% færre kalorier end traditionel marmelade, og så er den ikke tilsat sukker – dog med et naturligt indhold af sukker fra frugterne.
Diætist Frk. Skrump mener: ISIS marmelader er super. De er super gode til vægttab. Du kan fx lave din egen lækre frugtyoghurt af fromage frais med 2-3 spsk ISIS marmelade i, og så slipper du for sukkeret, som er i adskillige frugtyoghurter.

Ingredienser

Jordbær marmelade ikke tilsat sukker, men med et naturligt indhold af sukker, der stammer fra frugten. Indeholder sødestoffer.

Ingredienser: 50% jordbær, vand, frugtsaft, fortykningsmidler (pectin, xanthangummi), surhedsregulerende middel (citronsyre), konserveringsmiddel (kaliumsorbat), sødestoffer (sucralose, acesulfamkalium).

Ytterligere produktinformasjon: ISIS Jordbær Marmelade

www.lavkarbo-torget.no/index.php

men tørr selv ikke bruke den grunne "naturlig fruktsukker" og sucralose
er det noen som har erfaring fra disse produktene???

Kitt sa for siden:

Jepp!:ja:

Delte i biter og kokte med kun en anelse vann i bunnen. Kokte til jeg var fornøyd og tilsatte kun en teskje eller så med flytende natren. Bare en liten anelse Fiberhusk til plommene tilslutt gjorde at syltetøyet fikk en flott konsistens!:D

marjusen sa for siden:

Blir det slik ekkel gele/slimete smak om man bruker xanthan gum og?

Bik sa for siden:

Skal prøve det. Ut å plukke blåbær i morgen :D

sjuggerpløm sa for siden:

Hvis det ikke er lov å lime inn linker til nettbutikker, så feel free til å fjerne.

Jeg har kjøpt syltetøy på www.spisdegslank.no.
Har bare testet skogsbær og tyttebærsyltetøyet, men begge smakte fortreffelig. Skogsbærsyltetøyet var friskt og godt på brødskiva og i CC, og tyttebærsyltetøyet har jeg brukt på kjøtt av ulik sort, og det også smakte godt. Litt syrligere enn man er vant til, men det var bare godt synes nå jeg. Ganske dyrt, riktignok, men godt ja.
Ellers er det jo begrenset med syltetøy man bruker på èn brødskive, så om det er 5 kh i 100g i Lerum sitt syltetøy uten tilsatt sukker, så blir det jo ikke voldsomme mengder pr. servering akkurat. Det unner jeg meg glatt. Både jordbær-, bringebær- og eplesyltetøyet derfra er godt. Ikke så søtt som vanlig syltetøy, og det passer bra for meg som ikke liker søtt så godt.

Ellers kan man jo røre bær og splenda, det er jo kanskje det aller beste :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.