< Tilbake til oversikten

Sukker i urinen ... fy-fy?

mertan80 sa for siden:

hello hello..

vet ikke om det var helt riktig sted å legge inn spm på men.

ja ja..her goes.

samboeren min og jeg går på lavkarbo diett..i dag var han på helsetest i forbindelse med jobben.da måtte han ha med en urintest.den viste sukker i urinen noe som ikke var bra sa denne "helsedamen"..og det kom av fruktosen som vi får i oss..ikke at det er mye.men hvis vi spiser gryn så har vi litt fruktose på.er det noen som vet om denne "helsedamen" har rett i at det ikke er bra med sukker i urinen..og isåfall..hva gjør vi da?vi trodde at hun kanskje overdrev en smule..men vi blei jo litt usikre også da..:confused:

mertan80 sa for siden:

takker takker:D

ga jo noe svar..men ikke helt det som jeg var ute etter..hmmm..skjønner ikke at 1ts fruktose i ny og ne kan gi utslag på urinen liksom..men kanskje det er fordi vi nesten ikke spiser det..nei ikke vet jeg..men samboeren fikk fy fy fingeren pgr d..merkelig..

Borealis sa for siden:

Kanskje han burde få målt blodsukkeret (fastende, samt en time eller to etter et måltid) og sett om blodsukkerverdiene var innenfor normalen. Dette mtp diabetes. Har han diabetes, vil blodsukkeret gjerne bli forhøyet, selv ved en ganske lavt karb-inntak. Og høyt blodsukker gir sukker i urinen....
(Også en mulighet å få målt langtidsblodsukkernivået, som viser blodsukkerverdiens gjennomsnitt siste 2-3 mnd).
Er de blodsukkerverdiene normale, kan han ha en senket nyreteskel, som omtalt i ene linken Traxior ga deg.

Nille sa for siden:

At en får sukker i urinen "på grunn av fruktosen" er i beste fall en sleivte uttalelse fra en "helseperson". Da burde jo alle som spiser frukt eller sukker ha det da ! :rolleyes:
[color=purple][/color]
Ville nok heller ha sjekket med en lege og fått tatt en skikkelig undersøkesle med tanke på diabetes.....
[color=purple][/color]

Carisma sa for siden:

Definitivt først og fremst. Kan også nevne at jeg har hatt sukker i urinen når jeg har hatt urinveisinfeksjon. Og gutter meker jo det mindre enn jenter om de har det sies det.

Summer sa for siden:

Man får ikke sukker i urinen av en ts fruktose på grøten av og til. Men det er jo en grunn til at dere begynte på lavkarbo ikke sant? Overvekt kan ofte være årsak i insulinressistens og begynnende diabetes. Så jeg ville fått det sjekket, og dersom en har det, så bør en gå på en veldig streng diett over en periode for å reversere tilstanden.

Man kan bli fortere insulinressistent av å spise fruktose, hun har rett i det, men ikke brukt som krydder slik det er anbefalt. (Dersom man har spist mye sukker før, og bare bytter det ut med fruktose, så står man i faresonen.)

jeef-micro sa for siden:

Jeg tenker også som de andre her, at dette er et tegn på forhøyet blodsukker, og at om din samboer er ovedrvektig, bør han kanskje få tatt en glucosebelastning, for å få sjekket ut hvordan han reagerer på sukker... (husk bare at han da ikke bør spise lavkarbo de tre siste dagene før en sånn test). Sukker i urinen vises ofte ved at det skummer i do når han tisser, og det er jo forsåvidt en enkel test å ta også da...
en ts fruktose skal ikke gi samboeren din sukker i urinen om han har normal sukkerforbrenning.

mertan80 sa for siden:

hmmm.
han sa i dag at det var ikke sukker men fruktsukker i urinen.min feil...kremt kremt..
vet ikke om det har noe å si jeg..ikke er han overvektig heller..han har bare litt for mye.(176høy og 75kg).og går vel på denne dietten fordi jeg gjør det..

Borealis sa for siden:

Nå trur ikke jeg at sukker er i blodet, eller urinen , i noe annen form enn glukose. Aldri hørt om fruktsukker i urinen.

jeef-micro sa for siden:

fruktose spaltes jo i blodet til bl.a glucose, så det vil nok være glucose man finner i urinen.

tror jeg ville fått samboeren til å sjekke dette litt mere jeg om jeg var deg...
kan jo ta en ny test av glucose i urin i første omgang, og er den fortsatt høy, så bør han dra til lege for en sjekk

mertan80 sa for siden:

ja..etter alle de svara som jeg har fått her så har jeg anbefalt han å ta seg en tur til legen..men han er jo mann..og mener at det trenger han ikke..hmmm..jeg får kanskje høre med legen selv neste gang jeg er der..

Borealis sa for siden:

Kan jo kjøpe stix på apoteket, og be ham teste seg hjemme...er det stadig vekk utslag på sukker i urinen, skjønner han nok at noe må gjøres...?

mertan80 sa for siden:

jaggu..det var smart..skal jeg gjøre ja..hvis de er nøyaktige da?.vet så lite om sånne ting.tenkte at jeg kanskje skulle ta en test hos legen selv..siden jeg er mere overvektig enn han og vi spiser jo det samme:eek:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.