< Tilbake til oversikten

Ketose og opptak av medisiner

Monen sa for siden:

Er det sånn at man tar opp medisiner dårligere når man er i ketose? På mamma fungerer f.eks ikke sm.stillende når hun er i ketose, de samme pillene som virker elleres. Jeg begynner på noen medisiner til torsdag. Skal gå på de i 5 dager, og det er naturlig nok veldig viktig for meg at de virker!

Georgine sa for siden:

Jeg går på sterke smertestillende og de virker ihvertfall like bra i ketose som ellers. Det jeg har merket er at jeg trenger mindre medisin i ketose og smertene i kroppen er bedre når jeg er i ketose :D

Men kanskje dette er forskjellig fra person til person?

Noen som vet noe om dette?

sma sa for siden:

Dette lurer jeg også på, så denne tråden skal jeg følge med på. :)

Monen sa for siden:

Så bra å høre at det fungerer minst like bra på deg som ellers, Georgine!
Får håpe det er sånn på meg også:D Skal ta pergotime for å få eggløsning, og jeg vil virkelig ikke "kaste bort" en sånn kur..
Mamma har fått helt sinnsyke smerter mens hun har vært i ketose, og da er det ingenting som har funket:(

Carisma sa for siden:

Noen medisiner anbefales tatt sammen med spesielle ting, f.eks tas sammen med juice, må ikke tas med melk osv. Sjekk med legen eller apoteker kanskje for å være sikker?

Monen sa for siden:

Det står ingenting i pakningsvedlegget om at det skal tas sammen med noe hvertfall.. Regner vel med at det går greit, men blir litt bekymra når jeg vet at det går an å ikke få noen effekt når man er i ketose... Hmmm... Ingen som vet noe konkret om dette?

Anne sa for siden:

Legg denne tråden inn under ketolyse, så tenker jeg Torkil kommer innom en tur...Han vet nok.

LilleVille sa for siden:

Jeg har tatt pergotime både med og uten ketose, uten at det har virka noe særlig.. men det er nok ikke ketosen sin skyld... :)

Monen sa for siden:

Jeg har jo tatt pergo før jeg også, som funka.. På dobbel, hvertfall..
Men denne mnd spiller det ingen rolle, da jeg ikke kommer til å være i ketose. Men lurer likevel!

monki sa for siden:

jeg tar levaxin(tabletter mot lavt stoffskifte) det har ikke noe betydning for ketosen

jeef-micro sa for siden:

pergo påvirker vel eggløsningen, og lavkarbo i seg selv stimulerer jo hormonene til å stabilisere seg, så for min egen del vil jeg tro jeg hadde fått bedre effekt av pergotime ;) Jeg tviler i allefall på at ketosen har negativ virkning på medikamentet...

Rekner med du skal ta disse for å bli gravid, og blir du det, så bør du ikke være i ketose, men det vet du sikkert...

Nille sa for siden:

I følge min lege (jeg ringte og spurte henne nå) har ketose INGEN kjent innvirkning på medisiner og hvordan disse virker i kroppen. Det kan være slik at kroppen reagerer fortere på medisiner (som f.eks. med alkohol).
[color=purple][/color]
Om medisiner ikke virker har det som regel med mat/drikke inntak å gjøre. Eller med virkestoffene i medisinen som funker forskjellig fra person til person. På meg har f.eks. Paralgin Forte ingen virkning, mens samme dose Pinex Forte omtrent sender meg i koma....

Carisma sa for siden:

Jepp, på meg er det motsatt. Surfer på rosa skyer med paragin forte, men pinex er helt bortkasta penger.

Monen sa for siden:

Takk for svar alle sammen! Da regner jeg med det går bra. Det som jeg synes er rart er at det er akkurat de samme medisinene mamma tar om hun er i ketose eller ikke. Men satser på det går bra med pergo, hvertfall:)

Torkil sa for siden:

:)

Hei

Nå er paralgin forte ikke laget for surfing men mot smerter. Pinex forte inneholder det samme som paralgin forte nemlig paracetamol (paracet) og kodein. 90% av befolkningen omdanner en del av kodeinen til morfin, det skjer i leveren. Paralgin forte er "Slått" på en måte som gjør at den oppløses raskere enn pinex forte, derfor opplever noen å "surfe" en stund på Paralgin forte, en del blir avhengige av tabletten av den grunn!!!!!!

Man kan ikke avvise av kodein kanskje ikke omdannes så raskt i ketose som ellers og at man derfor ikke opplever å "surfe".

Det hadde vært interessant å vite hvilke tabletter det var Monens mor ikke hadde effekt av i ketose ? Paralgin forte tro??

Vennlig Hilsen
Torkil

Carisma sa for siden:

Ja, jeg mente det i litt overført betydning siden det føles litt som å lette når f.eks hodepine/nakkesmerter slipper taket. Men jeg syns den er litt skummel effektiv jeg, så jeg holder meg helst til vanlig paracet. Men etter jeg gikk over til lavkarbo trenger jeg nesten aldri ty til det heller, før kunne det gå en pakke i uka på det værste (kronisk for stive muskler i nakken med påfølgende senebetennelse)... :rolleyes:

Monen sa for siden:

Hun har brukt Somadril og Paralgin forte... Har du forklaring på Somadrilen også? Takk for svar!

norwegiana sa for siden:

Dette var intressant. Jeg har nemmelig gått til legen å byttet paralgin forte til pinex forte fordi jeg ikke vil bli rusa, men pinexen virker like godt på smertene mine.
Somadril er nå tatt ut av markedet.
Leste dette i felleskatalogen: (paralgin forte)

Forsiktighetsregler: Kan gi døsighet, og betjening av maskiner, motorkjøretøyer o.l. bør unngås. Ved redusert tilgang på karbohydrat og høyverdig protein er sikkerhetsmarginen for toksiske leverreaksjoner mindre enn ved normal ernæringstilstand. Vedvarende bruk av maks. doser, spesielt hos pasienter med svekket ernæringstilstand pga. alkoholmisbruk, anoreksi eller feilernæring, medfører økt risiko for leverpåvirkning. Risiko for nyreskader ved langvarig bruk er ikke utelukket. Forsiktighet bør utvises ved lever- og nyresvikt.

Vet ikke hvordan jeg skal tolke det, men tolker det slik at du må ha karbs for å bryte ned kodeinen?

savannah sa for siden:

Hei! Jeg har opplevd det motsatte i ketosen - nemlig at jeg ikke trenger medisiner. Jeg har hatt kraftig allergi (spesielt mot pollen) -i neste hele mitt liv - men etter snart 6 uker på ketolyse - har jeg ikke et eneste symptom på pollenallergi. Jeg bor i Telemark - og her er pollensesongen på topp nå. Har tidligere år vært avhengig av både kortisonsprøyter og vanlig allergimedisin - som ikke på langt nær har gitt den positive effekten som ketosen har gjørt:). Vet ikke helt hvorfor - men antar at det har noe med kryss allergier å gjøre...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.