< Tilbake til oversikten

Lage melblanding selv

mrfree sa for siden:

Mel er frøet på planten hvete, generelt sett..

I sverige får man kjøpe linfrømel som inneholder 0 gram karbohydrat pr 100gram!!!

Har ikke funnet noe slikt i norge enda, så da tenkte jeg at dette må en vell kunne klare å lage selv?

innspill?

Hanssi sa for siden:

Om du kjører linfrøene i hurtigmixeren? Det skulle vel bli sammalt linfrømel?

Nille sa for siden:

Har kjøpt knuste linfrø på helsekost. Det var som grovt mel. Om man kjører det en omgang i hurtigmixer blir det enda finere. Nutana - syns jeg å huske merket het - er det noe som heter det ?

kokonuts sa for siden:

Postet denne i tilfelle noen finner på å lage mel selv, viktig å varmebehandle før man spiser det:)

Spørsmål:
Jeg har hørt at linfrø kan inneholde blåsyre. Jeg spiser ca. 1 ss pr. dag i frokostblandingen min, er dette helsefarlig?

Svar:
Det er riktig at linfrø inneholder cyanogene glukosider som frigjøres til blåsyre (hydrogencyanid; HCN) i magen. Noe av blåsyren en får i seg omsettes og fjernes, men det er skadelig dersom en får i seg for mye blåsyre.

En til to spiseskjeer av hele linfrø pr dag for en voksen person vil ikke føre til noen forgiftningsfare i følge Livsmedelsverket i Sverige

Hele frø bør benyttes da knuste frø vil frigjøre mer HCN. Dersom en vil være helt sikker kan en jo varmebehandle knuste linfrø ved ca 90 – 100 grader i stekeovnen ca 20 min.

Svaret er vurdert av Birgitte Paulsen, Seksjon for smittestoff og biotoksiner i Mattilsynet.

mrfree sa for siden:

vil tro det er lurt å varmebehandle slik at det ferdige produktet tørker litt.. Det er jo ganske fete frø

kokonuts sa for siden:

Ser at det står 0 på karbo her men nesten 35% kostfiber, er dette ok å spise mens en er i/prøver å komme i ketose? eller er det bedre å vente til vedlikeholdsfasen?

Linfrø er en viktig kilde til omega-3-fettsyrer.

Næringsinnhold Pr 100g
tørr vareEnergi1564 kJ
377 kcalProtein24,5 gKarbohydrat0 ghvorav sukkerarter0 gFett31,0 ghvorav fettsyrer:mettede2,3 genumettede4,6 gflerumettede21,4 gKostfiber34,8 gNatrium0,06 g

mrfree sa for siden:

hva med å bruke mel av linfrø som en erstatning av hvetemel?

mrfree sa for siden:

fant denne nettbutikken www.lillemolle.no/fidibus21.htm

de fører bordmøller for de av oss som ønsker å lage sitt eget komponerte mel :D

Håper det kommer til nytte:D

Manina sa for siden:

Men for en norsk i annonsen da!

:( :confused: :eek:
Jada, jeg er bittelitt pirkete...

Ellers så kvernene fine ut.

Gerd sa for siden:

Men så står det nederst på siden:

:D

mrfree sa for siden:

korrigert

mcfrogner sa for siden:

Ta det helt med ro nå :rolleyes:

Gerd sa for siden:

Hjernen er på plass den serru.:D

Viss mel av linfrø hadde vært et fullgodt alternativ til annet mel, tror du ikke det hadde vært i handelen allerede???

Carisma sa for siden:

Må man ha mel utover de erstatningene som allerede finnes?
Soyamel, johannesbrødkjernemel, diverse bakemixer.
Velger man lavkarbo så må man regne med å kutte endel ned på melforbruket. For min egen del må jeg si det kanskje har vært det minste problemet :rolleyes: Og definitivt noe man ikke tenker på etter en stund.
Forøvrig ser jeg nytten av å tilsette malt linfrø i ting, da det som det blir nevnt er en kilde til bla omega 3. Og viktig med MALT siden det i hel form er lakserende! :D

mrfree sa for siden:

Linfrø er mye mindre en hvete og gi derfor mindre mel pr m2 dyrket mark. Noe jeg tror en kynisk industri er fult klar over og tar hensyn til.
Dessuten har de en kort holdbarhetsdato når de er malt til mel pga det høge fett innholdet.

Du ser nytten av å tilsette dette, men du lurer på hvorvidt vi trenger erstatninger ut over det som finnest....
Soyamel, protein mixer og andre smaker ikke godt i følge mange her på forumet. Videre gir de ikke fullværdige bakster.

Vi kommer ingen vei i samfunnet dersom vi ikke kan diskutere ulike vinklinger på eksisterende og nye produkt.

Carisma sa for siden:

Selvfølgelig, men i hverdagen tror jeg det vil koste mer enn det smaker (kostavelig talt) å måtte kjøpe inn en egen møllekvern for å få malt seg korn til grøt hver dag...

mrfree sa for siden:

Bil var dyrt engang i tiden det og, kapitalismen så at det var et marked og masseproduserte det for den store folkemasse..

En og en, sammen for å forandre;)

Dessuten, har du et fullverdig mel kan du lage deg andre ting en bare grøt;)

Linfrø får man kjøpt i 25kg sekker hos bakerleverandører til en heeeeeelt annen pris en i butikken(ca 10 kr for 400gram hele frø), og en handdreven kvern får man helt ned i 650kr+ frakt..

Poenget mitt med denne tråden var at jeg og sikkert mange andre ikke akkurat digger å lage seg brød av ost, egg og bark( kanskje et ytterpunkt, men regner med du skjønner tegningen?)

Se forresten teoriene mine om forbehandling av mel også :)

Lemen sa for siden:

Maler de kvernene der velidg fint mel?

Jeg har prøvd å male linfrø i mandelkverna, og i hurtigmikser-boksen som hører til stavmikseren min. Mandelkverna var helt håpløs til dette, frøene datt igjennom hullene i kverna. Og i hurtigmikseren ble ikke linfrøa finmalt, de ble bare delt et par ganger. Hadde vært greit med linfrø mel til bruk i brød, for jeg er ikke så gla i klumper i brødet... :rolleyes:

mrfree sa for siden:

www.lillemolle.no førere handdrevne møller til slike formål. Problemet med mandelkvern er at den er basert på en rasp og ikke mølleprinsippet :)

Takk Lemen!!
Forresten fann jeg linfrø sekker på 25 kg til 375 no som gi en kg pris på 12 kr. Er ikke sikker, men tipper på at 1kg blir 500gram mel.. Kan jo fks koke skallene , kjøle de ned og male de og, og bruke det som smakstilsetter/bindemiddel også

Manina sa for siden:

Har ikke slanket bort noe som helst jeg! Ikke derfor jeg er her på forumet...
En liten kommentar på sidelinja får du tåle.

mrfree sa for siden:

Hva med å stacke linfrø mel med noe annet? fks bark eller andre lavkarbo mel sorter?

btw:
Jeg var i litt dårlig humør når jeg skrev det, beklager...Synes fremdeles at oftopic regler bør følges..

Ok med en kommentar på sidelinjen om man har kommet med noe konstruktivt angående tema som blir diskutert.

Manina sa for siden:

Ja, jeg er enig i det, MrFee... Men det var nå ellers uttrykksmåten din jeg reagerte på!

Dessverre er det ikke mange alternative måter å lage mel på som jeg tåler så godt. Forsøker å unngå behovet. Hva med mandelmel? Eller kastanje-mel? Det siste er det kanskje mye karber i...
Det virker i hvert fall litt tungvint å bruke linfrø, etter det jeg ser over.
Både mandler og nøtter er i hvert fall lettere å male.
Men jeg vil likevel være nøye med å fortelle nøyaktig hva som er brukt i tilfelle allergier!

mrfree sa for siden:

jeg går i alle tilfelle til innkjøp av en slik kvern som beskrevet av meg tidligere i denne tråden. Så kan jeg komponere et eller annet bakverk og komme med en tilbakemelding på dette.

Jeg og unngår hvetemel produkter, men det skal jo ned i så mye at om en fant noe som faktisk kan kalles fullerverdigt likt uten karbohydrat i så hadde det vert et mye bedre alternativ en ost, protein osv..

Med mindre noen kommer med tilbake melding på dette før, så tester jeg dette iløpet av mai og kommer med en tilbakemelding da :)

kokonuts sa for siden:

Tok utgangspunkt i ziggys oe-brød og bytta ut melet/bakemix med egenprodusert linfrømel fra hurtigmikseren (ca 100 g)"brødet står i ovnen nå:)

mrfree sa for siden:

hvordan ble konsistensen og smaken?

kokonuts sa for siden:

mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm brød. Vellykka eksperiment. Har ikke prøvd med bakemix, men dette funka helt fint. Jeg har nå spist ferskt linfrø/nøtte-brød med leverpostei, og smaken var upåklagelig. Klarte ikke vente til brødet ble kaldt, det er nok en fordel, men jeg fikk fine skiver av brødet og det smakte bare nyyyyydelig. Savnet bare et galss iskald melk ved siden av:D

Ziggy sa for siden:

Man bruker så lite mel i denne oppskrifta, at type mel neppe skal ha noe å si for smaken... skal faktisk prøve å bake det helt uten mel en gang og, tror det går utmerket!
[color=blue][/color]
Melk sa du?!? Bare å bland fløte og vann det, vettu, så får du melk med lite karber... eller du kan lage kakao med fløte, vann, kakaopulver og søtstoff med krem på toppen...
[color=blue][/color]
.

mrfree sa for siden:

Det virker som du har litt peilig og jeg retter derfor spørsmålet mot deg..

Linfrømel inneholder som vi nå vet 0 karbohydrat, og grunnet fett innholdet ser jeg for meg at dette kan ligne på mandelmel i konsistens(Har ikke fått testet dette selv). Korriger meg om jeg har feil!

For at vi skal få den kjente "brødsmaken" må vi muligens blande noe i linfrømelet, fks spelt mel.

La oss si du blander 80% linfrø/20% speltmel og en "dæsj" johannesbrødkjernemel.
Speltmelet inneholder karboydrat og bør derfor kokes en halvtime/time før man bruker det i brød.(Dette frigjør glucosen).

Når man har kjølt det ned, kan man blande i linfrømelet og johannesbrødkjernemelet og 2 pakker søt tørr gjær og natron/bakepulver og en halv teskje hornsalt. Hornsaltet er næring til gjæren.

La stå til gjæring i 6-7 timer, deigen vil da ese opp ganske mye og vil begynne å synke sammen når den har brukt opp glucosen(karbohydratene/stivelsen), derfor blande i natron/bakepulver.

Når deigen er utgjæret deles den i 2, rulles brød av og legges i en langpanne for steking på svak varme, maks 200grader!

Litt teori:
80% linfrø mel
20% spelt mel
La oss si at totalen er omtrentlig 1kg/1000gram. Det gir oss 200 gram spelt mel, og med et karbohydrat innhold på 70-80% gir dette oss 150 gram karbohydrat eller 15% totalt.

150 gram karbohydrat = omtrentlig 150 gram sukker.

Søt tørrgjær er beregnet på deiger med mye sukker slik at den gjærer raskere opp sukkeret.

En pakke på 50 gram turbogjær( gjær + næring) bruker 10 dager på å gjære ut 8kg/8000gram. Noe som gir oss en gjæring på 33,3gram pr time.
33,3 gram * 7 timer = 233,1 gram sukker totalt, som igjen gir 83,1 gram karbohydrat i underskudd i brøddeigen.

Teoretisk sett da er deigen UTEN karbohydrat, og med bakepulver i deigen gjør det ingen ting at den synker sammen heller da den vil ese i ovnen igjen:)

Ok, hva kan vi gjør for å teste denne teorien??
Jod vil kunne på vise stivelse ved at vi drypper en dråpe eller 2 på skiven. Blir flekken mørk grå/blå er der stivelse enda og, stivelse = karbohydrat.

Karbohydrat kan påvises ved å blande brødet i et glass med Fehlings væske i, det vil da danne seg rødt bunnfall dersom det er glucose i brødet.

Det er viktigt at en koker spelt melet lenge nok! Linfrømelet og johannesbrødkjernemelet kan godt ligge i bløt når resten koker slik at det oppstår klistre effekt.

Ok, dette vil jeg ha tilbake meldinger på! :)

mrfree sa for siden:

Poster du oppskriften her i denne tråden? gjerne med bilder om du kan

mrfree sa for siden:

Vist dette blir en annerkjent metode for å lage karbohydrat frie brød ønsker jeg at det skal bli kjent som free brød :P

kokonuts sa for siden:

250 gr hasselnøtter
100 gr linfrø
1 ts. Bakepulver
1 ts seltin
7-8 egg
0,5 dl fløte
125 gram smeltet smør

Jeg kjørte linfrøene i hurtigmixeren til jeg hadde en litt melen masse, deretter nøttene. Helte blandingen i en bakebolle og blandet egg og smør i mixeren. Blandet alt i bakebollen og tilsatte fløte og salt. Helte deigen i en liten brødform med bakepapir. Steketid ca 40 min på 190 grader med varmluftsovn, lot brødet avkjeles i ovnen.

Takk igjen til Ziggy, for mange gode oppskrifter og ideer. Jeg ser mye lysere på lavkarbodietten nå som jeg kan spise brød:)

Har ikke prøvd melketrikset enda, er litt redd for å bruke opp karbokvoten min.....

mrfree sa for siden:

Da var det 2 ting jeg ville ha kommentar på:

kokonuts : Hvordan ble dette brødet med linfrømel? regner med det merkes å slippe bakemiksen?

Alle andre: Jeg ønsker virkelig en tilbakemelding på teorien min om å gjære opp karbohydratene i deigen

Flott:) jeg venter

mrfree sa for siden:

"volumstoffet" vil da fremdeles vær der og gi brødfølesen...?

kokonuts sa for siden:

Det kan absolutt anbefales å bytte ut bakemiksen med linfrømel i denne oppskriften. Jeg syntes både konsistens og smak var god. Virker også som om brødet kan lagres noen dager uten å tape seg.

mrfree sa for siden:

Hvordan var konsistensen på linfrømelet i deig i forhold til vanlig hvetemel da?

Ziggy sa for siden:

Er jo bare å bake et brød selv, så finner du ut det, vettu... ;)
[color=#0000ff][/color]
.

mrfree sa for siden:

Får ikke testet dette selv før jeg får lønn før i rundt den 20 mai.
Og da må jeg sikkert kjøpe meg en kjøkkenmaskin og eventuelt en kornkvern om jeg virkelig skal få testet ideen..

I og med at det er folk her som har prøvd linfrømel laget i mikser så må jo det gå ann å svare på hvorvidt dette har lik eller ulik konsistens i forhold til annet mel...

Det er sol i Ålesund i dag:D

kokonuts sa for siden:

syns linfrømelet ble bra i hurtigmikseren, fikk malt det ganske fint, selvfølgelig veldig mørkt, litt klebrig pga fettinnholdet? lett å blande med de andre ingrediensene, ble finere korn enn nøttene. blir nok en ny runde med baking i helgen:)

mrfree sa for siden:

gjorde du noe med frøene før de gikk i mikseren? Ikke snakk om at mikseren min klarer å ta de:/

kokonuts sa for siden:

Nei, brukte linfrøene rett fra posen:). I den siste deigen brukte jeg 500g linfrø, 200g hasselnøtter og 100g valnøtter og 12 ganske store egg. Det fungerte bra det også. Fikk 2 små brød av den oppskriften. Synes det blir mer brødsmak av linfrø enn av nøttene. Hurtigmikseren har 4 kniver, 2 vertikale og 2 horisontale, det fungerer bra til å knuse frøene.

harryarne sa for siden:

Besnærende tanke det med at karbohydratene blir "spist" av gjæren. Er det noen som har forsket på dette? Fins det kilder? Prøver meg på en aldri så liten bump av denne tråden.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.