< Tilbake til oversikten

Har klesstr. blitt mindre eller større?

mam sa for siden:

Mener å ha lest noe om det et sted, at butikker som retter seg mot ungdommer bare har XS-S-M, og at str er krympet i forhold til før.
Motsatt er klær for voksne blitt litt større, spesielt i de nordiske landene.
Har jeg drømt dette?
Og så heter noe "franske størrelser" og de skal være knøttsmå.

Har sagt til meg selv i flere år at str. har blitt mindre, etter som jeg har gått fra 38 og opp til 48...som begynte å bli trangt nok.:rolleyes:

Men igår smatt jeg inn i str 42 i to forskjellige dongeribukser, og L i en sommerkjole. Selv om jeg brettet magen dobbel under bukselinningen så gikk glidelås og knapp normalt igjen.
Så størrelsene kan ikke ha blitt så mye mindre akkurat, jeg er jo 88 kilo.

Huldr sa for siden:

Jeg tror det kommer mye an på butikken. Noen har veldig små størrelser, andre har store. Jeg fikk to kortermede skjorter/bluser (vet ikke hvor de er kjøpt) av en venninne fordi de var for store til henne. De var i XL begge to, og da jeg skulle prøve den ene fikk jeg ikke ermet over underarmen en gang!

Mens da jeg var på Popin her om dagen og prøvde en genser druknet jeg omtrent i XL. Kjøpte L, men da jeg kom hjem fant jeg ut at jeg nok må ha medium ...

mam sa for siden:

Det er jo helt sprøtt, at en str ikke er en str!!!! Jeg likte å komme inn i 42, men hvis det er "svær" 42 så er det ikke like artig:mad:

Jo klart jeg er glad for å gå ned, men da er det vanskelig å bruke klesstr som mål på hva jeg klarer.

Manina sa for siden:

Ja, de snakket jo om for et par år siden, at det nå skulle bli én felles europeisk standard på størrelsene. Men de har nok en lang vei å gå fremdeles, før det stemmer. Det varierer veldig fra merke til merke, også, ikke bare fra butikk til butikk. Ganske frustrerende, egentlig. Noen steder har størrelsene blitt mindre enn før, andre omvendt. Dagens 38 var tidligere 40... Og M er nå oppjustert til 40-42, istedet for tidligere 38-40. Så da blir det jo veldig stor forskjell. Men, ikke alle butikker har hengt med på dette...

Dolly sa for siden:

Det er nok veldig forskjellig..

jeg tror jeg er en 42 i bukser nå.. iallefall det som passer perfekt..

men i går når jeg var på lindex var det ei av buksene der som jeg måtte ha i str 38:eek: men det var nok ei bukse med litt snille størrelser..

Jeg tror ikke størrelsene har blitt mindre selv om jeg ønsket å tro det når jeg var på mitt største:rolleyes:

mcfrogner sa for siden:

Jeg har sagt fra i flere butikker at str. ikke stemmer, et par ganger har de målt med målebånd der og da (bukser), og har funnet ut at de er opptil 2 tommer mindre i livet enn det str. skulle tilsi! For meg er det nesten umulig å finne bukser som passer, i alle fall i jeans-butikker (G-Star, Carlings osv.) På H&M passer 38 i bukser for det meste, men de fleste buksene der lages bare opp til str. 36... Noen ganger har jeg gått på Dressmann (etter å ha forvisset meg om at ingen jeg kjenner ser meg gå inn;) ), og der finner jeg ofte noe som passer. Men da må jeg passe på enten å ha med en pose hjemmefra eller ha kjøpt noe annet så jeg slipper å gå med Dressmann-pose - hater det!:D

Dolly sa for siden:

Er det negativt med dressmann??

og hvorfor synes du det?

mcfrogner sa for siden:

Hater å gå med Dressmann-POSE, likeså Nille-pose (butikken altså;) ), Max-pose osv. Liker det ikke, sånn er det bare. Bryr meg ikke om at andre går med det. Er vel litt snobbete kanskje... Men bare på enkelte områder, klær er ett av dem - og da er det IKKE bra å være feit;)

lokkebiff sa for siden:

:lol:

Dolly sa for siden:

ååååå??.. er dressmann en billigbutikk altså... har ikke peiling jeg.. synes selv ikke bukser til 500 er billige mer sånn midt på treet..

Jeg bryr meg kun om klærne ser bra ut på meg.. at ingenting tyter om så buksen koster 899 eller 199 liker best fine billige klær da.. gleder meg til jeg passer mer klær på H&M var der men det var helt tomt i bukser i str 33 som jeg må ha for 32 var litt for smått..

nomma sa for siden:

Som noen før meg nevte, så varier størrelsene fra merke til merke..

For ikke lenge siden trengte jeg en ny treningsbukse.. gikk inn på Sport-1 og ba om å få prøve de største buksene de hadde... de hadde noen par i 3xl.. hadde ikke sjangs å få dem på.. mens ettpar i 2 xl var mer enn stort nok.. nesten for stor:p Så ja..det varier veldig..

mcfrogner sa for siden:

Ja, vil nok si at Dressmann er en billigbutikk ja. Nå skal det sies at det er mye lettere for jenter å finne billige OG fine klær. Må stort sett opp i 1000,- for å finne en fin bukse; kan selvfølgelig få tak i en til 299,-, men da fins det ikke form på den whatsoever. Dressmann-klær er ikke akkurat formsydd...

Georgine sa for siden:

Størrelsene varierer veldig!

På B-young bruker jeg XL og på Vivekes og HM bruker jeg str 38 (M) :rolleyes:

nomma sa for siden:

jeg var innom Indiska i trondheim i dag.. Så på noen tunikaer i str XL.. prøvde ikke.. men de så ganske så store ut..

mam sa for siden:

Oppturer, nedturer.

Det er sprøtt med de varierende str. Jeg ble litt fristet til å prøve klær fra loftet, og henta ned to skjørt og en kjole i 44. Jo takk...skjørtene gikk igjen,men var ikke behagelige akkurat.

Og kjolen er en rålekker sak fra MIKKO, blå smal, fotsid sommerkjole uten armer og med laaang splitt i siden.:love: Jeg fikk den pinadø ikke på meg før det begynte å knake i glidelåsen!!!! Helsike pelsike, den kjolen er nærmere 38 enn 44!

Mye vits i å glede seg over de to buksene i 42 da, det er bare å innse at jeg er mer 44 enn noe annet.

Men litt godt da, jeg blir så beruset av medgang når jeg går ned, at det er lett å begynne å slurve med dietten. Nå fikk jeg åpnet øynene på en brutal måte. Kjolen prøves igjen om 10 kilo....

Carisma sa for siden:

Skjønner hva du mener, men må innrømme at det hjelper på selvtilliten å kunne handle klær i vanlige butikker selv om man vet det er den eneste btuikken man får på seg klærne i :o
Nå for tida skal jo gensere være oversized, så nå kan jeg kjøpe topper f.eks i den vanlige avdelingen på lindex :D Jeg veit jo inni meg at de egentlig skal sitte mye løsere enn de gjør på meg, men bare det at jeg kan er jo en skikkelig ego-boost. :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.