hei Lise. fikk et tips om denne siden og deg.. jeg er ei jente på 25 som drømmer om å gå opp i vekt. har altid sliti med dette. er 174cm høy og veier 48kg. og det er ikke akkurat mye. men det er ikke så mange jeg kjenner som skjønner meg. det blir jo ikke sett på som noe stort problem.. godt å se at det ikke bare er meg.. klem fra desiree.
Så kjekt å se deg!:) Nå ble jeg glad! Håper vi kan få mye nytte av hverandre!
Ser ut til at vi er omtrent like undervektige... jeg er 169 og 45.5 kg.... (har vært 39, til jeg oppdaget Atkins og senere blodtypedietten) Hvilken blodtype er du?
Karbohydratkontrollert kosthold har gjort at jeg har klart å stabilisere vekten min. Men sliter litt med å ta igjen de siste kiloene... Har et mål på minimum 52 kg... Trenger å trene litt også... Bygge litt mer muskler... :)
HEI LISE. JA DET ER IKKE SÅ OFTE MAN KOMMER BORTI SÅNNE SOM VIL OPP I VEKT NEI.. JEG KJENNER INGEN.JEG VIL OPP TIL 55-60KG. VIL HA MER PÅ ARMER OG BEN OG GJERNE LITT PUPPER HADDE IKKE HVERT DUMT.:) HÅPER VI KAN FÅ NYTTE AV HVERANDRE. HVOR GAMMEL ER DU HVIS JEG KAN SPØRRE? NEI NÅ ER DET EN LITEN GUTT SOM STÅR Å SKRIKER HER ER SINNA. SKRIVER MER EN ANNEN GANG. DESIREE
Kjekt å lese om andre som har samme problem som meg. Er ei jente på 21 som er ca 168 høy og veier 49 kilo. Er ikke akurat en ønskesituasjon, så hvis dere har noen gode råd hadde jeg blitt kjempeglad for det:o)
SÅ kjekt med flere likesinnede! :blomster:
Gode råd... det aller beste rådet jeg kan komme med er å spise lavglykemisk lavkarbomat og kutte ut alt sukker og raffinert mat... Spise næringstett mat som ike sender blodsukkeret og hormonene dine på bærtur... :)
Kansje du kan lage deg en journal over hva du spiser? Vi hjelper gjerne! :)
Jeg har tenkt litt på det her!
Hvordan går det an at to har samme diett mens den ene går opp i vekt og den andre ned i vekt? Dette er et mysterium for meg. Leste hele tråden, inkl det første sitatet, men jeg lurer på....
Hvis man har insulinresistens - betyr det diabetes? Og er dette en forutsetning for at man går opp i vekt av lavkarbo kosthold og ikke ned?
Eller er det et sjansepsill - hm kanskje går jeg opp, kanskje går jeg ned? :p Jeg vil jo liksom gå ned da... Men jeg vet jo ikke om jeg har 'insulinresistens' jeg! Med mindre det betyr diabetes, for det har jeg ikke...
Noen oppklarende ord før jeg oppdager at jeg har gått opp ti kilo istedet for ned ti kilo...?? :)
Til slutt vil jeg bare si at jeg er veldig glad for å høre at det går an å gå opp i vekt av dette kostholdet også! For de som trenger/vil det!
Dette er ganske snålt smosje, men mest fantastisk da, og du behøver ikke bekymre deg. Dette er et balanserende kosthold, slik at en mager kropp legger på seg, og en overvektig kropp minker. (Kroppen finner sin "sanne" og sunne form;) )
Insulinresistens er ikke diabetes, men et faresignal om at man godt kan få det. Så du trenger ikke å vite om du har det for å lykkes med lav-karbo-kost.
Det kan sikkert sies mye mer om dette, men jeg tør ikke å uttale meg nærmere, fordi jeg er redd for å si noe galt. Det kommer sikkert noen etter meg som kan ytdype litt nærmere.
[font=Verdana][/font]
Kosten er det optimale vi trenger og balanserende, den bringer kroppen i balanse enten den trenger gå opp eller ned. Balanserende.
Insulinressistens er forstadiet til diabetes type 2.
Da jeg la om kostholdet til lavkarbo for snart fem år siden, gjorde mannen min det samme for å støtte meg. Det var faktisk hans ide - han hadde vært på kurs i California og truffet en fornøyd kar som gikk på Protein Power. Jeg trengte å bli kvitt rundt 20 kilo, mens mannen min veide 71 kg fordelt over 184 cm. Med en kraftig beinbygning så betyr det at han så temmelig tynn ut.
Vi spiste samme frokost, middag og kvelds, mens han spiste "vanlig" lunsj med to grovbrødskiver med kjøtt/ost/grønt på og dermed fikk i seg rundt dobbelt så mye karbohydrater som meg (ca 60g kontra ca 30g). Vi fikk begge i oss minst 100g protein hver dag, og effekten over 4 måneder var helt utrolig. Med moderat trening i tillegg for oss begge, så gikk jeg ned 18 kg. Min kjære gikk opp 8 kg i løpet av omtrent samme periode, uten å måtte bytte hull på beltet - han fikk endelig muskler på skrotten! :p
Forklaringen er så enkel som at han hadde fått i seg altfor lite protein før, så alt han spiste gikk med i det daglige forbruket til forbrenning og vedlikehold, og det ble aldri nok til å få utviklet noe mer muskelmasse. Med tilstrekkelig proteininntak fikk kroppen hans nok byggesteiner til å slippe å "kannibalisere" kroppsmuskulaturen for å holde f.eks. hjertemuskelen ved like - og han utviklet de musklene han trengte i forhold til sitt aktivitetsnivå.
Så sluttet han å legge på seg og vekta hans stabiliserte seg - fortsatt på samme kosthold. For meg stoppet vekttapet opp etter 18 kg. Hvis jeg skal ned mer i vekt nå, så ser det ut som jeg må telle kalorier i tillegg til karbohydrater. Mannen min må antagelig trene hardere hvis han skal mer opp i vekt. Kroppene våre har tydeligvis funnet et balansepunkt som virker riktig - fra motsatt utgangspunkt, på samme kosthold.
Jeg gikk ned i vekt fordi jeg hadde spist for mye karbohydrater tidligere og trolig hadde utviklet insulinresistens. Da jeg fikk tvunget kroppen min over på ketonisk forbrenning, unngikk jeg sjokk-svingingene i blodsukkeret og sluttet å være permanent sulten. Selvsagt var det mye annet positivt som skjedde i kroppen min i tillegg, men dette er ihvertfall hovedforklaringen på at to mennesker kan gå hhv. opp og ned i vekt på samme mat.
Håper det ble noenlunde forståelig, jeg oppdaget at det var vanskelig å skrive en kortversjon! :o
Jeg har alltid tenkt når jeg så deg Lise,(på bildet) at du var ferdig slanka :D Hadde aldri trodd at du slet andre veien helt til jeg så nederst på siden din at det var vektoppgang du du ville ha :p Du ser jo veldig sunn og frisk ut da ;) Vil også prøve å få inn flere undervektige inn her, det er jo flott at de kan bruke samme kosthold selv om det også er veldig snålt :w00t:
Heisann. Jeg sliter også med undervekt. :eek: Tror det er mest på grunn av en spesiell sykdom, men jeg har aldri vært spesielt tykk. Gikk ned 10-15 kg da jeg fikk kyssesyken. Det er ganske voldsomt ettersom jeg ikke veide mer enn 64 kg fra før. Jeg satser på at denne dietten skal rette opp i helsa og gjøre sånn at jeg kan gå opp i vekt igjen. Næringsopptaket mitt er for tiden ganske labert. Kjedelig.
Kjenner til det problemet ja... Men hvorfor har du dårlig næringsopptak da?
jeg hadde det pga cølikaki, men tarmen holder på å bedre seg nå, så jeg håper på noen kilo i løpet av de to neste årene..:)
Langvarige problemer med kyssesyke fører til dårligere fordøyelse av fett, som igjen irriterer tarmen. Dette fører til at tynntarmen begynner å slippe igjennom ufordøyd mat, som igjen irriterer leveren. En ond sirkel. Det er også noe sopp og bukspyttkjertelbetennelse inne i bildet. Alt kommer som et resultat av langvarig infeksjon, og det blir til en ond sirkel. Planen er da å bli kvitt sopp, virus og bakterier. Da er lavkarbo en god ting, fordi sopp og bakterier elsker karbohydrater. Yummi. :)
Jeg er også undervektig. Jeg var 175cm og 56 kg før jeg ble gravid og fikk jenta mi. Nå etter ammeslutt er jeg bare 50kg. På en mnd har jeg ikke gått opp en kilo. Trenger hjelp til hva jeg skal gjøre for å gå opp i vekt igjen. Målet er 60kilo, men vil jeg noen gang blir så tung?:confused:
Heisann :)
Jeg vet ikke om d har satt deg inn i hva et lavkarbokosthold går ut på?
Sånn grovt sett, så er det viktig at du kutter ned på karbohydrater, og at de karbohydratene du spiser skal være lavglykemiske, og at du øker inntak av proteiner og riktige oljer.:)
Det er snakk om å skape balanse i hormonsystemet, og gi kroppen nok og riktige byggesteiner. I praksis betyr dette bare litt omrokkeringer på mengden på fatet.
Karbohydratene bør i minst mulig grad komme fra korn og poteter, men mest fra grønnsaker og lit frukt. Protein bør være ca 30g i hvert måltid,(- dvs ca 150g kjøtt- 3 store egg har ca 24) og litt olje bør måltidet også inneholde. (enten som kosttilskudd, å spiseskje, som saus eller over salaten dersom du klarer det.:) Masse grønnsaker!:)
jeg er undervektig, kanskje ikke så mye, men det plager meg og tydeligvis alle andre også. jeg veier 46 og er ca 1.67 cm.. Hva synes du? Fikk foresten tips om å ta NOKA dietten sammen med maten, skal funke bra sier de, hvet du noe om dette? klem fra maja
Hei litjpia,- eller maja..:) (ble plutselig litt usikker på hvilket navn jeg skulle velge, så da ble det begge:p)
Jeg vil heller anbefale deg å bruke rent proteinpulver i enkelte måltid dersom du skulle føle at du trenger mer...
Vi er vel omtrent like slanke vi to.. Jeg er 169 og 46.7 kg. Det rare er at når jeg var en 8 kg mer enn nå, så klagde folk fortsatt på at jeg var for tynn...;) Men nå klager ingen mer, eller komenterer det, for nå vil jeg ikke høre på dem mer...;)
så fort du svarte, det regnet jeg ikke med;) Noe forslag til pulver da? hvor en får kjøpt og slikt? Rart med det, men trur ikke folk tenker over at det kan være sårende for oss og høre slikt... :confused: Uansett, jeg ønsker meg former;) minst 7 kg til og maks 10 trur jeg
Så bra at derre dyttet litt på denne, så jeg fant den. Mamma'n min sliter med at hun ikke får til å komme seg opp i vekt, og jeg har prøvd lenge å overbevise henne om at lavkarbo er tingen, men jeg har egentlig aldri hatt "bevis"... nå gleder meg til hun kommer hjem fra ferie så jeg kan forklare litt :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.