Trixie sa for siden:
Er det noen som vet om erythritol har ettersmak? Man kjenner slikt kanskje ikke så godt i mat, men i te kommer det tydelig frem.
Trixie :)
Trixie sa for siden:
Er det noen som vet om erythritol har ettersmak? Man kjenner slikt kanskje ikke så godt i mat, men i te kommer det tydelig frem.
lokkebiff sa for siden:
Øhhh... Hva er det??
Borealis sa for siden:
Et sukkeralkohol, utvinnes bl.a fra pærer, sopp, vannmelon druer, -finnes også i ost, vin og øl....:confused:
Kjempelav GI, + lavere kcal-innhold enn andre sukkeralkoholer...
lokkebiff sa for siden:
Åh??
[font=Comic Sans MS][/font]
vil ha:D
[font=Comic Sans MS][/font]
Hvor får jeg tak i dette da??
Borealis sa for siden:
Sukrin...www.sukrin.no/hva.html
lokkebiff sa for siden:
Takk ska du ha!!
Borealis sa for siden:
Værsjågo!:)
Jeg har forøvrig prøvd sorten, og må si jeg ble veldig fornøyd.
Synd det er såpass dyrt (når man regner med frakta..):(
lokkebiff sa for siden:
Ting som ikkje e sunt, e desverre dyrt idag....:(
Prismessi sku æ ønske æ kuinne leve på godteri og ainna jævelskap... Men altså KUN prismessi!!! (magen gjorde et kjæmpe-protest-hopp hær et øyeblikk!!:lol: )
Borealis sa for siden:
Hehe!:p
På dein ainner sia; mainn ska jo ikkje bruke bøttevis av sånt uansett...brukes med andakt!;)
"Hegde og spare, ska længe vare", brukte min kjære bestemor å si...
lokkebiff sa for siden:
..."og vi e bærga!!!" (som han Oluf sa i en av akt`n sine....:D )
....Æ savne HAN!!!!!!!!!!!!!
Valeriana sa for siden:
Jeg kjøpte erytritol (sukrin) for første gang sist torsdag, leste om det i Mat & Helse og tenkte at dette må jeg prøve. For de som bor nært Oslo er det mulig å få kjøpt det i butikk, en helsekostbutikk på Grønland i Oslo har begynt å selge det, og det er planer om at flere butikker skal ta det inn.
Det smaker litt mindre søtt enn sukker, og har ikke noen ettersmak/bismak slik som stevia eller noen kunstige søtningsmidler kan ha. Det ligner ganske mye i smak på xylitol for de som er vant med å bruke det, men er billigere og gir ikke luft i magen like lett som xylitol og maltitol.
Noen her syntes sukrin var dyrt? Nei, det synes jeg ikke selv om jeg er student og ikke har noe særlig god rå. Jeg bruker så lite søtningsmiddel at ei pakke sukrin til kr. 65,- kommer til å vare lenge.
Lemen sa for siden:
Synes at en halvkilo med sukrin til 65,- høres ganske billig ut jeg da, 1 pakke med Splenda inneholder 100 gram (gjør den ikke? Ble litt usikker akkurat nå), og koster ca 38,-
Det blir en kilopris på 130,- på Sukrin og 380,- på Splenda. Så om det koster litt i porto i tillegg, så er det fortsatt billigere enn Splenda. :)
Georgine sa for siden:
Ingen ettersmak nei (bruker ikke sukker i te, men i mat er sukrin helt supert) :D
Nille sa for siden:
Men husk nå at 100 gram Splenda tilsvarer samme søtmengde 1 kg sukker da..... ;)
Vet ikke hva forholdet mellom sukker/sukrin er .... Noen her sa at 1 kg sukrin tilsvarte samme søtmengde som 1 kg sukker. Om det er riktig er det jo ikke akkurat billig. Men så spørs det jo også hvordan og til hva man bruker det. jeg har hatt en pose med Splenda, tilsvarende 2,5 kg sukker, - i over to år....... og enda er det mer igjen....
Når jeg har brukt opp skal jeg prøve Sukrin. Men det funker ikke så godt alene i alle typer matlaging. Det har vi skrevet om i egen tråd HER
Lemen sa for siden:
Åh, det tenkte jeg selvfølgelig ikke på. Bare gikk utifra at det var samme blandingsforhold... :o
Jeg har heller ikke så stort forbruk av Splenda, men det er mulig jeg prøver meg på Sukrin neste gang det skal handles inn kunstig søtningsmiddel.
Mya sa for siden:
blir dyrere enn splenda for mengden er ikke så mye er tungt som sukker i følge mat og helse søter det tilsv 60-80% av sukker så er veldig dyrt.
Kjøpt i dag, men burde kunne smelte som sukker tror jeg og dermed brukes som topping på creme brule for eks. og det er jo superenkelt å lage på lavkarbo...
gleder meg til å prøve
tess81 sa for siden:
nei det er jo det som nille sier, pluss at de som ikke bor i oslo må betale 85kr i porto itillegg til pris så da blir det jo svinedyrt....
Trixie sa for siden:
Takk for input. :)
Ziggy sa for siden:
Setter inn en post her fra dagboka mi jeg, hvor jeg har skrevet litt om Sukrin...
Nå er ikke jeg opptatt av den prisen i det hele tatt, for med mitt søtstofforbruk, ja så holder det der leeeenge!!!
Og svindyrt, opp i mot hva? Om jeg ser på de helsemessige effektene det kan ha å bruke denne type naturlig søtstoff istedet for å spare noen få kroner på å bruke et klorbasert, kunstig søtstoff, ja så hopper jeg gladelig over ett besøk på kafè for å dekke inn den evt ekstrakostnaden det måtte ha!
Nå er det ikke meningen å være så alt for fingerpekende her, men dere har da seriøst ikke tenkt å sette til livs en hel pose sukrin om dagen heller, skulle jeg tro... så da tror jeg heller ikke at prisen blir så ille, når det kanskje varer en måned eller to, før man må kjøpe nytt.
Jupp, det var dagens lille skjennepreken fra trøndelag
Jeg kjøpte faktisk 5 kilo med Sukrin med en samlet fraktkost på 85,- Da kosta frakta bare 8,50 kroner pr pose med 500 gr... Regner med at det holder en stund, for å si det sånn... (OK, jeg kommer til å gi bort en del til familie og da...)
.
Georgine sa for siden:
Jeg synger og sukrinens pris. Jeg får sinnsyke mageproblemer av f.eks maltitol, men overhode ingen problemer med sukrin. Bruker det i matlaging til ungene og, i boller, på havregrøt osv.
Bruker det til alt, unntatt drikker (det står og på pakken at den ikke skal brukes i drikker).
:heia: :heia:
Mya sa for siden:
noen som vet hvorfor det ikke skal brukes i drikke?
Ziggy sa for siden:
Nja... ser ikke hvorfor det ikke kan brukes i drikke her da, for på leverandørens side står det følgende...
Har sendt mail til leverandøren om dette! Kommer tilbake med mere senere
.
Mya sa for siden:
spent for det stod på den pakken jeg kjøpte i går
Ziggy sa for siden:
Jupp, her kom svaret!
Lenge leve Mattilsynet, EU direktiver og standarder for krumingen på bananer, bruk av sunne produkter i matvarer, og Jørgen hattemekaker, sier nå jeg... makan... :rolleyes:
Vil bare legge til at så vidt jeg har fått kjennskap til, så har de heller ikke slike restriksjoner i Japan, på samme måte som de også bruker Stevia istedet for Aspartam og Cyclamat m.fl. i lettbrus mv.
Må si jeg er glad for at det faktisk er lov å tenke selv jeg... for dette føyer seg bare inn i rekken av ignoranse fra offentlige myndigheter når det gjelder ny kunnskap om mat og kosthold...
.
tess81 sa for siden:
svinedyrt utifra min inntekt som er ca 4000 i måneden som skal rekke til mat,regninger osv så da har jeg ikke så mye å rutte med:)
også bruker ikke jeg heller så mye søtstoff at det gjør noe.
men det er jo en tanke at jeg kan bestille sammen med noen andre og dele på porto;)
nomma sa for siden:
da har jeg bestillt 2 kilo.. stoler på dere at det er godt :p gleder meg til å prøve det i mandelbunn..
noen som har prøvd peanøtt kjeks oppskrifta inne på sukrin.no?
Siljevanilje sa for siden:
Jeg bestilte for ikke så lenge siden, mandag tror jeg. hvor lang tid tok d før dere fikk deres pakke?
jeg er på en måte nødt å få min idag. skal lage masse kaker o.l. til konfirmasjon imorgen.
Georgine sa for siden:
Glimrende :heia: :heia: :heia:
Ziggy sa for siden:
Jeg fikk mine pakker med sukrin i dag! Spiste rømmegrøt med sukrin, kanel og smør sammen med unga... til og med de spiste to porsjoner grøt i dag!!!
Lenge siden jeg hadde kjent den knasinga mellom tenna nå, ja...
[color=#0000ff][/color]
Håper du og fikk pakkene dine da, Silje...
.
Borealis sa for siden:
Også bestilt sukrin, + en pakke av de andre greian..fiber? Må nå prøve det. Nysgjerrig på alt nytt..
Sukrin har jeg prøvd før, og var veldig fornøyd.
Nille sa for siden:
Er det noen her som har prøvd det til baking ? Hører masse lovprising her, men ingen har rappoertert om bakst her inne. Reklamen sier at det tåler varme og kan brukes til baking. Men de jeg kjenner som bruker/har brukt det, (bl.a. en lavkarbo kokk) sier:
[color=Purple][/color]
Det gir mykere hjemmelaget iskrem enn med andre søtstoff, fordi det har et lavt frysepunkt. De som bruker det bruker 1/3 Erythritol. 1/3 Splenda og 1/3 PolyD i iskremen, det er fordi Erythritol i større mengder krystalliserer seg og der er ikke noe godt i iskrem.
Det sies at det ikke svir/brennes så lett som fruktose, men om man bruker det alene i bakverk (det smelter ved varme), vil det rekrystallisere når det avkjøles fort og på vanlig måte. Det gir ikke et godt resultat på baksten.
De som bruker det i bakverk bruker det sammen med polydextrose OG PolyD som senker kjølingseffekten og gjør at det ikke rekrystalliseres. Det er altså ikke egnet i varmt bakverk om man bruker det alene - mener de ...
Noen ??
Ziggy sa for siden:
Nope, har ikke prøvd det i baking annå,fikk det i posten for første gang i dag, men det blir etter hvert.
Bruker jo for det meste krydderkaka som kaffekos, så jeg har ikke det helt store behovet ennå...
Brukte det sammen med kanel på grøt i dag, og kan ikke si at jeg merka noen kjølende effekt, knaste som vanlig sukker, kanskje ikke fullt så søtt, men det passa meg bra.
Skjønner ikke helt det der med at det må blandes med andre søtningsmidler for ikke å krystalisere, for de henger seg jo ikke sammen, men blandes sammen med alt det andre, så at andre søtstoff skal forhindre dette, om det skjer, ja det syns jeg høres litt rart ut.. Skal gi tilbakemelding på mine erfaringer med dette når jeg får bakt litt med det!
.
dingpot sa for siden:
Jeg bestillte på søndag og fikk de i går (torsdag). Var rart å kjenne knasinga igjen, nesten så jeg ikke likte det. Er ikke vandt til søtt og sukker, så det ble nesten helt feil! Haha!
Nå gleder jeg meg bare til å se om det har noen negative effekter på magen min... reagerer med oppblåst og øm mage på alt unntatt stevia, og til dels natreen og splenda. Kommer nok ikke til å spise mer søt mat pga av dette. Produktet er også ganske udrøyt. Leste et sted at det er 40% mindre søtt enn sukker, så det er nok derfor. Skulle prøve det i teen til sambo, og måtte jo ha oppi mange spiseskjeer for at det skulle bli søtt nok for han. Men så funker det visst best i kombinasjon med andre søtstoff, ifl Nilles kokke-venn.
Uansett er det fint med alternativer:)
mrfree sa for siden:
virker laxerende ved for store inntak
Ziggy sa for siden:
Bygger du det på egne erfaringer?
[color=#0000ff][/color]
.
Ziggy sa for siden:
Her er forøvrig sitat fra Mat og Helse 03/07
[color=#0000ff][/color]
Her er forsåvidt en link til hele artikkelen...
[color=#0000ff][/color]
www.matoghelse.no/erytritol-sukkeralkohol-som-ikke-skader-helsa.451221-48598.html
.
Siljevanilje sa for siden:
jeg synes faktisk at det smaka litt rart. pakkene kom i tide. så nå spiser jeg morgen-rømmegrøt i mangel på fløte til smørgrøt.
har ikke bestemt meg om jeg liker smaken eller ei.
kjente heller ikke noe knasing :P
har jeg fått feil montro? ( det sto sukrin på pakka)
Ziggy sa for siden:
Det var rart... mitt "knaste" som bare det når jeg spiste det på grøten da.
[color=#0000ff][/color]
Mitt smakte nå som... ja sukker... kanskje ikke like søtt, med dog, sukker, så det der var rart...
[color=#0000ff][/color]
Nå har jeg ikke for vane å spise sukker, men skal sjekke det litt senere.
[color=#0000ff][/color]
Ellers skal småttisene og jeg lage pannekaka mi med ketolysemixen i mårrå, og da skal vi alle ha sukrin på... gleder meg til det, ja!!!
[color=#0000ff][/color]
.
wander sa for siden:
Tar og drar fram denne gamle tråden jeg...
Nille, jeg vet ikke om du har fått svar andre steder om det du lurte på med Sukrin i bakverk?
Vel, jeg har bakt med Sukrin. Og jeg likte det ikke spesielt godt. Det var godt på smak, men det var en ekkel ettervirkning på det. Det smakte sterkt, på en måte. Akkurat som det sved i munnen.
Jeg laget kakebunn og sjokoladeboller og kokosboller med sjokolade på (det ble godt forresten.)
Jeg har fortsatt igjen Sukrin, og jeg får mer snart av ei venninne som har kjøpt for meg, så jeg kommer til å fortsette å eksprimentere. Kanskje bruke litt mindre mengder (jeg brukte ca halvparten av hva jeg ville brukt hvis det var vanlig sukker)
Nena sa for siden:
Prøvde sukrin i en oppskrift på syltede kantareller - det ble IKKE bra, siden sukrinen etter hvert krystalliserte ut i eddikløsningen - hadde ikke akkurat tenkt meg kandisert sopp :p . Så jeg tror ganske enkelt at man bare må være litt dristig og prøve seg fram her..noe går bra, andre ting blir ikke fullt så bra!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.