Hei,
Lenge siden jeg har vært her nå. Prøvde meg på lavkarbo for en stund siden, og jeg merket at det fungerte, men så syns jeg maten ble for kjedelig så jeg ga opp.
STORE deler av mitt kosthold består av karbohydrater, brød, pasta, ris, poteter osv. + alkohol og søtsaker. Jeg har dårlig fantasi, så greier ikke å finne noe annet istedenfor.
Hva kan jeg feks. bytte ut brød, pasta, ris og poteter med? :confused:
Og blir ikke dette dyrt?
I tillegg så er jeg veldig kresen på maten, jeg prøvde cottage chees her om dagen, og det falt ikke akkurat i smak. Hadde oppi litt lett syltetøy, ble bedre, men fortsatt ikke godt.
Jeg går på skole, og har ikke tid til niste-smøring eller frokost, så da blir det som regel rundstykker med ost i kantina + bakeri i storefri =S
Vær så snill og hjelp meg, jeg har utrolig lyst til å gå ned i vekt!
Nøkkelen er planlegging, planlegging, planlegging..... For meg hvertfall. Og lunsjen må lages klar kvelden før.
ALternativ til poteter: Blomkålstappe, brokkoli, ovnsstekte grønnsaker, bønner og linser. Bland annet... :)
Heisann!
Har du lest i oppskrift forumet her? Masse inspirasjon. Ziggys dagbok er også en super inspirasjonskilde!!
Jeg vil hvertfall foreslå å bytte ut poteter/pasta/ris med grønne grønnsaker. Jeg spiser masse brokkoli!
Til lunch lager jeg en salatboks med det jeg liker av grønnsaker (minus mais) og ett eller annet protein; tunfisk/kylling/skinke og feta ost/egg/gårsdagens middag.
Og Ziggy har en super oppskrift på no polarbrød med lite karber du kan variere i alle veier! Har ikke prøvd dem selv, men alle skryter sånn av dem:D
Og smoothies; der er det jo bare fantasien som setter stopper! mmm, blir nesten sulten her jeg sitter!
Sikkert flere som har bedre fantasi enn meg som kommer løpende med tips!
Lurer litt på hva du mener med å ikke ha tid til nistesmøring jeg...
en ting jeg har lært, er at det er en grunn til at jeg har blitt overvektig, og jeg kan ikke bare sklde på hormonene mine. For å gå ned i vekt må man kutte ut det som gjør at man i utgangspunktet har lagt på seg. Kanskje betyr det at du må stå opp litt før for å smøre deg en matpakke og spise en frokost fremfor å kjøpe rundstykket i kantina. Eller hva med å ha en pakke fiberrik i sekken, og bare kjøpe osten?
Og Cottage cheese er noe mange er nødt til å venne seg til. Men liker du det ikke, så er det ikke noe krise, for det finnes utrolig mye annet godt du kan spise i steden. Som de andre sier, så er det bare å lese litt oppskrifter her inne, planlegge dagen sin og ta den tiden man trenger for å lage mat.
Hvorfor bare se på disse tingene som problemer...? Snu på det, å se på dette som utfordringer!!
[font=Comic Sans MS][/font]
I begynnelsen går det nok litt tid med både å sette seg inn i kosthold, planlegge det og også utføre det.
Men DET ER VERDT DET!!!
Og vil du så gjerne, så er det vel ikke et offer heller, men en selvfølge for å oppnå den seieren det kommer til å bli!!:)
Lykke til!!
Skal man opp tidlig og liker å ligge de ekstra ti minuttene i senga, så lag heller i stand kanskje både frokost og lunch kvelden i forveien. Eller bare sørg for å lage en jævlig diger middag, så har du vips rester til enten lunch eller frokost der;)
Liker man ikke cottage cheese som noe søtt, med syltetøy eller kanel og sånn på, så har jeg hørt folk som krydrer den med grillkrydder i stedet og spiser tomat og slik til. Har ikke prøvd selv, men innbilder meg at det vil minne om potetsalat:rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.