Skal i konfirmasjon neste søndag og er da på min dag 13 av ketolysekuren...vet vi får kveite til forrett og okse til hovedrett samt bringebærsorbet til dessert...åssen er det med bringebærsorbet foreressten? Går det an å spise eller uten at jeg vet åssen det er laga - er det annet enn fruktsukkeret i den?
MEN...går det an å spise i alle fall grønnsakene uten å veie dem uten å ødelegge hele greia? Tenkte jeg skulle lage en kake eller mousse jeg å kan spise akkurat den dagen da!
Å skeie ut hører ikke med på Ketolysekuren (det er Torkil ganske så klar på i boka - uansett hva folk gjør i praksis) - men du velger jo selv.
Kveite og okser er flott og ikke tenk på problem med grønnsaker. Du kan bare spise alle grønnsakene med god samvittighet. Slike karber der det ikke noe problem med å spise litt mer av. Men jeg ville muligens ha lavært å spise bringebærmouseen. Om det er mulig å lage kake eller mousse du kan spise selv så er det en god ide !
Somsagt, du velger selv hva du vil - men spør du om råd får du det ;)
Jeg ville tatt et par skjeer av bringebærdesserten jeg, tror ikke det tar så stor skade. Og som Nille sier, spis det du vil av gr.saker, men hold deg unna potetene osv.
En typisk dessert av idag, er som regel full av sukker.... Desverre....
[size=3][/size]
Jeg er ikke deg, men JEG ville IKKE skeiet ut med slikt!!
[size=3][/size]
Det kommer nok av dager ETTER endt slanking, hvor en kan unne seg litt ekstra! Å begynne med slikt FØR en er kommet ordentlig igang, er i mine øyne FARLIG....
[size=3][/size]
Men som sagt, det er meg....
Kjøtt, fisk og grønnsaker er jo akseptabel mat når du går på ketolyse. Klarer du å spise dette og unngå poteter eller annet stivelsesrikt tilbehør burde det gå bra.
Men desserten er det verre med...Kanskje du kan spise deg såpass mett til middagen at du ikke orker moe dessert? Hvis man er mett på de riktige matvarene pleier lysten på søtmat å forsvinne, det er iallefall min erfaring.
I tillegg til middag er det vel et måltid med kaffe og kaker seinere? Til slike kakebord er det jo ofte vanlig at gjestene tar med noe. Da kan du jo lage en mousse eller fromasj som du kan spise med god samvittighet. Selv pleier jeg ofte å lage bringebærfromasj som består av fløte, egg, gelatin, bringebær og valgfritt søtningsmiddel.
Pussig spørsmål egentlig. Når du endelig har klart 13 dager med Ketolyse, så skal du begynne å skeie ut igjen? En dags kosthold ødelegger ikke en ellers god diett, men hva er poenget med å forstyrre ketolysekurens prinsipper så tidlig?
Nei, bit tennene sammen og nyt all den gode maten du kan spise. IKKE forsøk å modifisere Ketolysekuren til noe som passer søtsuget ditt. Det funker dårlig.
OM du nå likevel skeier ut, kommer du til å få en angrende kropp dagen etter, og det er ikke godt. Min mening er at når man først har kommet godt i gang, skal man ikke la noe stå i veien. Desserter og søtsaker er dessverre en fallgruve for mange. Men spis deg mett under middagen, og forklar folk at du ikke tåler sukker, så går dette bra. Det å ha med egen dessert virker rart på meg, siden hovedretten er så god.
Her kommer jeg da... Og minner på at i Ketolyseboka er det forklart så godt hvordan kuren virker og hvordan den er bygd opp. (Og den minner oss på hvorfor vi har valgt å følge denne kuren.)
Og minner igjen på at det kan være lurt å lese boka flere ganger... Den er en inspirasjon til å legge om kostholdet fordi den forklarer hvorfor vi er der vi er i dag(overvektige) Jeg har lest boka flere ganger og den er alltid i rekkevidde viss jeg lurer på noe...:)
For å følge en kur, må vi være villige til å ofre noe for å oppnå de resultatene vi vil ha. Sånn føler jeg det. Jeg skal på mammatreff på fredag, 40 årsdag lørdag. Helga etter er det bursdag, så er det konfirmasjon, 17 mai osv osv... Jeg har forhørt meg om hva som skal serveres, og vet da på forhånd hva jeg kan spise... Og for meg er det utenkelig å "skeie" ut... For den "utskeielsematen" er ikke en del av mitt kosthold lenger... Og skal ikke bli det igjen heller...
Kjøtt, fisk og grønnsaker er ikke utskeielsemat. Om du spiser mer enn dagsbehovet av dette en dag, så har du ikke ødelagt kuren. Det skal mer enn 1 måltid til å fylle opp karbelageret i kroppen.
Lykke til videre
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.