< Tilbake til oversikten

Frosne grønnsaker

blåbær sa for siden:

I går stekte jeg bare en ferdig wokblanding til middag. Før jeg stekte grønnsakene, veide jeg dem, og regna ut karbeinnhold. Så tenkte jeg at jeg skulle veie dem etterpå også, for å se hvor mye som forsvant i form av fordampa vann. Og det var mye!

Nesten halvparten av vekten var borte da jeg veide for andre gang.

Så da lurer jeg på hvilken vekt skal jeg bruke? Før eller etter steking? Blir jo ganske drastisk forskjell!

eriksen sa for siden:

Næringsinnholdet som er oppgitt på pakken, gjelder alltid for ikke tilberedt vare, hvis det ikke står noe annet på pakken.
Det som har fordampet er for det meste vann - men svært lite av kaloriene m.m. fordamper, næringsinnholdet blir bare mer konsentrert.

blåbær sa for siden:

Søren.... :kadetgaar Det var egentlig det jeg tenkte også, men av og til ligger det masse "rim" eller is rundt grønnsakene, som jeg pleier å skrape vekk før jeg steker dem. Lurer da på hvor alt det vannet kommer fra! Men det må jo komme fra grønnsakene, siden posen er helt tett...

Summer sa for siden:

Du kan jo veie posen før du tar noe utav og se om den veier noe mer enn det som står på den.

Manina sa for siden:

Det rimet kommer kanskje av at de er nykokte og ikke helt tørre ved innfrysningen.

Carisma sa for siden:

Som regel kommer det av at det har vært for varmt i fryseren de har vært oppbevart i slik at de har begynt å smelte for så å fryse til igjen. Jeg pleier å sjekke nøye alle pakkene på butikken hvis jeg kjøper sånt.
Det kan jo også være at de har tint litt i på vei fra butikken til fryseren hjemme også.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.