< Tilbake til oversikten

Kan det være ketose på gang?

Miriam sa for siden:

Har vel forsåvidt levd på lavkarbo i noen år men uten å få av de siste kiloene.
Nå sist fredag begynte jeg med å kutte helt ut pasta,ris og poteter, frukt, grovt brød og økte istedet mengden av proteiner og fett. Vann drikker jeg enda mere enn før.. Nå fra mandag har jeg virkelig strammet inn og fulgt "boka"

Jeg har ikke vært plaget med huden før og oppdaget i går kveld at endel småplukk ville komme ut, samt litt hodepine og i dag har jeg en lekker ånde.

Kan det være tegn på Ketose?

Photobscura sa for siden:

Høres ut som en klassisk fersk ketose dette der:D
Ånden er en klassiker (syntes den smakte/lukta litt ekkelsøtt og...kjemisk liksom) hodepinen fikk jeg også, og det gikk over etter en drøy uke. Hadde litt urenheter i starten, og gikk MYE på do!
Men dette er altså kroppen din som detoxer seg fra karbene, og går over fra å brenne glykogenene som er lagret i kroppen, til å bruke ketonene som dannes fra kroppsfettet ditt bl.a! Helt nomalt, og går seg til!

lokkebiff sa for siden:

Jah.... Ånden er sjarmerende...:rolleyes:
[color=blue][/color]
Sambo vet ikke helt hva aceton er, så han bruker å si at "nå har du den derre diesel-ånden din igjen":lol:

Miriam sa for siden:

Høres bra ut:) Da skjer det iallefall noe. Jeg har ikke gått ned et gram ennå men merker allerede at bittelitt er forsvunnet fra midjen. Det husker jeg det gjorde sist gang jeg tok et krafttak at midjefettet forsvant først.

Skjønner prinsippene at fett driver fettet ut men klarer ikke helt å fatte at det jeg har lært om sunn ernæring ikke helt stemmer. Og jeg er heller ikke vant til å spise så mye som jeg har gjort de siste dagene.

mofe sa for siden:

Exen min var søt da han kom hjem, og med en gang han var innom døra utbrøt han "åh herregud, har du drevet med neglelakkfjerner eller???"

Photobscura sa for siden:

He... Ånden min var heldigvis veldig svak, og jeg kjente den mer som en smak i munnen, og ingen reagerte på den. Men det er vel individuelt. Den har forsvunnet nå da, selv om jeg er i ketose og fortsatt går ned...

Carisma sa for siden:

Nei ikke jeg heller! Og jeg klarer ikke helt å tro at jeg ikke spiser alt for mye??
Hvor mye kjøtt/egg/protein-ting ca spiser dere ca hver dag?
Og hvor mye fett? Skjønner ikke helt at man kan spise mer enn en ss rømme??

Miriam sa for siden:

I går spiste jeg til frokost omelett av 2 egg og med litt skinke og ost på. Brukte rapsolje når jeg stekte. Til lunsj varmet jeg opp et kyllinglår.
Til middag spiste jeg en hjemmelaget karbonadekake med litt salat til. Til kvelds et kyllinglår. Spiste også en halv avocado med litt reker til mellomåltid. Masse masse vann.
Altså¨mye mere kjøtt enn jeg normalt spiser. Av annet rent fett klarer jeg ikke få i meg og da tenker jeg på smør, innta ren olje og fløte.

Mitt vanlige kosthold før må være at jeg ofte spiste et til to stk rugbrød pr dag og endel frukt og mere grønnt. Inntok svært sjeldent sukker og mat med hvetemel i. Altså sunn mat som normalt burde få¨kiloene unna. Tror jeg har spist for lite pr dag gjennom mange år ser jeg nå og at jeg derfor fort legger på meg når det skjer noe utenom eller spiser noe annet som de flest andre tåler. Frustrerende.
Jeg er insulinresistent og må derfor passe på.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.