< Tilbake til oversikten

Tips ang søting av matretter

dingpot sa for siden:

Jeg har prøvd mange forskjellige søtestoffer både under kald og varm matlaging, men ble aldri helt fornøyd med søtsmaken spesielt i varme retter. Det virket som om mye av søtsmaken forsvant ved oppvarming. Jeg fikk alltid en følelse av at søtsmaken varte så kort tid i munnen, om dere skjønner hva jeg mener, Maten er søt med en gang den kommer i munnen, men så viker den til side, og forsvinner før man har tygd maten, omtrent!

Jeg brukte stevia tidligere, men følte at søtsmaken ikke kom frem så godt med det samme, mer som en ettersmak av søtt, enn direkte søtsmak. Dermed kom jeg frem til at om man kombinerer splenda med stevia, så får vi en langvarig søtsmak. Med på tanken?

Det viser seg at dette fungerer ypperlig i praksis! Jeg bruker nå så og si alltid en kombinasjon av disse to, for å oppnå den søtsmaken som "varer" som vanlig sukker. Da gir splenda søtsmak med en gang, og steviaen den gode ettersmaken. Har ikke testet det i kaker enda, men fungerer kjempefint i LK vaniljesaus og grøter. Stevia er veldig "sterkt" så bruk mindre av den, enn av splenda. Må nesten smake deg litt frem.

Bruk den reneste steviaen, for det finnes noen "svakere" som smaker mye anis.

Nå skal det sies, at jeg bruker minimalt med søtstoff, men nettopp derfor vil jeg at det skal være VERDT det når jeg først lager noe søtt! Håper tipset kommer til nytte for noen. :spisesnak

Tuttan sa for siden:

Men får man fortsatt kjøpt stevia....?? Evt. hvor?

Mulig jeg blander sammen med et annet søtningstoff, men da får jeg oppklart det hvertfall :)

themonk sa for siden:

www.probiotika.no
Her får du både ren stevia, stevia spedd ut med FOS (min favoritt :)), steviafrø og små steviaplanter.

Tuttan sa for siden:

Ren stevia, er det den superkonsentrerte?
...og spedd ut med FOS er "Sweet stevia"?

Hva er forresten FOS?

Og enda ett spørsmål: hvor mye bruker man i forhold til f.eks Splenda. Det er veeeldig søtt er det ikke?

themonk sa for siden:

Ren stevia er "superkonsentrert" ja. Det kan være litt vanskelig å bruke, siden det er så ekstremt sterkt. "Sweet Stevia" er med 9% steviosid og resten FOS. FOS står for fruktooligosakkarider, som er et vannløselig fiber som er mat for vennlige tarmbakterier.

Mengde i forhold til Splenda vet jeg ikke, men typisk mengde Sweet Stevia til en kopp te er 1/4 til 1/2 teskje.

Tuttan sa for siden:

Takk skal du ha :)

Har nettopp bestillt, selv om det ble rå-dyrt!!!! Det skal bli spennende å prøve.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.