Jeg holder i disse dager på å legge om kostholdet etter Lindbergs filosofi. Har leeeenge ligger på lavkalori-kosthold, men det er bortkasta tid her i huset ja.
Endringene jeg har gjort hittil:
Bytta brød til Lindberg-brødet, og spiser kun 2 skiver per dag.
2 FiberPlus knekkebrød per dag (denne er jeg uskker på?)
Kutta ut poteter, minimalt med ris og pasta. HVis jeg spiser pasta, er det av fullkorn. Blir det riktig?
Lite frukt, ikke glad i frukt uansett.
Bytta ut melkerullen med mørk sjokolade, og tortillachipsen skal i helga erstatters med carhewnøtter.
Banan må jeg prøve å greie meg uten, spiser en per dag som pålegg.. :rolleyes:
Har innført mere egg, minst to per dag.
Hvordan høres dette ut? Noe jeg gjør feil hittil, noe jeg kan gjøre annerledes? :)
Jeg vil anbefale deg å huske å bruke smør på skivene, og ha litt fett (helst oliven eller rapsolje) i hvert måltid, og sørge for å ha ca 30g protein i måltidet (dvs ca 120g ost, 3-4 egg, 150g kjøtt/fisk).
Balansere måltidene er nøkkelordet. Nok proteiner, litt fett og grønnsaker/grove kornprodukter.
Du kan jo prøve deg litt frem? Muligens er det for mye dersom du spiser både to skiver, to knekkebrød OG fullkornspasta hver dag? Noen tåler det fint, andre ikke.
Jeg spiser kun brød/knekkebrød til ett måltid pr dag, og dette funker best for meg. Dersom jeg spiser mer går jeg ikke ned, og jeg blir trøtt og oppblåst i magen.
Husk MASSE pålegg, og masse tilbehør til pastaen - det skal være hovedvekt på proteiner og grønnsaker!
Jeg spiser ikke fullkornspasta hver dag nei, som oftest spiser jeg bare kjøtt og grønnsaker/salat til middag. Skal etterhvert bytte ut et brødmåltid med noe annet (?), så da blir det igjen kun 2 knekkebrød og en skive Fedonbrød da. Eller kun to skiver og ikke knekkebrød. Mye pålegg ja, favoritten nå er eggerøre av 2 egg og masse røkt laks. :nam: Har smør på skiven ja. :)
Fiberpluss tror jeg er OK i følge Fedon. Men han anbefaler bare ett c-måltid (c-måltid har mere karbohydrater, som f.eks brød, knekkebrød, ris, pasta) pr dag. Så hvis du spiser knekkebrød til frokost, prøv å variere med salat eller noe til lunsj
.
Fedon anbefaler vel ikke smør på brødet? I følge GI filosofien skal du ikke blande fett og mat med høy GI, raske karbohydrater, i samme måltidet. Dvs at man bør velge magert pålegg på skivene, og heller prøve å få inn fettet i måltider med lavere GI.
Nei, ikke fett sammen med raske karbohydrater, men så anbefaler han heller ingen raske karbohydrater. :) grovt brød er ok, og kost i balanse, er å ha med alle varegrupper i riktig forholdsfordeling i måltidet. Karbohydrater (langsomme), proteiner, og fett.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.