< Tilbake til oversikten

Feil på mobilregning - et mysterium ...

#1

Nille sa for siden:

Jeg fikk telefonregning fra OneCall forrige dagen, og reagerte med en gang på høy regning. OK, jeg har vært på ferie, - og jeg har hatt kontakt med flere håndtverkere. Regnet med at regningen ville være høyere enn normalt. fra 1. - 18. mars er alt normalt (inkl. ferie). Men 19. mars starter det å skje ting..... underlige ting....

Så her gikk jeg (i kjent stil) grundig til verks. Hele listen med spesifiserte samtaler med grundig gjennomgått og alle nummer sjekket.

Nummerne jeg kjenner og har ringt ble hyppet av og merket med V.

Nummerne jeg ikke kjente til ble merket med nr. 1 – 27.

Noen nummer er merket med ? Disse finnes ikke i noen registre og er enten uregistrerte kontantkort, hemmelige nummere eller ikke eksisterende nummer.

Jeg har så gått igjennom alle ukjente nummer og ved hjelp av flere opplysningstjenester på nettet funnet frem navnene. Dette for å være sikker på at jeg virkelig ikke hadde hatt kontakt med personen bak nummeret. På denne måten fant jeg frem til to nr. Jeg virkelig hadde ringt, nemlig nr. 6 (feilringt) og nr. 18 (håndtverker). Navnene skrev jeg ut på egen liste, nummerert med 1 - 27.

Ut fra denne listen kan en se at det er foretatt oppringninger til flere personer innen samme familie (samme etternavn og bosted). Personer jeg ikke kjenner og aldri har hatt kontakt med. Det er også ringt til helseinstitusjoner og banker jeg ikke har hatt noen kontakt med - i deler av landet jeg aldri har vært.

Mitt ringemønster ble altså totalt forandret fra 19. mars. Fra å har ringt i snitt 4 samtaler pr dag og sendt i snitt 1 SMS pr dag (de som kjenner meg vet jeg HAAAAAAATER SMS) skal jeg plutselig ha hatt i snitt 10 samtaler + i snitt 2 SMS pr dag. Dvs. En økning på 150 % samtaler og 100 % SMS. I tillegg skal jeg altså ha fått en totalt ny omgangskrets som jeg plutselig skal har ringt flere ganger til dagen ?

Jeg har så lenge jeg har hatt mobil hatt samme ringemønster. Dette kan bekreftes ved utskrifter fra tidligere leverandør fra flere år tilbake. (Har fått sjokkregning en gang før og har tatt kopier av hver eneste spesifisert regning siden den gang !)

Jeg har en Samsung klaff-telefon. Det er ikke mulig at den av seg selv ringer (og i tillegg snakker med) nummer personer på egenhånd. Telefonen blir oppbevart i veske når den ikke er i bruk og lånes aldri ut til andre. Jeg har ingen barn eller andre som kan ha lånt telefonen uten mitt vitende.
[color=purple][/color]
En rask gjennomregning av nummerne jeg vedkjenner meg, gir et totalbeløp på ca. 50% av total regning. Dette er det beløpet forbrukerrådets advokat anbefaler meg å betale inn. Det ikke så store beløp det er snakk om, men jeg er naturlig nok ikke interessert i å betale for andres samtaler.

Personen/kundekontakten jeg snakket med i går var lite villig til å hjelpe og mente bestemt at jeg nok hadde ringt, - det var nemlig mitt nummer det var ringt fra og ingen andre muligheter fantes. Hvor sinna jeg ble da går frem av mailen jeg sendte rett etter samtalen.
[color=purple][/color]
Men i går kveld ringte jeg igjen, - og fikk da en annen person på tråden. En meget mer velvillig og kunde orientert person. Han ba meg sende alt på nytt, direkte til ham. Jeg har selvfølgelig sendt godt dokumentert klage. Med vedlegg så det holder.
[color=purple][/color]
Jeg VET med 100% sikkethet at jeg aldri har ringt disse ukjente nummerne. JEG vet det er feil, men hvordan kan jeg bevise det ?
[color=purple][/color]
Det jeg lurer på er;
[color=purple][/color]
Hvordan kan slike feil skje (sånn teknisk mener jeg) ?
[color=purple][/color]
Er det noe jeg kan gjøre for å "verne" meg mot slike feil ?


#2

Manina sa for siden:

Fy så frekke folk er!
Det er dessverre ikke lett å bevise slike ting, men det kan kanskje hjelpe nå, når du har fått en litt mer velvillig person å kontakte?

Kanskje er det en mulighet til å sperre oppringning av visse nummer. Spør om dette, men om det har noen som helst effekt, når de ikke har brukt din telefon, vet jeg ikke. Men om det går, så har du i hvert fall det på papiret.

Lykke til!


#3

Aline sa for siden:

noen ringer sikkert via nett og dermed kan koble seg på andre telefoner?
jeg vet ikke om det går, men det er min gjetning...

håper det ordner seg !

:klem:


#4

Trixie sa for siden:

Mobilen/sim-kortet kan være klonet, men det er en teknisk sak som ikke er vanlig i Norge.
Du bør nok muligens politianmelde dette, da kan politiet sende en henvendelse til mobilselskapet og be om å få opplysninger om hvilket serienr. mobiltlf. har som det har blitt ringt fra. Da får du avklart litt mer ihvertfall. Er ikke sikker på om vi som privatpersoner kan be mobilselskapene om akkurat den informasjonen.
Håper du finner ut av det. :)
Trixie :)


#5

Gerd sa for siden:

Stå på ditt, og prøver de å avvise deg, så si at du kontakter forbrukerrådet eller TV2 hjelper deg... Da er det ofte de snur på flisa! :D

Opplevde lignende for noen år siden med fasttelefon, og jeg VANT!!!:D


#6

Manina sa for siden:

Ja, det er sikkert det de gjør...
Bytt i hvert fall passord til nettsiden til selskapet, om du har det.
Stå på!


#7

Nille sa for siden:

Tusen takk alle sammen, - lurt å poste her skjønner jeg. :D
[color=purple][/color]

Aha !! Den var ikke dum nei. Så de kan finne ut akkurat hvilken telefon kortet står i også ? Snedig !
[color=purple][/color]
Det skal jeg bruke i kommunikasjonen med selskapet ja ! Og nekter de er det rett til polisen :p


#8

Siljevanilje sa for siden:

det du også bør gjøre når bindingen går ut er å bytte tl netcom eller telenor.
ja vet at mange har dårlige erfaringer. men alt ialt så behandler de kundene sine bedre enn små ukommersielle mobil bedrifter.

og jeg vet ( dokumenter) at det finnes flere useriøse mobil operatører som "snylter" på kundene sine og ikke vil fikse opp når kundene finner ut av det.

jeg har jobbet med mobil/tlf salg og har desverre mye erfaring med kunder som kommer inn og kjefter huden min full fordi 1call eller andre likn selskaper krever for mye og avotil feiler seriøst. også forklarer jeg de hoved forskjellene mellom de store og de små. og det er ikke få..

og Nille, du er langt fra den første. og sikkert langt fra den siste.

:klem:


#9

Nille sa for siden:

Takk for tips, råd og nytting info !

Jeg har ikke binding, - men kommer nok aldri til å skifte tilbake Telenor eller Netcom. For det første var det Telenor som sendte meg regning på 7500 !! (:eek: ). Og den gangen var det en lang og seig kamp for å få medhold i klagen. De er i tillegg dobbelt så dyre som OneCall (som er Hafslund selskap). I tillegg har de "lovfestet rett" til å drive telefonterror mot sine kunder (automatisk oppring av 10-20 kunder om gangen), kjent sak i media. Telenor ligger på klagetoppen på mobil.....

OneCall (de er ganske nye) bruker Netcom sitt nett.... Jeg har hatt Site/Chess i mange år og var egentlig fornøyd, men OneCall er mye billigere. Sambo fikk regning på 35 kroner denne mnd og de fleste kollegaene mine som har byttet har regninger på mellom 35 (minimumsbeløp) og 150 !! :)

Det er verdt litt krøll for å få billig regning, men tålmodigheten min er ikke lang før jeg går tilbake til Chess !


#10

Ziggy sa for siden:

Hmmm... mystifistisk...

Har selv brukt OneCall som bredbåndstelefonileverandør, og har aldri hatt annet enn godord å si om tjenestene deres.

Har faktisk nettop bestilt meg mobilabbonement fra dem og, One Faktura, da jeg med mitt ringemønster faktisk vil halvere mobilkostnadene mine sett i forhold til mitt nåværende abbonement hos NetCom SmartTalk...

Og er en ikke fornøyd, så er det bare å skifte, det er ingen bindingstid, og portering koster heller ingenting i dagens harde konkurranse!

Kommer iallefall til å gi dem en sjanse, og heller sjekke spesifikasjonene, for når jeg kan spare opptil et par hundrelapper i løpet av ei måned, ja så blir det flere tusen kroner det, i løpet av et år...

Håper du og de finner ut av det der da, Nille!

.


#11

Carisma sa for siden:

Det kan de ikke. Jeg prøvde å få info en gang om telefonen min hadde vært kobla mot nettet til tjenesteleverandøren, siden jeg ikke mottok meldinger jeg visste var sendt for flere dager siden, men ikke engang det kunne de svare på uten henvisning fra politiet.

Nille, i værste fall, be de om å sperre nåværende simkort, opprette brukeren din hos selskapet helt på nytt, og få tilsendt nytt simkort. Som når telefonen er stjålet.


#12

Fridolina sa for siden:

skummelt dette alltså Nille:eek: rare ting!!
Jag har flere ganger opplevd att noen annen er på samme linje som mig jag..jag kan høre noen annen snakke..:rolleyes:
[color=red][/color]
Jag trur många små "teleopratører" er useriøse, akkurat som strømleverandører (fikk jag erfara når jag hade B2c).
[color=red][/color]
Når /viss du ska bytte kan jag anbefalle tele2 champion:) ..innen hade jag telenor,og etter att jag bytte har regningene halveres:)


#13

Photobscura sa for siden:

Jeg hadde en liknende opplevelse, fra det ikke lenger eksisterende selskapet You i 2002, må det ha vært.
Og det var tydelig!!! OVERtydelig!
Jeg hadde spesifisert regning, og i følge den regninga så hadde jeg ringt vel og lenge mange ganger til nummeret kompisen min hadde hatt for over et halvt år tilbake, jeg hadde ikke minst ringt eksen min, som jeg på den tiden virkelig hatet med hvert bein i kroppen et tiltalls ganger og koseprata i opptil et tosifra antall minutter... I tillegg var det pluss minus tre andre nr som jeg sjekket og som var nummer jeg hadde ringt én gang, flere måneder tilbake, som til en butikk for å spørre om noe, en jobbanonse etc, noen måneder tilbake. Ikke minst hadde telefonen min væørt sperra i nesten en uke, pga at jeg hadde mista den. Men tror du ikke jeg hadde ringt da også?? Heh..
Jeg ringte you mange ganger, og de begynte å sende purringer. På et eller annet punkt kom jeg til en kundebehandler som sa at hun hatet you like mye som meg, hun hadde jobbet der en stund, og sett mye rart, så hun gikk like godt innpå dataen og slettet halvparten av regninga, og sendte meg en ny. Hvordan i h*****e hun fikk det til, aner jeg ikke. Men jeg sa i alle fall opp med en gang bindingstida hadde gått ut.

Håper det årner seg for deg Nille, du har ialfall gjort en helt fantastisk research!!


#14

Carisma sa for siden:

IKKE surr dere borti Tele2! De er umulig å komme unna hvis man først har blitt kunde. Fra min tid innen telebransjen var vi flere ganger borti at de porterte tilbake kundene som hadde skiftet fra de, slik at når kundene prøvde å ringe ut fikk de beskjed om at de ikke var kunde av tele2. Hva gjorde mange da? Jo de ringte tele2 og klaget, og de sa selvfølgelig: Å, det skal vi ordne, også var de kunder igjen... :mad:
Selvfølgelig kan det skje en feil en gang, mken flere ganger hver eneste måned? I dont think so! :cool:


#15

Photobscura sa for siden:

Aaaaaaaaaaaah, jeg har kontantkort nå, befrielse! (Tele2 dog, men det er ca en tredjedel av prisen til Telenor, så jeg bekymrer meg ikke!)


#16

iadokka sa for siden:

Opplevde noe liknende hos Telenor en gang, men det var snakk om 829-nr... nå har jeg hatt Chess i 5 år og er fornøyd. :ja:


#17

Ziggy sa for siden:

Sjekk denne da...
[color=blue][/color]
Fra VG i dag; www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=191052

Ingen tvil, jeg er glad jeg byttet til OneCall Faktura, så får jeg heller følge med på mobilregningene...
[color=#0000ff][/color]
.


#18

Photobscura sa for siden:

Hvordan i alle dager kan one call tjene noe? Har de utendørskontor, og logger seg på åpne nettverk, eller? ...snodig...


#19

Manina sa for siden:

Ja, det skjønner ikke jeg heller... Har Telenors djuice allstar, og betaler forsvinnende lite per måned, men så ringer jeg også lite med mobilen. Men ser i hvert fall ingen grunn til å bytte det abonnementet.
Når det gjelder ADSL og ip-telofoni er det noe annet...

Det er bra at du står på sånn Nille! Får håpe du får igjen for strevet også!


#20

Fridolina sa for siden:

Det er som pepsi, som neste gir ut brusen gratis viss restauranter tegner avtale med de..Det gjør att de tar over en stor del av markedet, men tjener veldigt lite penger på sjelveste brusen..


#21

Carisma sa for siden:

Aha! Det forklarer endel! Samboer har grynta endel over at det ikke er noen som har cola på dispenser lenger.. skal tipse han om det der ja :ja: (Ikke at han skal ha cola nå, men :D )


#22

Fridolina sa for siden:

Pepsi har tagit over en stor del av markedet (restauranter og cafeer) i Oslo den siste tiden..det er nemligen "förhandlinger" var 4 år.. Men nu er det mange restauranter som prøver å få en säravtale pga klager pga de ikke har cola/cola light...



#24

guro sa for siden:

Det er i hvertfall bra noen er så sterke og grundige som du og klager, slik at slike hull kan tettes. Det dukker sikkert opp nye hull hele tiden, så det gjelder å følge med. Og å melde til politiet er nok lurt.


#25

Nille sa for siden:

Ja, dette står over hele første siden til Stavanger Aftenblad i dag.
Det er nok ikke akkurat det samme som har skjedd med meg, MEN - SIM-kortet de sendte meg var veldig forsinket, og jeg vet ikke om de sendte nytt som erstatning for et som var "kommet bort i posten" eller om det bare var en forsinkelse. Har gitt dem info om dette. Det er faktisk mulig at det første SIM kortet ble stjålet og er i omløp. I så tilfelle ville jeg jo trodd at de sperret det...... Skal bli spennende å se neste regning. Spesielt NÅ hvor ejg har blitt veldig obs på hvordan jeg bruker mobilen !

De sier saken ligger hos Netcom (som eier nettet) nå. Venter tålmodig jeg. Har betalt del av regning - dvs. det jeg mener å ha brukt selv. Dette etter råd fra forbrukerrådet.

Takk for tips !
Skal holde dere informert !


#26

Nille sa for siden:

Siste update, etter at jeg atter en gang har fått en stor regning. Sendte mail til OneCall:

Så ringte jeg politiet for å høre om det i det hele tatt var vist i å anmelde det. Det mente de at jeg absolutt burde gjøre, og jeg sendte ny mail til OneCall:

Fant ut at jeg kommer lengst med å være litt "snill". Vet at det er lettere å hjelpe kunder som ikke bare er sure og ekle..... :p
Det hjalp. En time etter fikk jeg svar :

Fikk mailen akkurat da jeg snakket med sønnen min om anmeldelse. Han sa han skulle ringe OneCall og si: "Vett dokke kem dokke kødde me´eller ? " Han flirte da jeg leste opp svaret som tikket inn på mailen.

De ville nok ikke ha publisitet tenker jeg. Men uansett årsak, de kom i mål på en grei måte og så lenge jeg slipper å betale er jeg fornøyd. Karen som har vært min kontaktperson har vært bare snill og grei. I motsetning til kjerringa som svarte første gangen !

Vil jo vite HVA som var feil da. Fortsettelse følger !:)


#27

Huldr sa for siden:

Takk for oppdatering! Lønner seg nok å være snill, ja :ja:

Spent på fortsettelsen!


#28

Carisma sa for siden:

Men det er trist at man må true med anmeldelse før de gidder å ta tak i ting... :(


#29

Georgine sa for siden:

Jupp... det burde være helt unødvendig å måtte gå så langt før de tar ting seriøst.


#30

Sahhhra sa for siden:

Dette er kanskje litt off-topic, men er det noe minstepris hos One Call ?
Da tenker jeg på grunnpakken, bruker ikke mobilen så veldig mye.
Mener at jeg har lest ett sted at det ikke er noe minstepris, mens ett annet stod det at det var det..
Noen som vet hva som er riktig? =)


#31

Photobscura sa for siden:

Jeg synes du burde ringe One Call og spørre, jeg!


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.