< Tilbake til oversikten

Gilbertines dagbok

gilbertine sa for siden:

Hei!

Nå er det vel på tide at jeg også flytter inn hit på en litt mer bofast måte.... Har jo smurfet rundt her en stund og orientert meg.

Litt om meg selv: Hovedgrunnen til at jeg er her inne er følgende: Min samboer har dessverre fått diagnosen MS. Dette er en kronisk og uhelbredelig sykdom, og en vil bare bli dårligere med årene. Både symptomer og hastigheten i sykdomsutviklingen er individuell. Min kjære har foreløpig lammelser i høyre arm og ben i dårlige perioder. Disse periodene kommer nå ca. med 2 års mellomrom, og dette er sjelden :)

Det finnes noen medisiner som kan bremse sykdomsutviklingen litt. Uansett så viser det seg at kosthold/livsstil kan bremse sykdommen MER enn alle medisner som er tilgjengelige idag. Og da er det særlig omega-3/omega-6 forholdet som er avgjørende, samt å bremse oksydering og betennelsen-tilstader. I praksis vil dette si masse fisk og hvitt kjøtt, omega-3, nøtter, oliven osv. + å kutte sukker/raske karbohydrater, mettet fett, rødt kjøtt og egg, og få i seg mest mulig antioksidanter, frukt, krydder og grønnsaker. Å ha en lavest mulig (stabil) kroppsvekt er også svært virkningsfult når det gjelder å dempe betennelser i kroppen. (MS er en betennelses-sykdom). Og trening.

Dette er en utfordring for oss å få til, for min samboer særlig (men også jeg) har ikke hatt så veldig bra livsstil tidligere. Vi er slanke, men vi har begge slitt med sukkeravhengighet. Nå har vi startet på en prosess hvor vi skal legge om livsstilen.

Når det gjelder meg selv, så er jeg i tillegg til sukkeravhengigheten plaget med kviser, så jeg har også godt av å legge om livsstilen. Dessuten vil jo en slik livsstil forebygge masse helseproblemer (jeg har endel diabetes i slekten), så jeg synes dette bare er en positiv ting, egentlig :) Men det må gå gradvis, ellers så sprekker vi bare...

Min kjære har sluttet å røyke (har vært røykfri i 3 år, nå) og begynt å trene. Jeg har aldri røyket, men har begynt å trene 2 ganger i uken (a 30 min). Hun (ja, jeg er lesbisk) har også gått over fra tab-ekstra til farris.

Jeg vil ikke være dårligere; jeg synes vi skal ha lik livsstil her i huset. Dessuten overveier vi barn, og da kan ikke jeg drive å drikke pepsi-max hele dagen. Men jeg har vært avhengig i 20 år, så det blir tøft. Har forsøkt å slutte mange ganger...

Jeg har startet denne uken med å drikke kun 4 glass (ett til hvert måltid = 8 dl). Ja, jeg vet det er horribelt, men det har vært MYE mer før.

Idag er det tredje dagen, og jeg håper jeg klarer meg. Mandag var det tøft, igår gikk det greiere. Drikker kun vann i mellom måltidene.

Gerd sa for siden:

Velkommen med journal.:)

Lykke til i kostholdsomleggingen for dere begge.
:)

chili sa for siden:

Hei
og velkommen med journal! :)

Vil bare ønske dere lykke til med omlegging av kosthold og livsstil. :blomster: :blomster:

Lykke til med Lindberg-kost!

gilbertine sa for siden:

Takk for velkomst-hilsener :)

Idag er jeg ganske misfornøyd. Etter å ha vært ganske fin i huden min i vinter (grunnet salver fra hudlegen), tok jeg meg den frihet å tilbringe en dag ute i solen på søndag. Vi satt og leste i parken, og jeg var utstyrt med solbriller over halve fjeset, stor skyggelue og dessuten solfaktor 60. Hva skjer? Joda, hele fjeset har denn uken vært dekket at røde betennelses-lignende kviser, akkurat slik det pleier å gå når jeg får sol i fjeset :mad:

Hva kan jeg gjøre? Det finnes jo ikke noe mer enn solfaktor 60? Skal jeg måtte holde meg inne hele sommeren? Eller bli et nattdyr/vampyr el.l??

gilbertine sa for siden:

Nå driver jeg å tørker kvisene ut med basiron. Igår turte jeg ikke å gå tur fordi det var sol...

Men jeg drakk kun 7 dl pepsimax i går da :D Byttet ut glassene til lunsj og middag med små glass (1,5 dl i stedet for 2 dl). Det skal jeg gjøre i dag også! Og så må jeg drikke mer vann mellom måltidene, for hvis jeg blir tørst så får jeg lyst på brus.

chili sa for siden:

Så stilig ticker du har lagd deg! :D

gilbertine sa for siden:

Takk for det Chili :) Men den kule tickeren var kun et resultat av uvitenhet, rot og tull... jeg aner rett og slett ikke hvordan den kom i stand. Nå når jeg oppdaterte den, så ble den mer normal...dessverre...

gilbertine sa for siden:

Huden min er ganske bra for tiden. Det har jo vært mindre sol i det siste. Dessuten er det eggløsningstider... Vi får se om det holder seg.

Jeg har i hvert fall nå endelig skåret ned til 3 glass PepsiMax (6 dl pr dag). Jeg tar ett før frokost (er avhengig av det...), og så får jeg 2 glass som kveldskos. Det er et av disse som ryker i neste omgang...

Jeg prøver å ha vannflaske tilgjengelig hele dagen, og i kjøleskapet. Er flink noen dager, men ikke alle. Merker at jeg får mindre lyst på brus når jeg drikker mye vann. Må drikke mer vann! Hver dag! Synes ikke farris ol. er noe godt, jeg...

gilbertine sa for siden:

Ja, nå har jeg nok en gang kuttet i PepsiMax forbruket mitt; 0,5 dl. Glasset om morgenen er nå på 1,5 dl i stedet for 2 dl. Og så drikker jeg altså 2 glass (=4 dl) om kvelden, og er nede i 5,5 dl pr dag. Ikke verst :p

Huden min er fremdeles bra. Jeg fatter det ikke! Nå får jeg mensen i løpet av de neste dagene og alt... Og det er vår og sol... Jeg bruker jo solkrem osv. med det har jeg jo alltid gjort før også... Trener kun 30 min. sykkel i uka da. Jeg ble jo mye værre da jeg prøvde å trene mer en periode, sikkert noe med økt testotreon: har lest at det var vanlig å bli værre når man trener mye, i hvert fall i muskeloppbygginsfaser. Jaja.

Kan det være at jeg har fått kviser av all PepsiMaxen, da? Jeg har jo aldri hørt noe om det da men... Men jeg føler meg jo generelt mindre stressa nå også, vt ikke hvorfor. Jeg har jo øvd meg på det litt, endre innstilling liksom. Men kanskje ble jeg faktisk mer stressa av all brusen. Jeg var jo hele tiden tørst, eller måtte tisse. Kjente lysten hele tiden, fikk aldri ro. Det blir man jo på en måte litt stressa av...

Ja, tiden vil vise! Inntil videre fortsetter jeg å fokusere på vanndrikking og redusert brusinntak! Dessuten må jeg skjrpe meg med eksamenslesningen.

(Min hustru har foresten greid å kutte mye av den sukkerholdige helgegodisen, og føler seg faktisk endel bedre. Det går jo litt opp og ned selvsagt. Hun er mye flinkere enn meg med det sukkeret. Men jeg har mer enn nok med å kutte brusen nå. Prøver jo å ikke spise snop da... i hvert fall ikke når hun ser det...;))

gilbertine sa for siden:

Ja, der var målet mitt nådd :) Det er dødsvarmt og jeg drikker vann (evt. litt farris) med masse isklumper hele dagen. Det er deilig og alt går greit. Spiser mye frukt (epler, vannmelon osv.), og tror faktisk at jeg har drukket pepsimax mye pga søtsug, men det gjør jo bare vondt verre.

Kuttet plutselig alt i helga (hadde 4 dl igjen) fordi jeg ble skremt. En venninne av meg hadde fått seg kjærest som for 2 år siden fikk magekreft. Så sjekket jeg litt, og det viste seg at magekreft har SVÆRT dårlig prognose (stakkar venninnen min; snart blir hun kanskje enke etter endelig å ha funnet den rette :( og da får hun i tillegg ansvaret for en gutt på 13 år med 3 diagnoser. Men dette siste tror jeg bare vil gjøre henne godt, faktisk. Hun elsker å ha ansvaret for barn, gjerne barn med problemer osv. Ja, hun trenger at noen trener henne veldig, faktisk.

Men i hvert fall: magekreft kommer som regel av livsstil: for mye salt, røket og spekemat, for lite frukt og grønnsaker, røyking, og enkelte stoffer som benzosyre (som det er i saft og brus). Dermed er det slutt på brusdrikkingen her i huset. Min hustru får dessuten ikke lenger gå fra et måltid uten å ha fortært min. 1 frukt eller grønnsak. Dette har hun akseptert.

(Foresten har hun fått blodpropp i armen, altså i en alder av 34 år :eek: Vi er sjokka. Hun tar nå blodfortynnende (jeg måtte sette sprøyter på henne de første dagene. Ugh, mye man må lære seg når man har en hustru, ja...) og blir sjekket for genetisk disposisjon. MS-en hennes kan kanskje disponere henne litt, men hun verken røyker eller tar p-piller, så legene forsto ingenting...Mens hun går på denne medisinen kan hun nesten ikke drikke alkohol... BRA!) Men hvis hun har anlegg for blodpropp, så er det vel ikke så lurt med graviditet. Ikke kan hun være gravid med den medisinen hun går på heller... Hmm... kanskje må jeg forsøke å bli gravid da... MYE nytt å tenke over nå, altså!!!

Distrea sa for siden:

Hallo der :)
[size=3][/size]
Denne dagboken var ny for meg, remlet bare innom for at jeg så du tittet på min :o er så nysgjerrig jeg forstår du... :o

Så flinke dere har vært!... kjenner meg igjen i pepsiavhengiheta... vanskelig asså, liker at det jeg drikker smaker litt:)
men nå drikker jeg vann... flink jente!

håper dere har det fint :blomster:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.