< Tilbake til oversikten

I ketose allerede 2 dagen på kuren - er det normalt eller?

Tette80 sa for siden:

Hadde utslag på 50 - altså den nest siste firkanten på urinstix-pakken. SYns det var ganske tidlig - men det er kanskje normalt???

Men jeg lurer litt på - forbrenner man fett uansett så lenge man får utslag på stixen? Ja, det gjør man vel, siden det er ketoner som slår ut på stixen? Off, har jo lest om dette, men må liksom forsikre meg. Kan liksom ikke tro at jeg alt har klart 2 dager med kun 15 gram karber :)

Takk for svar =)

Gladimat sa for siden:

Så flink du er :) Det er min tredje dag i dag på skaldeman's og kan ikke så mye om sånne stixer og ketoser enda, men tror at det er mulig. Fordi jeg svetter mye i dag + at jeg har en rar smak i munnen. Lykke til videre, og håper du (og jeg) får et klart svar av noen av de mange erfarne her inne :)

Gerd sa for siden:

Heisann.

Så lenge det er utslag på stixen så er du i ketose :D Og ja, det er mulig etter 2 dager

Viss du får det aller mørkeste utslag, kan det tyde på for lite vann.

Når du får "stålånde" er det et godt tegn på ketose også :D

ha en flott dag videre :D

Carisma sa for siden:

Wow! Det var kjapt, men det stemmer sikkert. Du hadde sikkert vært flink og ikke hadde så store lagre av karber å forbrenne først. :)

Jeg skeiet ut helga før jeg begynte med is, så jeg har nok et godt lager å ta av før den kommer over på det hos meg :rolleyes:
Også bomma jeg i dag tidlig og tenkte feil, så nå har jeg spsit alt for mye karber til frokosten!! Men i form av fiber da, så får håpe det ikke trigger søtsuget i hvertfall. :(

Nille sa for siden:

Ketostix’en vet ikke hva som er kilden til ketonene. Hvis du for eksempel tester hver dag etter middag, og middagen inneholder en del fett, da vil du alltid ha mørkt utslag på stix’en. Det betyr IKKE at du brenner mer KROPPSfett.

Stix’en viser kun hva som skjer i urinen. Ketose skjer i blodet og i kroppsvevet. Om du har lys rosa utslag , så er du i ketose, og det forbrennes fett. Ikke heng deg opp i stixen, de er kun en indikator, ingenting annet. Det finnes ikke mild eller sterk ketose slik mange tror ! Og fargen på stix’en viser ikke grad av ketose, men mengden ketoner i urinen.

mer om ketose her: Alt du har ønsket å vite om ketose

iadokka sa for siden:

Jeg hadde også 50 første gang jeg testet, det var første dagen. :ja: Noen trenger kort tid, andre trenger lang tid. Mannen min brukte nesten en uke, men han hadde drukket ganske mange øl et par dager før han begynte på kuren. :lol:

Photobscura sa for siden:

Jeg kom i ketose nesten med en gang, tror også det var etter to dager, og fikk det mørkeste utslaget de første par ukene, nå er det lysere, men som Nille sier, og som jeg prøver å ha i bakhuet, så spiller det ingen rolle hvor svakt utslag det er. Tester meg som regel om morran, før jeg har spist noe som helst, innbiller meg at det er mer reellt da, ettersom det ikke er fettet fra maten som gjør at stixen har farge.

Men vær flink til å måle deg i tillegg til å veie deg. For det er ofte her man ser den største forskjellen! Da får du også bekreftet at det skjer ting, selv om stixen ikke har utslag, og vekten står stille.

Masse lykke til! :blomster:

Lemen sa for siden:

Tenkte jeg bare skulle si at i Torkil sin bok så skriver han at en skal sjekke med ketostix om kvelden.

Siterer boka hans på side 63, der står det:

Takk for tipset! Det visste jeg ikke!!
Jeg tester ofte utover dagen også da, og har alltid utslag, har litt stix-dilla i blant... Selv om jeg vet det jeg vet om den!

Men fra nå av skal jeg måle på kvelden, før jeg spiser kveldsmat! Lurt.

Lemen sa for siden:

You're welcome!

Jeg visste det ikke før jeg leste den boka jeg heller. ;)

Carisma sa for siden:

Jeg testet i stad, før jeg spiste middag, og ca 3-4 timer etter jeg hadde spist 10 hassenøtter. Det var vel lenge nok siden jeg hadde spist til at ikke det skulle virke inn? I såfall: Jippi, jeg er i ketose! :rolleyes:

Grattis! Nå har jeg spist kvelds, så det er vel for sent, men om jeg blir oppe et par timer til, så blir det testings!

Carisma sa for siden:

Er forresten en veninne av meg som kaller det psykose :D

Brimstone sa for siden:

:lol:

Pusemor sa for siden:

Hva vil det si å være i ketose? Skjønner ikke helt det der?

Pusemor: Om du søker her inn på forumet på ordet på ketose, så vil du finne masse svar på det!

Men helt enkelt forklart: Når du går på en såkalt ketogen diett (f.eks ketolysekuren, Atkins fase 1) så har du et karboinntak som er såpåss lavt (15-20 gr om dagen) at glykogenlagrene (karbohydrater omgjort i kroppen) dine tømmes veldig fort, og du begynner å forbrenne fett i stedet. Kroppens "prefererte" forbrenningskilde er nemlig karber, eller glykogen for å være nøyaktig, ikke fordi det er best, men fordi det er hurtigst. altså lettest tilgjengelig.
Når du har så små lagre med det som du får på denne daglige mengden, så vil det bli brukt opp så fort at kroppsfett vil bli den prefererte forbrenningskilden. En energi som varer mye lenger også.
I denne prosessen så produserer leveren ketoner av fettet, noe av det kommer ut i urinen, og det kan man teste på stix.
Så kroppen skifter fra å bruke glykogen til å bruke ketoner som forbrenningsmateriale.

Ketose er altså den tilstanden i kroppen jeg beskrever ovenfor. Men man forbrenner også overflødig fett når man går ut av ketose, gitt at det er noe overflødig å brenne, og man ikke har gått over til å vedlikeholde vekten med en mengde karbohydrater som holder vekten i "sjakk".

Håper dette oppklarte noe for deg.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.